חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

האם מותר לי לדבר לשון הרע עם אבא שלי, כשהוא זה שמתחיל לדבר ומבחינתו זה בשביל להתייעץ?

תודה

תשובה

שלום וברכה

אסור לדבר לשון הרע גם אם הוא לשם מטרת ייעוץ, ואין הבדל מי פותח ומתחיל לדבר לשון הרע, כי אסור גם לשמוע לשון הרע.

אמנם אם המטרה היא להתייעץ באופן שיש תועלת בסיפור הלשון הרע למספר, ויש תועלת בשמיעת לשון הרע כדי לסייע למספר בייעוץ או בהפגת הדאגה מליבו, אם הוא תועלת שלא ניתן להשיגה באופן אחר בלי לדבר לשון הרע ניתן להתיר, וזאת בהשלמת שבעת התנאים שכתב החפץ חיים, וכדלהלן:

תנאי ראשון: לוודא שהמידע הוא מכלי ראשון ומאומת.

תנאי שני: שהמספר בטוח בהבנת הסיפור לאשורו.

תנאי שלישי: שהאדם שמספרים עליו הוכח לפני שמדברים עליו.

תנאי רביעי: לא להגזים בסיפור המעשה יותר מכפי שהיה באמת.

תנאי חמישי: שתהיה כוונת המספר אך ורק לתועלת.

תנאי שישי: שלא תהיה אפשרות אחרת להפיק את התועלת, בלא סיפור הלשון הרע.

תנאי שביעי: לוודא שלא יגרם נזק נוסף על הנדרש מחמת סיפור הלשון הרע.

כמדומני שקשה ביותר לעמוד בכל אלו התנאים במצטבר, לפיכך אין להקל ראש בסיפור לשון הרע או שמיעת לשון הרע גם כאשר המטרה היא בשביל להתייעץ.

בפרט שעל מנת להגיע למטרה התועלת בעצם הייעוץ בדרך כלל ניתן להגיע לספר גם בלי פירוט שמות או בשינוי הנתונים כדי לא לספר לשון הרע על אף אדם.

אמנם אם אכן הושלמו כל אלו התנאים, כתב בספר חסידים שיש מצווה לשמוע כדי לסייע למספר שיפיג דאגתו מליבו ולתומכו בעצה נכונה, וישתדל להמליץ טוב על מי שהוא מספר עליו רע, וישתדל לחבבו בעיניו. ובפרט כאשר העזרה בשמיעה היא לאב או אם יש בכך גם כיבוד הורים, ככל שאין בדבר איסור לשון הרע וכנ”ל.

בכל מקרה חשוב לציין שהשומע אין לו להאמין למה שהוא שומע כדי שלא יכשל בעוון קבלת לשון הרע.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

היתר סיפור לשון הרע לתועלת

כתב רבנו יונה בשערי תשובה, שער שלישי, רכ”א: דע כי בדברים שבין אדם לחבירו, כמו גזל ועושק ונזק וצער ובושת ואונאת דברים, יכול לספר הדברים לבני אדם, גם היחיד אשר יראה יגיד, כדי לעזור לאשר אשם לו ולקנא לאמת. והנה אמרה התורה שיעיד עד אחד בבית דין על תביעת ממון לחייב את הנתבע שבועה, אמנם יש עליו להוכיח את האיש תחלה.

מכאן למד החפץ חיים הלכות לשון הרע כלל י’ סעיף א’ שאם אחד ראה לאדם שעשה עולה לחברו יוכל לספר עליו לשון הרע לתועלת למנוע נזק מחברו וכדו’ בעניינים שיש תועלת בסיפור הלשון הרע, אולם זאת אך ורק בהשלמת ז’ תנאים שכתב שם באריכות, שהעתקתים בקיצור בתשובה לעיל.

וכאן אוסיף ואציין לדברי החפץ חיים שכתב בכלל קצר עצה כיצד להימנע מסיפור לשון הרע כאשר אינו לתועלת לגמרי, בזה”ל:

 ובדעתי היה לצייר עוד איזה ציורים, לענין אומן ושכיר ומשרת וכהאי גוונא” – כלומר, מקרים בהם מותר או צריך לפעמים לספר לשון הרע לתועלת – “אך מפני הוצאת הדפוס כי רבה היא ומפני טרדת הזמן נמנעתי מזה“.

אך כללו של דבר, האדם צריך לשום עיניו ולבו על דרכיו ובפרט על מוצא פיו, שלא להתערב בעניינים דבין אדם לחברו :

א) “אם לא שיידע מתחילה את הענין בבירור לאמתו”

ב) “ולכוון לתועלת ולא מצד שנאה”.

ג) “ולראות את הנולד מדיבורו, שלא יצא מגדר הדין חס ושלום”.

ואם שלוש אלה יעשה לה – “ואז ה’ יהיה בכסלו שלא ילכד בפח היצר“.

סיפור לשון הרע כדי להתייעץ או לפרוק דאגתו מליבו

לעצם העניין האם סיפור לשון הרע בכדי להתייעץ או כדי לפרוק הדאגה מהלב נחש לתועלת, מצאנו לדברי החפץ חיים הלכות לשון הרע, כלל י’ בהערה לסעיף י”ד, על התנאי החמישי שיכוון לתועלת שהוא העיקר שעליו סובב כל ההיתר של סיפור לשון הרע לתועלת, כתב החפץ חיים בהערה בזה”ל:

ואפשר דהוא הדין אם כונתו בסיפורו להפג את דאגתו מלבו, הוי כמכון לתועלת על להבא, [ולפי זה מה שאמרו ז”ל: דאגה בלב איש ישיחנה לאחרים, קאי גם על ענין כזה], אך שיזהר, שלא יחסרו שאר הפרטים שבסעיף זה, עכ”ל.

מן האמור למדים אנו שיש מקום גדול לראות בסיפור לשון הרע להפיג הדאגה מהלב כסיפור לשון הרע לתועלת שהותר בהשלמת כל התנאים, וכן כתב הגאון הרב ניסים קרליץ זצ”ל בספרו חוט שני שמירת הלשון עמוד שמ”ה.

אמנם הגר”ש הומינר בספרו עיקרי דינים השמיט היתר זה וכתב שטעמו מפני שהחפץ חיים כתב זאת בלשון אפשר שהוא לשון ספק, ולא וודאי.

אכן דעת הפוסקים להתיר כאשר יש צורך בהפגת הצער או הדאגה או הצורך בייעוץ, כפי שכתב הגאון הגרש”ז אויערבך עיין בספר אום אני חומה חלק ב’ חידותם משתעשעות סימן פ”ז, שמאחר וחובתו של האיש להרגיע את רעייתו מדאגותיה לא יתכן שיהיה אסור לה להציע הדברים בפניו.

כן הוא בספר חסידים סימן ס”ד שמי שמספר להפיג את דאגתו מליבו מצווה לשומעו ואם אפשר יתקן וימליץ טוב בעד מי שהוא מספר עליו רע, ויסיר דאגתו מליבו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש