חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום

שמי אורינג אני כורדי במוצאי. אני מייסד מרכז הלובי KG. אני מנסה להביא להכרה גלובלית ברצח העם הכורדי העיראקי.

בנובמבר 2023, באחת הנסיעות שלי לכורדיסטאן, הייתי בחנות ספרים בארביל, שם רק חיפשתי ספרים על רצח עם.  ניגש אלי ג’נטלמן והתחלנו לדבר על רצח עם כורדי ומה אני עושה כמרכז הלובי של KG.  הזכרתי גם שהיו מעשי רצח עם רבים אבל רק מעטים מוכרים כמו השואה ורצח העם הארמני.

האדון שאל אם אני מכיר מישהו מישראל.  אמרתי לא כי לצערי מעולם לא הייתי במציאות בישראל. ואז הוא הזכיר שהוא מכיר מישהו שיש לו חפצים יהודיים רבים והוא רוצה למכור אותו.  בהתחלה לא ממש האמנתי לסיפור שלו ויצאתי מחנות הספרים.  לפני שיצאתי הוא ביקש את כרטיס הביקור שלי ונתתי לו.

בשבוע שעבר הוא שלח לי סרטון של ספר תורה בארון קודש.  הוא כתב, אני שולח לך את זה כי האיש שאני מכיר רוצה למכור את זה וחשב שאולי אם תפגוש מישהו מישראל תוכל לספר לו… הסתכלתי בסרטון מאות פעמים.

אני לא בטוח איך הם השיגו את זה אבל אני די בטוח שזה נבזז מבית כנסת או שהם גנבו אותו.

במובן מסוים אני קצת מפחד כי אני לא סומך על דברים מהסוג הזה.  אבל יחד עם זאת אם זהו ספר תורה אמיתי, אני מאמין שהוא צריך לחזור למקור שלו.

אנא תגיד לי מה לעשות במקרה זה, או למי לפנות.

תשובה

שלום וברכה

מעריך מאוד את שאלתך

הנך צודק ספר תורה שנבזז ונלקח מן היהודים צריך לחזור למקורו לעם היהודי, שישמרו על כבודו.

אינני יודע אם הנך יהודי או לא, אבל בכל מקרה חשוב שתדע שיש מצווה גדולה לדאוג להצלת ספר התורה ולהשבתו כדי שלא ינהגו בו מנהג ביזיון.

אולם כיון שהספר תורה נמצא בכורדיסטאן, אין לנו גישה לשם, לכן הייתי ממליץ לך לפנות לגורם יהודי כל שהוא שחי שם, אם אכן קיימים שם עוד יהודים, והם ידאגו להצלת ספרי התורה.

במידה ולא תצליח למצוא שם גורם יהודי, תוכל לשלוח לנו באימייל את סרטון הספר תורה, עם פרטים של האדם שמעוניין למכור את הספר, ואנו ננסה לאתר מישהו בארץ ישראל שיוכל ליצור עמו קשר וינסה להציל את ספר התורה ולדאוג לכבוד ספר התורה.

בברכה ובהערכה

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

איסור נתינת ספר תורה לידי גוי

בגמרא בסנהדרין ק”ב: אמר רבי יוחנן מפני מה זכה אחאב למלכות עשרים ושתים שנה, מפני שכיבד את התורה שניתנה בעשרים ושתים אותיות שנאמר “וישלח מלאכים אל אחאב מלך ישראל העירה ויאמר לו כה אמר בן הדד כספך וזהבך לי הוא ונשיך ובניך הטובים לי הם כי אם כעת מחר אשלח את עבדי אליך וחפשו את ביתך ואת בתי עבדיך והיה כל מחמד עיניך ישימו בידם ולקחו ויאמר למלאכי בן הדד אמרו לאדני המלך כל אשר שלחת אל עבדך בראשונה אעשה והדבר הזה לא אוכל לעשות”. מאי מחמד עיניך לאו ספר תורה…

בדברי הגמרא מבואר שאחאב זכה למלכות בזכות שהציל את ספר התורה שלא יגיע לידי הדד מלך ארם שהיה מלך גוי.

כעין זה מצאנו בגמרא בב”ב ק”ב. שהשוכר שיוצא מדירתו אסור לו ליטול את המזוזה עמו, אולם אם המשכיר גוי, יטול את המזוזה עמו, כדי שלא ינהג בה הגוי מנהג ביזיון.

ועיין בשו”ת יביע אומר חלק י’ יו”ד סימן נ”ח אות ט”ז שהאריך בעניין נתינת ספר תורה לידי נכרי, והעלה בזה”ל:

נראה לי ברור שאסור להעניק ס”ת שי לנכרי, ואפילו הוא מחסידי אוה”ע, כי שמא בזמן העדרו יפול הס”ת בידים לא נאמנות, ולא ינהגו בו כבוד כראוי.

והביא למחלוקת האחרונים בעניין בית משפט של נכרים שביקשו שיתנו להם ספר תורה כדי שישביעו בו את היהודים, שכתב בזה המהר”ץ חיות (סי’ ל”ב) נשאל אודות ראשי קהלה שקבלו פקודה מאת שרי המדינה, למסור בידם ספרי תורה, לצורך בתי המשפט, כדי להשביע בהם את היהודים שנתחייבו שבועה בבית דיניהם, אם רשאים לעשות כן, וכתב להתיר, מטעם שכתבו התוס’ ב”ק (לח א) דמה שלימדו תורה לסרדיוטים ששלחה המלכות אצל חכמי ישראל, אף על פי שאמרו בחגיגה (יג א) המלמד תורה לגוי עובר משום שנאמר מגיד דבריו ליעקב, לא עשה כן לכל גוי, י”ל דבעל כרחם עשו ע”פ ציווי המושל, ולא נתחייבו למסור עצמם משום כך. ע”ש. והכא נמי מכיון שבאה פקודה ע”ז מן הממשלה אשר אנו חייבים לציית לפקודותיהם, אף על פי שבזמנינו אין חשש סכנה משום זה, מ”מ הרי יש כאן משום איבה גדולה מצד השלטונות אם יסרבו לפקודתם. הילכך משום שלום מלכות אין ספק שאין חשש איסור בזה. עכת”ד.

אולם הגאון מהר”ש קלוגר בשו”ת האלף לך שלמה (חאו”ח סי’ פב) דחה בכל תוקף דברי המהר”ץ חיות הנ”ל, וכתב, ישתקע הדבר ולא יאמר. וכבר אמרו בשבת (קכז ב) פעם אחת הוצרכו חכמים לדבר אחד מאצל המטרוניתא, והלך לשם רבי יהושע ותלמידיו, כיון שהגיע לפתח ביתה חלץ תפליו בריחוק ד’ אמות ונכנס ונעל הדלת וכו’. אמרו כסבור רבי לא יכנסו דברי קדושה במקום טומאה. ע”ש. ומכ”ש למסור הס”ת לעכו”ם להעמידה שם עולמית, והס”ת חמור מן התפלין. ואין לך ביזוי מצוה גדול מזה שיצא הס”ת מין ישראל שקוראים בו כפעם בפעם וימסר לנכרים. עכת”ד.

ועיין בשו”ת רב פעלים ח”ד (חיו”ד סי’ כט) שאסר למכור ספר תהלים שנכתב בכתב אשורית ע”י סופר, לקונסול (נכרי) של בריטניה. ע”פ מ”ש הגאון יד אליהו מלובלין (סי’ מח), והגאון גבעת פינחס (סי’ נז) הנ”ל. ושאף הגאון מהר”ץ חיות שהתיר בתשובה (סי’ לב) לתת ס”ת לערכאות להשביע בו את היהודים שנתחייבו שבועה, בנ”ד גם הוא יודה שיש לאסור. ע”ש. וכ”ש בנ”ד שבודאי אין שום צד היתר להעניק ס”ת שי ביד עכו”ם, שאין כאן שום טעם של איבה, כיון שיכולים להעניק לו מתנה של כסף וזהב וכיו”ב.

ושוב מצאתי להגר”י ידיד הלוי בשו”ת ימי יוסף בתרא (חיו”ד סי’ טז עמוד קסז והלאה) שדן על מעשה שהיה, שבא שר גדול, משנה למלך מערי אנגליה, וכיבדו אותו בנתינת ס”ת במתנה. והאריך למעניתו לבאר, כי שלא ברצון חכמים עשו, מאחר דליכא הכא משום איבה, ואפילו במקום איבה אין לעשות מעשה בקום ועשה משום כך, וכמבואר בברכי יוסף יו”ד (סי’ רצא) לגבי מזוזה. וכ”ש לגבי ס”ת שקדושתו חמורה יותר. ע”ש. וכ”כ הגאון הראש”ל רב”צ עוזיאל בשו”ת משפטי עוזיאל חיו”ד מה”ת (סי’ סז אות ב), שברור שיש לאסור מסירת ס”ת לנכרי, ותמה אני על מה שנהגו לכבד מלכי עכו”ם בדורון של ס”ת, ולדעתי דבר זה אסור בהחלט. ע”ש. וע”ע בשו”ת ישכיל עבדי חלק ז (בקונטרס אחרון חיו”ד סי’ א, עמוד שלה והלאה). ע”ש. והנלע”ד כתבתי.

הצלת ספר תורה מידי גויים מצווה רבה היא

במשנה במסכת תענית, פרק ד, משנה ו מבואר, שאחת הסיבות לצום י”ז בתמוז היא שריפת ספר תורה, זה לשון המשנה: “בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר, ושרף אפוסטמוס את התורה, והעמיד צלם בהיכל.

ויקרא פרק כ”ו פסוק מ”ד, לא מאסתים ולא געלתים לכלותם. בספרא מבואר על פסוק זה, “וכי מה נשתייר להם לישראל… והלא כל מתנות טובות שנתנו להם נטלו מהם, מה נשתייר להם? זה ספר תורה, שאם לא היה קיים לישראל לא היו משונים מאומות העולם כלום”.

לפיכך לאורך כל הדורות מסרו עם ישראל את נפשם להציל את ספרי התורה ולשמור על כבודם, כי הוא נשמת אפו של העם היהודי, וידוע כיצד בשואה שגורשו היהודים לגיטאות יצאו וספרי התורה בידם, וחרפו נפשם לשמור על כבוד ספרי התורה לבל יבזו אותם הגויים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש