חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב יוסף חי סימן טוב משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

כבוד הרב, שלום וברכה,

ובשורות טובות!

חברי הטוב ביותר, שותף עמי לדרך כבר עשרות שנים, מאז היותי ילד בבה”ס, גדלנו יחד, לנו שותפות הדדית, הן לעת שמחה או שעת צרה, בעסקים וכל שאר עניינים, ואנו קשורים בלב ובנפש כאהבת דוד ויהונתן.

לפני עשור שנים, באישון לילה, פרצה שריפה בביתי, וחברי מסר נפש, ופרץ פנימה לתוך הלהבות, והציל אותי את אשתי ואת ילדי.

כעת הלב שלי נקרע, אני לא נרדם בלילות, בעקבות שהוא נמצא בשבי בידי מחבלי החמס ימחש”ו, מאז הטבח הנורא שאירע בשמחת תורה התשפ”ד.

הגעתי למסקנא שאני מוכן ללכת לשבי במקומו!

אני יודע שהדבר לא כ”כ בר ביצוע, בכל אופן אני מוכן לעשות הכל, כדי  להפעיל קשרי תיווך בינלאומיים, להגיע להסכמה עם החמס, שישחררוהו לביתו, ואני אלך לשבי במקומו, עד שתתבצע עסקת החלפת שבויים ואחזור לביתי בעז”ה.

ברצוני לדעת האם הדבר מותר ע”פ ההלכה?

תשובה

שלום וברכה!

 

  1. אני ממש נרגש ונפעם אל מול תעצומות הנפש הגדולות של כבודו, המזהירות ומאירות באור גדול של מידות טובות, ואהבת הבריות, ודאגה כנה והדדית עם נשיאה בעול, ורצון להכיר טובה לחבר נאמן. הדבר מזכיר לי מעשה נורא שאירע בעת מלחמת העולם השניה בשואה הארורה לתקפ”ץ, כשהיה האדמו”ר מבעלזא הגאון רבי אהרן רוקח באכסניא, באו הגרמנים ימש”ו לחפש אחריו כדי להוציאו להורג, והיה שם חסיד אחד קדוש הי”ד, שהציג עצמו לפני הגרמנים ימש”ו שהוא הרבי מבעלזא. הגרמנים לקחו אותו והרגוהו, כי חשבו שהוא האדמו”ר, ואז רשמו בפנקסיהם שהאדמו”ר מבעלזא נהרג! כך התגלגל שהאדמו”ר הצליח להימלט ולהינצל ולחון את אדמת ארץ הקודש. וראה עוד בחיבורי שאגת יוסף סכנה ורפואה סימן ט’, שהבאתי בזה עוד מעשה דומה ומרטיט, עם בחור בשם עקיבא בן רבי ברוך מאן ז”ל, שביקש והתחנן לתת נפשו ולמסור עצמו לשריפה תחת אחד הת”ח שביקשו הגרמנים ימש”ו להורגו. והשאלה כאמור, האם הדבר מותר ע”פ ההלכה?
  2. הנה במידה ונמצא בשבי ת”ח מופלג, שרבים צריכים לו, מסתבר שמותר לאדם שאינו ת”ח, ללכת לשבי חלף אותו הת”ח, כדי להצילו שיאותו רבים לאורו, וייהנו מתורתו ויראתו, ויש לדמות זאת למה שכתב בשו”ת משנה הלכות, מרן הגר”מ קליין זצ”ל גאב”ד אונגוואר בספרו פרסומי ניסא (סי’ ט”ו עמ’ רי”ד), שודאי מותר וראוי לחרף וליתן נפשו להריגה במקום ת”ח, ועל אחת כמה וכמה במקום רבו, כי מותר לאדם למסור עצמו למיתה תחת הצלת ת”ח, והשיג על מ”ש בשו”ת מקדשי השם (ח”א בהקדמה).
  3. במידה ומי שנמצא בשבי אינו ת”ח, כפי שהבנתי ממך. וגם אינו שר מלחמה, שכל ישראל צריכים לו, שאין לנו חליפתו או תמורתו, לכן נראה שהדבר אסור בהחלט, ועליך להפעיל את הנשק העוצמתי, שהוא כח התפילה, להתפלל לרבש”ע, ובעז”ה בקרוב נשמע ונתבשר בשורות טובות.

לרפואת ליאת אסתר בת מלכה רבקה

מקורות:

במסכת הוריות (יג.), האיש קודם לאשה להחיותו, והוא הדין ת”ח ועם הארץ הת”ח קודם כמבואר שם, ואף שאמרו שם שאם היה הוא ורבו בבית האסורים הוא קודם לרבו, יש מקום לומר שכיון שמוכן למסור עצמו למיתה בשביל רבו שפיר דמי, ואע”פ שיש לחלק דשם מדובר שהת”ח והעם הארץ שניהם טובעים ובמצב סכנה, משא”כ בנידון דידן שהעם הארץ אינו במצב סכנה כלל, מ”מ אין אנו מוסרים אותו למיתה אלא הוא מוסר עצמו למיתה תחת הצלת הת”ח. והביא בספר פרסומי ניסא עוד ראיה אלימתא מספר חסידים (סי’ תרח”ץ) שכתב בזה”ל: “שנים שיושבים ובקשו אויבים להרוג אחד מהם, אם אחד ת”ח והשני הדיוט, מצוה להדיוט לומר הרגוני ולא תהרגו את חבירי, כר’ ראובן בן איצטרובלי שבקש שיהרגוהו ולא לרבי עקיבא, כי רבים היו צריכים לרבי עקיבא”. וכתב לחזק עוד דין זה ממה שכתב בשו”ת יד אליהו (סימן מ”ג) שאף שלדעתו אין להכניס עצמו בספק סכנה להציל את חבירו, מ”מ להצלת ת”ח שפיר דמי.

וראיתי בשו”ת אגרות משה (יו”ד ח”ב סי’ קע”ד ענף ד’ ד”ה וא”כ) שהאריך למעניתו אם מותר להכנס לספק סכנה כדי להציל את חבירו מסכנה, וכבר התבאר שהבית יוסף (חו”מ סי’ תכ”ו) פוסק את ההגהות מימוני בשם הירושלמי שחייב להכניס עצמו בספק סכנה להצלת חבירו, אבל דעת הרדב”ז (ח”ג סי’ תרכ”ה) שאסור להכניס עצמו לספק סכנה כדי להציל חבירו. ומתחילה צידד שאסור למסור עצמו למיתה תחת אחר, אם כבר נגזר על האחר מיתה, ואפילו עם הארץ שרוצה למסור עצמו למיתה במקום ת”ח, אך בסוף דבריו נראה שמצדד לחדש שאף לדעת הרדב”ז שאסור להכנס בספק סכנה, יש מקום לחלק דהיינו דוקא לעניין הצלת חבירו באופן שיתכן ואם לא יסתכן שניהם יישארו בחיים, ומטעם זה למה יכניס עצמו בספק סכנה, אבל לעניין הצלת ישראל ממיתה, באופן שנותן נפשו למיתה תחת האחר ומצילו ממיתה ודאית, אפשר שאף הרדב”ז יודה שמותר.

ונראה להביא ראיה שמותר לאדם למסור עצמו למיתה תחת אביו או רבו, מהמדרש (מדרש עשרת הדברות דיבור חמישי) יש מאכיל את אביו פסיוני וטורדו מן העולם ויש מטחינו ברחיים ומביאו לחיי עולם הבא (קידושין לא. וע”ש ברש”י ותוס’), מעשה באדם אחד שפעם אחת גזרה המלכות שכל אדם שישב בטל ולא יעשה מלאכה יקצצו את ידיו ורגליו, בכל יום ויום הבן טוחן ברחיים והאב יושב במטה, יום אחד נכנסו עבדי המלך אמר הבן, אבא טחון ברחיים ואני אשכב במטה, מצאוהו עבדי המלך שהיה יושב במטה והביאוהו לפני המלך וקצצו את ידיו ורגליו, וזה הביאהו לחיי עוה”ב שהציל את אביו. והנה אותו הבן במה ששכב במיתה להציל את אביו עלול היה למות במה שיקצצו את ידיו ואת רגליו, ואפשר גם שבאותו מעשה אביו מת, ובכל זאת חז”ל משבחים אותו שבמעשה זה זכה לחיי עוה”ב, ומשמע שמותר לאדם למסור עצמו למיתה תחת אביו או רבו.

וראה עוד בזה באריכות בחיבורי הקטן “שאגת יוסף” ענייני סכנה רפואה ופקוח נפש סימן ט’, שהארכתי בזה, עש”ב וקחנו לכאן.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש