חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

למה מזכירים שמו ושם אמו כשמתפללים על חולה? וגם למה לא מזכירים שם אביו?

תשובה:

כיון שרוצים לעורר רחמים על החולה בתפילה ויש לעורר את שורשו העליון יש להזכיר מוצאו, וכיון שאמו היא ודאי וגם ששורשה של האם בנגלה ועולם הזה הוא בנגלה, וגם שאין המקטרגים מתקנאים בשם האם לכן מזכירים שמה ולא שם אביו.

 

מקורות ונימוקים:

כן מובא בזוהר הקדוש (פרשת לך לך דף פד ע”א) וזה לשונו: והושיעה לבן אמתך, וכי לא הוה בריה דישי איהו, עד דאיהו אמר בשמיה דאמיה ולא בשמא דאבוי? אלא הא אוקימנא דכד ייתי בר נש לקבל מלה עלאה לאדכרא, בעי למיהך במלה דאיהי ודאי, ועל דא אידכר לאמיה ולא לאבוי, עכ”ל. וכן הוא בזוהר פרשת שמות (דף יז. ע”ב), שעל אימו אין חשד.

ונראה דאין הפירוש שיש חשש שאנו חושדים שזה אינו אביו כפי שהבינו כמה מחברים, אלא כמו שכתב רבי צדוק הכהן מלובלין בספר מחשבת חרוץ (סי’ ז’), שכתב כי האם השורש בנגלה משא”כ האב הוא בהעלם.

ובשו”ת תורה לשמה להרב בן איש חי (סימן שצט) כתב שמה שאנו מזכירים שמה ולא שם אביו, א.  מפני שהאשה פטורה ממצוות עשה שהזמן גרמא. ועוד, ושהיא פטורה ממצות ת”ת והאיש לא פלט מעון ביטול תורה וכמ”ש רז”ל פשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה. ועוד, כי האשה היא מוצלת מעון הקרי אשר הוא דבר המצוי בזכרים הרבה. ועל כן קטרוגים של האשה על הרוב הם מועטים משל האיש לכך יזכירו שם האם עדיף. גם עוד אין המקטרגים מתקנאים בנקבות כמו בזכרים ושמעתי אומרים טעם אחר מפני שהאם היא מבוררת יותר מן האב אבל חזקת האב היא מכח רובא וכמ”ש בגמרא דחולין ודילמא לאו אבוה הוא אלא ש”מ דאזלינן בתר רובא ע”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש