חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

שלום הרב, אני מוזיקאי במקצועי. שכרו אותי בנובמבר האחרון להופעה ב-1 באפריל. ב-30 במרץ התקשר מנהיג הלהקה ואמר שיש לו COVID ועליו לבטל.
כשהוא הציע לשלם לי ‘משהו’, בהתחלה סירבתי. אבל למחרת שאלתי אם ההצעה שלו עדיין רלבנטית. הוא שלח לי קצת כסף, אבל עדיין לא פתחתי את המעטפה.
רציתי לשאול האם בעיני חז”ל, זה פסול לבקש שכר בנסיבות האלה? תודה וחג פסח שמח.

תשובה:

כל הכבוד על רגישותך שלא לקבל כסף שאיננו נקי,
על פי ההלכה הנך רשאי לקבל שכר חלקי בנסיבות הללו, ככל שהדבר מגיע בהסכמה בהבנה עם מנהל הלהקה.
למרות שמעיקר הדין לא עומדת לך זכות התביעה, הואיל המנהל נחשב אנוס ולא היה לו דרך להודיע לך על ביטול ההופעה קודם, אולם מצד שני מאחר והוא סגר אתך על ההופעה ואתה עשית את כל הדרוש מצידך להופיע, ויתכן וההופעה יכולה הייתה להתקיים בהרכב כל שהוא בלעדיו או עמו באופנים מסויימים, לכן על פי ההלכה הדבר הנכון לעשות במקרה כזה, הוא להתפשר ולהסתדר ביניכם על תשלום חלקי מוסכם.
לכן מותר לך בהחלט ליטול שכר חלקי שסיכמתם ביניכם ברוח טובה ומתחשבת, ובעזרת ה’ תראה ברכה בכל מעשי ידיך.
 
מקורות ונימוקים:
בגמרא בבא מציעא דף עו: איתא, בנוגע למי שהזמין פועלים ובא הנהר והשקה את השדה, הא דסיירא לארעיה מדאורתא הא דלא סיירא לארעיה מאורתא, כי הא דאמר רבא האי מאן דאגר אגירי לרפקא ואתא מטרא ומלייה מיא אי סיירא לארעיה מאורתא פסידא דפועלים לא סיירא לארעיה מאורתא פסידא דבעל הבית ויהיב להו כפועל בטל, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך להלכה חו”מ סימן של”ג סעיף א’, השוכר את הפועלים והטעו את בעל הבית, או בעל הבית הטעה אותם, אין להם זה על זה אלא תרעומת. במה דברים אמורים בשלא הלכו. אבל הלכו החמרים ולא מצאו תבואה, פועלים ומצאו שדה כשהיא לחה, או ששכרם להשקות השדה ומצאוהו שנתמלא מים, אם ביקר בעל הבית מלאכתו מבערב ומצאה שצריכה פועלים, אין לפועלים כלום, ומה בידו לעשות, ואם לא ביקר, נותן להם שכרן כפועל בטל.

מבואר כי כאשר הזמין אדם פועלים ולבסוף ברגע האחרון התברר לבעל הבית שאיננו צריך את הפועלים, ככל שלא היה בעל הבית יכול לצפות זאת מראש, איננו חייב בתשלום לפועלים.

אמנם מאחר ופעמים רבות המצב איננו ברור כל כך שלא היה לבעל הבית מה לעשות, ופעמים רבות במקרה מעין נידון השאלה ההופעה יכולה הייתה להתקיים למרות הקורונה למנהל הלהקה, לכן הדרך הראויה ביותר היא להגיע להסכמה בהבנה בין המנהל לבין העובדים.

כל פשרה שבהסכמה היא ראויה ומקובלת על פי ההלכה, לכן בהחלט הנך רשאי ליטול שכר חלקי בהסכמת הצדדים.

שאלה:

שלום הרב, אני מוזיקאי במקצועי. שכרו אותי בנובמבר האחרון להופעה ב-1 באפריל. ב-30 במרץ התקשר מנהיג הלהקה ואמר שיש לו COVID ועליו לבטל.
כשהוא הציע לשלם לי ‘משהו’, בהתחלה סירבתי. אבל למחרת שאלתי אם ההצעה שלו עדיין רלבנטית. הוא שלח לי קצת כסף, אבל עדיין לא פתחתי את המעטפה.

רציתי לשאול האם בעיני חז”ל, זה פסול לבקש שכר בנסיבות האלה? תודה וחג פסח שמח.

תשובה:

כל הכבוד על רגישותך שלא לקבל כסף שאיננו נקי,

על פי ההלכה הנך רשאי לקבל שכר חלקי בנסיבות הללו, ככל שהדבר מגיע בהסכמה בהבנה עם מנהל הלהקה.

למרות שמעיקר הדין לא עומדת לך זכות התביעה, הואיל המנהל נחשב אנוס ולא היה לו דרך להודיע לך על ביטול ההופעה קודם, אולם מצד שני מאחר והוא סגר אתך על ההופעה ואתה עשית את כל הדרוש מצידך להופיע, ויתכן וההופעה יכולה הייתה להתקיים בהרכב כל שהוא בלעדיו או עמו באופנים מסויימים, לכן על פי ההלכה הדבר הנכון לעשות במקרה כזה, הוא להתפשר ולהסתדר ביניכם על תשלום חלקי מוסכם.

לכן מותר לך בהחלט ליטול שכר חלקי שסיכמתם ביניכם ברוח טובה ומתחשבת, ובעזרת ה’ תראה ברכה בכל מעשי ידיך.

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בבא מציעא דף עו: איתא, בנוגע למי שהזמין פועלים ובא הנהר והשקה את השדה, הא דסיירא לארעיה מדאורתא הא דלא סיירא לארעיה מאורתא, כי הא דאמר רבא האי מאן דאגר אגירי לרפקא ואתא מטרא ומלייה מיא אי סיירא לארעיה מאורתא פסידא דפועלים לא סיירא לארעיה מאורתא פסידא דבעל הבית ויהיב להו כפועל בטל, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך להלכה חו”מ סימן של”ג סעיף א’, השוכר את הפועלים והטעו את בעל הבית, או בעל הבית הטעה אותם, אין להם זה על זה אלא תרעומת. במה דברים אמורים בשלא הלכו. אבל הלכו החמרים ולא מצאו תבואה, פועלים ומצאו שדה כשהיא לחה, או ששכרם להשקות השדה ומצאוהו שנתמלא מים, אם ביקר בעל הבית מלאכתו מבערב ומצאה שצריכה פועלים, אין לפועלים כלום, ומה בידו לעשות, ואם לא ביקר, נותן להם שכרן כפועל בטל.

מבואר כי כאשר הזמין אדם פועלים ולבסוף ברגע האחרון התברר לבעל הבית שאיננו צריך את הפועלים, ככל שלא היה בעל הבית יכול לצפות זאת מראש, איננו חייב בתשלום לפועלים.

אמנם מאחר ופעמים רבות המצב איננו ברור כל כך שלא היה לבעל הבית מה לעשות, ופעמים רבות במקרה מעין נידון השאלה ההופעה יכולה הייתה להתקיים למרות הקורונה למנהל הלהקה, לכן הדרך הראויה ביותר היא להגיע להסכמה בהבנה בין המנהל לבין העובדים.

כל פשרה שבהסכמה היא ראויה ומקובלת על פי ההלכה, לכן בהחלט הנך רשאי ליטול שכר חלקי בהסכמת הצדדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש