חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

 

שאלה:

שלום הרב

נולד לנו בן בשעה טובה ומוצלחת, אשתי מתעקשת שיקרא בשם לועזי בפועל, ולא כדאי לי לריב איתה על כך…

אמנם אני מסתפק, אם יש לומר את השם הלועזי בזמן קריאת שם בשעת המילה שיהיה מחר בע”ה, הנה האפשרויות שלפני לקריאת שם בזמן המילה:

  1. לקרא לו בשם יהודי בלבד, למרות שיקרא בפועל בשם הלועזי.
  2. לקרא לו בשני שמות, בשם יהודי, שם ראשון, ושם לועזי, בשם השני.
  3. לקרוא לו בשם לועזי, שם ראשון, ובשם יהודי, בשם השני.

בברכת מועדים לשמחה!

תשובה

שלום וברכה

מזל טוב לרגל לידת הבן, יהי רצון שתרוו ממנו רוב נחת יהודי, ותגדלוהו באושר ובבריאות.

לעניין שאלתך,

חשוב שתקראו לבנכם בשם יהודי בברית,

בנוגע להוספת שם לועזי, אם השם הלועזי הוא בעל משמעות חיובית כל שהיא, או שהוא על שם אדם כשר שנקרא בשם זה, ניתן להוסיפו בברית כשם שני בנוסף לשם העברי.

אולם אם הוא שם לועזי ללא משמעות חיובית אלא הוא על שם גוי שנקרא כך, עדיף שלא להוסיף אותו בכלל כשם שני בברית, ולמרות שבפועל תקראו לילד בשם זה יהיה זה כשם כינוי בלבד.

בכל מקרה ראוי וכדאי מאוד, שתשתמשו בשם העברי אפי’ רק פעם אחת ביום, כי הקריאה לילד בשמו העברי משפיעה עליו שפע רוחני הטמון בשמו.

בברכה שתזכו להכניסו לבריתו של אברהם אבינו בעתו ובזמנו בשעה טובה ומוצלחת

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

שמו של האדם משפיע עליו טוב או חלילה רע

שמו של האדם משפיע על אופיו, כפי שמבואר בדברי הגמרא בברכות כי שמא קגרים, כלומר השם גורם. וכן מוכח מדברי הגמרא ביומא פ”ג: שרבי מאיר לא רצה להפקיד פיקדון בידי בעל בית ששמו כידור, והוכח לבסוף שצדק רבי מאיר בחשש זה ששמו מעיד עליו שגנב הוא. כך גם מבואר בדברי המדרש תנחומא לפרשת האזינו, “לעולם יבדוק אדם בשמות לקרוא לבנו הראוי להיות צדיק כי לפעמים השם גורם טוב או גורם רע”.

קריאה לתינוק בשם לועזי

לעניין קריאה לתינוק בשם לועזי, נחלקו הפוסקים, דעת המהר”ם שיק יו”ד סימן קס”ט, שהדבר אסור מן התורה שהרי אמרו במדרש שבזכות זה שלא שינו את שמם זכינו לצאת ממצרים, כמ”ש הרמב”ם (בפרק יא מהלכות ע”ז) דמקרא מלא נאמר בסוף קדושים “ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי”, ומשם ילפינן בספרי דאין רשאין לדמות להם בשום אופן. וכל שהוא עושה לדמות להם עובר על מה שנאמר בתורה דאסור לנו לדמות להם, וכשם שאסור לנו לדמות להם במלבושם ובהילוכם ובשאר מנהגיהם הוא הדין וכלש כן דאסור לדמות להם בשמם … שהרי אמרו ביומא (דף לח ב) דאסור לקרות בשם איש שהוא רשע, דרשעים לא מסקינן בשמייהו, שנאמר שם רשעים ירקב עי”ש.

ואותן אנשים קוראין עצמם בשם הגוים, והרי בזה הם מראים שהם מחשיבים את הגוים יותר מהישראלים, והרי מעולם היה הדרך לקרוא שם בניהם ובנותיהם על שם אבותיהם או על שם צדיקים קדושים וגאונים גדולים … וזהו שעמדה לאבותינו ולנו בצאתינו ממצרים.

וכן כתב בשו”ת מהרש”ם חלק ו’ סי’ י’, ואף הוסיף על דברי המהר”ם שיק וכתב, ואין לומר שהגם שדבר זה נחשב לזכות בשעת יציאת מצרים אבל אין במניעתו עון וחטא אם אין עושים כן, זה אינו, שהרי אמרו בירושלמי פ”ק דיומא ה”א כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו, והוי כמעכב הגאולה.

אמנם באגרות משה חלק ג’ סי’ ל”ה, אחר שדן בארוכה אלו מן השמות נחשבים שמות גויים, הביא שרבים מגדולי ישראל במשך הדורות היו נקראים בשמות גויים, כמו רבי ווידאל בעל מגיד משנה ועוד, כתב: ומצד עצם הדבר שמשנים את שמותיהם לשמות נכרים ודאי הוא דבר מגונה מאד מאחר שחז”ל שיבחו זה וחשבו זה מהדברים שבשבילם נגאלו ממצרים, אבל איסור ממש לא מצינו בזה, והוא כמו לא שינו את לשונם דגם כן הוא מהארבעה דברים שחשיב התם, שחזינן שאף שהוא מצוה לדבר בלשון הקודש, כדאיתא בספרי סוף פרשת עקב והובא ברש”י בפי’ החומש שם על הפסוק לדבר בם, מ”מ אינו איסור דהא כל ישראל מדברים בלשון חול של האומות מזמן שגלינו בחטאינו בין האומות, ואף גדולי תורה וחסידי עולם לא דברו בלשון הקודש דווקא.

ועיין עוד במנחת אשר על פרשת שמות, שכתב לדחות את דברי המהר”ם שיק שיש לומר שאין האיסור אלא בשינוי שלשת הדברים שם מלבוש ולשון, אולם בשינוי השם לחוד אין איסור.

ועיין בילקוט יוסף לראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט”א שכתב בזה”ל: אף על פי שאין איסור מעיקר הדין לקרוא לבנו בשם לע”ז, מכל מקום בודאי שעדיף יותר לקרוא בשמות מהתנ”ך, או בשמות הצדיקים והגאונים, [אפילו בשם של גאון שעדיין חי]. ומכל מקום אם אביו נקרא כשם של הגויים, והוא אדם כשר אלא שנקרא כן על שם אבותיו, מותר לבנו לקרוא לבן הנולד לו כשם אביו, אך טוב יותר שיקרא לו בב’ שמות, כדי שהילד לא יצטער כשיגדל בגלל שמו שהוא כשם של עכו”ם. [ילקו”י כיבוד או”א פרק ח’ סעיף יט מהדו’ תשס”א כרך ב’ עמ’ צא].

לפיכך לעניין מעשה, יש צורך לקרוא לבן בשם יהודי, וככל שהשם הלועזי הינו בעל משמעות חיובית או שנקרא כן על שם סב או אדם אחר כשר, ניתן לקרוא בשם הלועזי כשם שני, אולם אם השם הלועזי הינו על שם אדם גוי וללא משמעות חיובית בשם, אין לקרוא בשם הלועזי, אלא יקרא בשם העברי לחוד, והשם הלועזי שיקראו לו בפועל יהיה שם כינוי בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש