חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ספרד

שאלה:

האם מותר לקרוא ספרי “קומיקס” בשבת?

תשובה:

מותר לקרוא ספרי קומיקס בשבת, אולם יש להימנע בשבת מלקרוא דברים שאינם דברי תורה. 
מקורות

כתב מרן השו”ע (סי’ שח סעיף טו) כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות או דיוקנאות של בני אדם של מעשים, כגון מלחמות דוד וגלית, וכותבים זו צורת פלוני וזה דיוקן פלוני, אסור לקרות בו בשבת. והיינו משום גזירת שמא יקרא בשטרי הדיוטות.

לפי”ז לכאו’ ה”ה בנד”ד בספרי הקומיקס שלא גרע מכתב שתחת הצורה, אולם יש לחלק, שיסוד האיסור בכתב שתחת הצורה, היינו משום שהכתב מגלה ומספר מהי התמונה ומהו הכתב, ובזה דמי לשטרי הדיוטות, אבל בנד”ד הכתב והתמונה הם דבר אחד, ואין הכתב בא לגלות ולברר מהי התמונה, אלא הכתב הוא הסיפור והתמונה מציירת את הסיפור. ודו”ק.

ובכל אופן יש להקל בצירוף מ”ש המג”א (סי’ שא סק”ד) שאם נהנה יש להקל. ואע”פ שהשער בציון (שם סק”ז) דחה דבריו, מ”מ בספר יש להקל ע”פ מה שכתב בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ה סי’ כב אות ד’), דמותר לקרוא עיתונים בשבת, מאחר ובזמננו אין רגילות בני אדם למחוק כתב שעל גבי עיתונים ואיגרות. וה”ה בספרים, ואע”ג שיש קצת לפקפק בזה דהנה השו”ע (סי’ שז סעיף יב) כתב, דאם זימן אורחים וכתב בכתב כמה זימן וכו’, אסור לקרוא בו אפילו הוא כתוב ע”ג כותל גבוה הרבה, ‘ובטבלא ופנקס אפילו אם הוא חקוק אסור לקרותו’. והנה שם הטעם, דאע”ג דליכא למיגזר שמא ימחוק, מ”מ גזרינן שמא יקרא בשטרי הדיוטות, וכמבואר בגמ’ שבת (קמט.), וכן פסק הב”י וכדעת הרי”ף והרא”ש, דאסרו אפילו בטבלה חקוקה משום דלמא יבוא לקרוא שטרי הדיוטות. וא”כ גם בעיתונים אף דאין חשש מחיקה, מ”מ יש לחוש אטו שטרי הדיוטות. וכן מוכח עוד מהשו”ע (סי’ שז סעיף טו), שהרי כתב כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות וכו’, וכותבים זו צורת פלוני וכו’, אסור לקרות בהם בשבת. והנה שם ג”כ אין הדרך למחוק מהכותל או מהוילון כתבים אלו, ואפ”ה אסרום. מ”מ בספר חזו”ע – שבת (ח”ו עמ’ סט), ג”כ העלה להקל בקריאה בספרי חול ואין לחוש בהם משום שטרי הדיוטות.

ומ”מ כל זה לילדים שהרי לאדם גדול שיש בו דעת כתב השו”ע בסתם (שם סעיף יז) דאסור ללמוד בשבת ויו”ט מלבד בדברי תורה. והעתיק לך דבריו המבהילים של הנשר הגדול הרמב”ם בפי’ המשנה (סנהדרין ריש פרק חלק), על הא דאמר רבי עקיבא דהקורא בספרים החיצונים אין לו חלק לעולם הבא, וזה לשון קדשו: וספרים החיצונים אמרו שהם ספרי תועים, וכן ספר סירא והוא היה איש שחיבר ספרים יש בהם התולים מענייני הכרת פנים, אין בהם טעם ולא תועלת, אלא אבוד הזמן בהבל, כגון אלה הספרים הנמצאים אצל ערב מספור דברי הימים, והנהגת דברי מלכים, ויחוסי הערבים, וספרי הנגון וכיוצ”ב מן הספרים “שאין בהם חכמה, ולא תועלת גופני, אלא אבוד הזמן בלבד”. עכ”ל. ודי בזה.

 

 

 

בס”ד

ספרי קומיקס בשבת

שאלה: האם מותר לקרוא ספרי “קומיקס” בשבת?

תשובה: מותר לקרוא ספרי קומיקס בשבת, אולם יש להימנע בשבת מלקרוא דברים שאינם דברי תורה. 

מקורות

כתב מרן השו”ע (סי’ שח סעיף טו) כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות או דיוקנאות של בני אדם של מעשים, כגון מלחמות דוד וגלית, וכותבים זו צורת פלוני וזה דיוקן פלוני, אסור לקרות בו בשבת. והיינו משום גזירת שמא יקרא בשטרי הדיוטות.

לפי”ז לכאו’ ה”ה בנד”ד בספרי הקומיקס שלא גרע מכתב שתחת הצורה, אולם יש לחלק, שיסוד האיסור בכתב שתחת הצורה, היינו משום שהכתב מגלה ומספר מהי התמונה ומהו הכתב, ובזה דמי לשטרי הדיוטות, אבל בנד”ד הכתב והתמונה הם דבר אחד, ואין הכתב בא לגלות ולברר מהי התמונה, אלא הכתב הוא הסיפור והתמונה מציירת את הסיפור. ודו”ק.

ובכל אופן יש להקל בצירוף מ”ש המג”א (סי’ שא סק”ד) שאם נהנה יש להקל. ואע”פ שהשער בציון (שם סק”ז) דחה דבריו, מ”מ בספר יש להקל ע”פ מה שכתב בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ה סי’ כב אות ד’), דמותר לקרוא עיתונים בשבת, מאחר ובזמננו אין רגילות בני אדם למחוק כתב שעל גבי עיתונים ואיגרות. וה”ה בספרים, ואע”ג שיש קצת לפקפק בזה דהנה השו”ע (סי’ שז סעיף יב) כתב, דאם זימן אורחים וכתב בכתב כמה זימן וכו’, אסור לקרוא בו אפילו הוא כתוב ע”ג כותל גבוה הרבה, ‘ובטבלא ופנקס אפילו אם הוא חקוק אסור לקרותו’. והנה שם הטעם, דאע”ג דליכא למיגזר שמא ימחוק, מ”מ גזרינן שמא יקרא בשטרי הדיוטות, וכמבואר בגמ’ שבת (קמט.), וכן פסק הב”י וכדעת הרי”ף והרא”ש, דאסרו אפילו בטבלה חקוקה משום דלמא יבוא לקרוא שטרי הדיוטות. וא”כ גם בעיתונים אף דאין חשש מחיקה, מ”מ יש לחוש אטו שטרי הדיוטות. וכן מוכח עוד מהשו”ע (סי’ שז סעיף טו), שהרי כתב כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות וכו’, וכותבים זו צורת פלוני וכו’, אסור לקרות בהם בשבת. והנה שם ג”כ אין הדרך למחוק מהכותל או מהוילון כתבים אלו, ואפ”ה אסרום. מ”מ בספר חזו”ע – שבת (ח”ו עמ’ סט), ג”כ העלה להקל בקריאה בספרי חול ואין לחוש בהם משום שטרי הדיוטות.

ומ”מ כל זה לילדים שהרי לאדם גדול שיש בו דעת כתב השו”ע בסתם (שם סעיף יז) דאסור ללמוד בשבת ויו”ט מלבד בדברי תורה. והעתיק לך דבריו המבהילים של הנשר הגדול הרמב”ם בפי’ המשנה (סנהדרין ריש פרק חלק), על הא דאמר רבי עקיבא דהקורא בספרים החיצונים אין לו חלק לעולם הבא, וזה לשון קדשו: וספרים החיצונים אמרו שהם ספרי תועים, וכן ספר סירא והוא היה איש שחיבר ספרים יש בהם התולים מענייני הכרת פנים, אין בהם טעם ולא תועלת, אלא אבוד הזמן בהבל, כגון אלה הספרים הנמצאים אצל ערב מספור דברי הימים, והנהגת דברי מלכים, ויחוסי הערבים, וספרי הנגון וכיוצ”ב מן הספרים “שאין בהם חכמה, ולא תועלת גופני, אלא אבוד הזמן בלבד”. עכ”ל. ודי בזה.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש