הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

on : A-t-on le droit de lire des “bandes dessinées” pendant Chabbat ?      

le pays du questionneur: ישראל

se : On a le droit de lire des bandes dessinées pendant Chabbat. Néanmoins, il est important de lire que des paroles de Torah pendant Chabbat et de s’abstenir de lire autre chose.       Références : כתב מרן השו”ע (סי’ שח סעיף טו) כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות או דיוקנאות של בני אדם של מעשים, כגון מלחמות דוד וגלית, וכותבים זו צורת פלוני וזה דיוקן פלוני, אסור לקרות בו בשבת. והיינו משום גזירת שמא יקרא בשטרי הדיוטות. לפי”ז לכאו’ ה”ה בנד”ד בספרי הקומיקס שלא גרע מכתב שתחת הצורה, אולם יש לחלק, שיסוד האיסור בכתב שתחת הצורה, היינו משום שהכתב מגלה ומספר מהי התמונה ומהו הכתב, ובזה דמי לשטרי הדיוטות, אבל בנד”ד הכתב והתמונה הם דבר אחד, ואין הכתב בא לגלות ולברר מהי התמונה, אלא הכתב הוא הסיפור והתמונה מציירת את הסיפור. ודו”ק. ובכל אופן יש להקל בצירוף מ”ש המג”א (סי’ שא סק”ד) שאם נהנה יש להקל. ואע”פ שהשער בציון (שם סק”ז) דחה דבריו, מ”מ בספר יש להקל ע”פ מה שכתב בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ה סי’ כב אות ד’), דמותר לקרוא עיתונים בשבת, מאחר ובזמננו אין רגילות בני אדם למחוק כתב שעל גבי עיתונים ואיגרות. וה”ה בספרים, ואע”ג שיש קצת לפקפק בזה דהנה השו”ע (סי’ שז סעיף יב) כתב, דאם זימן אורחים וכתב בכתב כמה זימן וכו’, אסור לקרוא בו אפילו הוא כתוב ע”ג כותל גבוה הרבה, ‘ובטבלא ופנקס אפילו אם הוא חקוק אסור לקרותו’. והנה שם הטעם, דאע”ג דליכא למיגזר שמא ימחוק, מ”מ גזרינן שמא יקרא בשטרי הדיוטות, וכמבואר בגמ’ שבת (קמט.), וכן פסק הב”י וכדעת הרי”ף והרא”ש, דאסרו אפילו בטבלה חקוקה משום דלמא יבוא לקרוא שטרי הדיוטות. וא”כ גם בעיתונים אף דאין חשש מחיקה, מ”מ יש לחוש אטו שטרי הדיוטות. וכן מוכח עוד מהשו”ע (סי’ שז סעיף טו), שהרי כתב כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות וכו’, וכותבים זו צורת פלוני וכו’, אסור לקרות בהם בשבת. והנה שם ג”כ אין הדרך למחוק מהכותל או מהוילון כתבים אלו, ואפ”ה אסרום. מ”מ בספר חזו”ע – שבת (ח”ו עמ’ סט), ג”כ העלה להקל בקריאה בספרי חול ואין לחוש בהם משום שטרי הדיוטות. ומ”מ כל זה לילדים שהרי לאדם גדול שיש בו דעת כתב השו”ע בסתם (שם סעיף יז) דאסור ללמוד בשבת ויו”ט מלבד בדברי תורה. והעתיק לך דבריו המבהילים של הנשר הגדול הרמב”ם בפי’ המשנה (סנהדרין ריש פרק חלק), על הא דאמר רבי עקיבא דהקורא בספרים החיצונים אין לו חלק לעולם הבא, וזה לשון קדשו: וספרים החיצונים אמרו שהם ספרי תועים, וכן ספר סירא והוא היה איש שחיבר ספרים יש בהם התולים מענייני הכרת פנים, אין בהם טעם ולא תועלת, אלא אבוד הזמן בהבל, כגון אלה הספרים הנמצאים אצל ערב מספור דברי הימים, והנהגת דברי מלכים, ויחוסי הערבים, וספרי הנגון וכיוצ”ב מן הספרים “שאין בהם חכמה, ולא תועלת גופני, אלא אבוד הזמן בלבד”. עכ”ל. ודי בזה.

Question :

A-t-on le droit de lire des “bandes dessinées” pendant Chabbat ?

 

 

 

Réponse :

On a le droit de lire des bandes dessinées pendant Chabbat. Néanmoins, il est important de lire que des paroles de Torah pendant Chabbat et de s’abstenir de lire autre chose.

 

 

 

Références :

כתב מרן השו”ע (סי’ שח סעיף טו) כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות או דיוקנאות של בני אדם של מעשים, כגון מלחמות דוד וגלית, וכותבים זו צורת פלוני וזה דיוקן פלוני, אסור לקרות בו בשבת. והיינו משום גזירת שמא יקרא בשטרי הדיוטות.

לפי”ז לכאו’ ה”ה בנד”ד בספרי הקומיקס שלא גרע מכתב שתחת הצורה, אולם יש לחלק, שיסוד האיסור בכתב שתחת הצורה, היינו משום שהכתב מגלה ומספר מהי התמונה ומהו הכתב, ובזה דמי לשטרי הדיוטות, אבל בנד”ד הכתב והתמונה הם דבר אחד, ואין הכתב בא לגלות ולברר מהי התמונה, אלא הכתב הוא הסיפור והתמונה מציירת את הסיפור. ודו”ק.

ובכל אופן יש להקל בצירוף מ”ש המג”א (סי’ שא סק”ד) שאם נהנה יש להקל. ואע”פ שהשער בציון (שם סק”ז) דחה דבריו, מ”מ בספר יש להקל ע”פ מה שכתב בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ה סי’ כב אות ד’), דמותר לקרוא עיתונים בשבת, מאחר ובזמננו אין רגילות בני אדם למחוק כתב שעל גבי עיתונים ואיגרות. וה”ה בספרים, ואע”ג שיש קצת לפקפק בזה דהנה השו”ע (סי’ שז סעיף יב) כתב, דאם זימן אורחים וכתב בכתב כמה זימן וכו’, אסור לקרוא בו אפילו הוא כתוב ע”ג כותל גבוה הרבה, ‘ובטבלא ופנקס אפילו אם הוא חקוק אסור לקרותו’. והנה שם הטעם, דאע”ג דליכא למיגזר שמא ימחוק, מ”מ גזרינן שמא יקרא בשטרי הדיוטות, וכמבואר בגמ’ שבת (קמט.), וכן פסק הב”י וכדעת הרי”ף והרא”ש, דאסרו אפילו בטבלה חקוקה משום דלמא יבוא לקרוא שטרי הדיוטות. וא”כ גם בעיתונים אף דאין חשש מחיקה, מ”מ יש לחוש אטו שטרי הדיוטות. וכן מוכח עוד מהשו”ע (סי’ שז סעיף טו), שהרי כתב כתל או וילון שיש בו צורות חיות משונות וכו’, וכותבים זו צורת פלוני וכו’, אסור לקרות בהם בשבת. והנה שם ג”כ אין הדרך למחוק מהכותל או מהוילון כתבים אלו, ואפ”ה אסרום. מ”מ בספר חזו”ע – שבת (ח”ו עמ’ סט), ג”כ העלה להקל בקריאה בספרי חול ואין לחוש בהם משום שטרי הדיוטות.

ומ”מ כל זה לילדים שהרי לאדם גדול שיש בו דעת כתב השו”ע בסתם (שם סעיף יז) דאסור ללמוד בשבת ויו”ט מלבד בדברי תורה. והעתיק לך דבריו המבהילים של הנשר הגדול הרמב”ם בפי’ המשנה (סנהדרין ריש פרק חלק), על הא דאמר רבי עקיבא דהקורא בספרים החיצונים אין לו חלק לעולם הבא, וזה לשון קדשו: וספרים החיצונים אמרו שהם ספרי תועים, וכן ספר סירא והוא היה איש שחיבר ספרים יש בהם התולים מענייני הכרת פנים, אין בהם טעם ולא תועלת, אלא אבוד הזמן בהבל, כגון אלה הספרים הנמצאים אצל ערב מספור דברי הימים, והנהגת דברי מלכים, ויחוסי הערבים, וספרי הנגון וכיוצ”ב מן הספרים “שאין בהם חכמה, ולא תועלת גופני, אלא אבוד הזמן בלבד”. עכ”ל. ודי בזה.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש