ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
שלום. אני ובעלי נשואים כבר 5 שנים. אני חוזרת בתשובה, שומרת שבת וטהרת המשפחה ומתפללת כל יום, ובעלי גם התחזק אבל פחות ממני, גם שבת אצלו עדיין לא 100%, אבל מכבד אותי, וגם הילדים שלנו שלחנו לרשת “בני יוסף” ברוך ה’.
אבל לאחרונה בעלי הפתיע, חזר הביתה עם תספורת מארינס רצינית, לא השאיר סנטימטר אחד באיזור הפאות. אני כל כך כועסת. אין מילים לתאר את הכעס שלי למרות שזה בינו לבין בורא עולם. זה הצליח למוטט אותי עד כדי כך שאני לא רוצה שום קשר איתו. הוא לא מוכן לשנות תספורת גם במחיר שזה יעלה בנישואינו. מה עושים?
קודם כל, יפה מאד שאת מדגישה שזה “בינו לבין בורא עולם”, זו גישה חשובה מאוד כדי לחיות בשלום במקרים כאלו שיש הבדלים מהותיים בין האשה לבעלה בנוגע לרמת שמירת תורה ומצוות. ועכשיו מה שנשאר לנו להתבונן, זה מה קרה עכשיו, שהדבר הזה ממוטט אותך יותר מדברים אחרים? הרי סביר להניח, שבאמת הפנימית שבדבר, מה שהפריע לך כאן אינו עצם ה”עבירה” שבהתנהגותו, כי הרי בשאר הדברים שהוא לא פעל בהם עפ”י ההלכה, למרות שזה בוודאי כאב לך, אבל לא ברמה זו שגורם לך לרצות ניתוק הקשר.
אז צריכים לדעת כלל חשוב. בכל פעם שכועסים על הנהגות של אחרים (או כל רגש אחר שמפריע לנו ביחס להתנהגותם), בפרט במקרה כזה שכאילו ההתנהגות אינה נוגעת אלייך ישירות כי זה בינו לבין בוראו, מה שמכעיס אותנו איננה העובדה, אלא הפרשנות שלנו על העובדה, אז אם משנים את הפרשנות, אפשר לנטרל גם את הכעסים (אנשי מקצוע קוראים לזה שיטת בירון קייטי, וחז”ל קוראים לזה “הוי דן את כל האדם לכף זכות”). נפשיט את הדברים:
העובדה כמות שהיא: הוא עשה תספורת מארינס באופן שלא משאיר פאות הראש.
דוגמאות של פרשנות אפשרית (שגורמת לתגובה שכתבת “אני כל כך כועסת”), הוא הסתפר בצורה כזו למרות כל מה שזה מפריע לי כי: א) לא איכפת לו ממני. ב) הוא לא מכבד את הרגשות שלי. ג) חסר ב”שותפות”, כמו שכתבת שהוא “הפתיע”. או פרשנויות אחרות שרק את יכולה להבחין בעצמך איך בדיוק זה מרגיש לך. (בעיקרון זה לא מקצועי מצידי לתת דוגמאות, כי זה עלול לבלבל אותך ולא לתת לך לחדור לאמת הפנימית שלך, אבל כיון שהדברים כאן מוצגים גם לציבור רחב, ההכרח לא יגונה לתת דוגמאות כדי שהרעיון יהיה מובן).
וכמובן שכל הפרשנויות האלו וכיוצא באלו, לפי האמת הפנימית, מסתבר שאינם מדויקות, שהוא ככל הנראה אדם טוב שאיכפת לו ומכבד וכו’, ועובדה שמוכן שתשלחי את הילדים לחינוך לפי הערכים שלך, ומוכן לשמור על טהרת המשפחה, ומוכן באופן כללי לכבד את העמדה שלך, ורק עכשיו קרה פרט ספציפי שכאב לך באופן מיוחד. אבל, נניח שאת מרגישה שיש כאן איזה פרשנות שנראה אמיתית והיא מפריע לך ומכאיבה לך, כיון שאת רוצה שינוי, כי לזה פנית אלינו, בואי ננסה לתת פרשנות אחרת…
דוגמאות של שינוי פרשנות: הוא חזר עם מארינס כי: א) הוא מיסכן, חסר לו ביטחון עצמי ובדרך התספורת הוא מחפש (בטעות ובצורה אנושה) להרגיש קצת יותר בעל עוצמה כל שהיא. ב) הוא מיסכן, ונזקק לאישורים מהחברה, ובחברה שהוא נמצא הוא חושב (בטעות) שיכול להשיג אישורים ע”י נראות בסגנון זה. ג) הוא מיסכן, מרגיש את עצמו ירוד מפני שאינו דתי כמו אשתו ובניו, ואולי יש לו גם נקיפות מצפות, ורוצה לחזק את התדמית העצמית שלו כחילוני ע”י החרפת חזותו כחילוני, וסבור (בטעות) שבדרך זו יכול “להשקיט” את הקול שבתוכו שאומרת לו “אתה אפס”. וכמובן את יכולה לחשוב על עוד פרשנויות שמנטרלות את הרגשות הרוגז שיש לך עליו, לפי איך שאת מכירה אותו ואת המצב שלו.
ובאמת שיש כאן דרך נוספת לטפל בתסכול שלך בענין זה, והוא לבדוק איפה בדיוק זה פוגש אותך, כי נושא שמפריע לך כל כך עמוק עד כדי “התמוטטות” ורצון לנתק את הקשר, זה אומר שזה פוגש אותך בדבר שאצלך הוא מרגיש חיוני, ונכון שקיום תורה ומצווה הוא דבר חיוני אבל כבר הסברנו שזה לא הנושא כאן כיון שבשמירת השבת ובדברים אחרים (שעפ”י ההלכה הם אף חמורים יותר) לא הבחנת בכאב הזה. הדבר הכביכול חיוני הזה (שבוודאי לפי האמת אינו חיוני, כי ההתנהגות שלו היא בינו לבין בוראו ולא נוגע אלייך ישירות) נקרא בשפת המודעות עצמית “הטעות הבסיסית”, אבל דבר כזה אין אפשרות (כמעט) לבחון דרך כתיבה. אבל אני חושבת שבשיטת שינוי הפרשנות כבר תוכלי להרגיע את הכאב.
בהצלחה!!
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
מקורות הנה בגמ’ ב”ק (פ.) איתא שרב ושמואל ורב אסי באו לבי ישוע הבן, וביאר רש”י פדיון הבן, וכ”כ התוס’
מקורות ונימוקים: אין חמץ אלא מחמשת מיני דגן ידוע כי אין חמץ אלא מחמשת מיני דגן שהם: חיטים שעורים כוסמין
מהו ‘ממחרת השבת’ האמור בקרבן העומר וחג השבועות
מקורות ונימוקים: יום הקרבת קרבן העומר – ממחרת הפסח ויקרא פרק כ”ג פסוק ט’: וַיְדַבֵּ֥ר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י
האם גוי יכול לבוא להתפלל בבית הכנסת
מקורות ונימוקים: גוי רשאי להיכנס ולהתפלל בבית הכנסת בנביא ישעיה פרק נ”ז פסוק ז’ נאמר: “כי ביתי בית תפילה יקרא
התחייב לתרום אור החיים לכולל ומישהו אחר תרם – מה עליו לעשות?
מקורות ונימוקים: צדקה היא נדר ואין לשנותה בגמרא בראש השנה דף ו’. איתא, תנו רבנן “מוצא שפתיך”, זו מצות עשה.
האם מותר לעשות מנגל בראש השנה? וביום טוב?
מקורות ונימוקים נפנוף להבערת אש לצורך אוכל נפש כתב מרן השו”ע בהלכות יום טוב (סימן תקב סעיף א) בדין יצירת
האם המספר לשון הרע על חבירו, מקבל את כל עוונותיו ומעביר אליו את כל מצוותיו
נימוקים ומקורות מרגלא בפומא דאינשי ובפרט בפי הדרשנים והמעוררים בעם, שהמספר לשון הרע על חבירו כל העוונות של אותו איש
דרישה להחזר כספי מאולם “מהדרין” שהתברר שהכשרות איננה מהודרת לספרדים
מקורות: ידועה הוראת פה”ד מרן הגרע”י זצוק”ל בשו”ת יחוה דעת ח”ה סי’ ד”ן ש”גם הספרדים ובני עדות המזרח יש להם
לענין ברכות השחר: כתב מרן השלחן ערוך בדיני ברכות השחר (סימן מ”ו סעיף ד’), שהנשים מברכות (במקום ברכת שלא עשני
מקורות ונימוקים על המזבח עצמו מותר לעלות עצם הדבר ששולחן דומה למזבח, יש לו מקור בגמרא ברכות (נה.) וחגיגה (כז.),
האם נשים צריכות לבוא לבית הכנסת לשמוע קריאת פרשת פרה
מקורות ונימוקים: קריאת פרשת פרה מהתורה או מדרבנן נחלקו הראשונים אם קריאת פרשת פרה חיובה מהתורה היא מדרבנן, דעת תרומת
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם