חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עניית אמן או דבר שבקדושה בהלל או בתוך ברכה ארוכה

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום וברכה

רציתי לשאול כמה שאלות:

  1. האם צריכים או רשאים לענות אמן על ברכות באמצע אמירת חצי הלל ללא ברכה או הלל שלם ללא ברכה? (נשים לא אומרות גם הלל שלם עם ברכה).
  2. ידוע לי שמותר לענות על קדיש וקדושה באמצע ברכה ארוכה כגון ברכת אשר יצר או אלוקיי נשמה. האם זה חובה או רשות?
  3. האם ברכת התורה גם נחשבת ברכה ארוכה לעניין זה?
  4. מה הדין לגבי ברכה עוברת כגון ברכת הרעמים באמצע אמירת ברכה ארוכה?
  5. האם כאשר שומעים את הציבור אומר מודים דרבנן צריך/ רשאים לומר את התיבות “מודים אנחנו לך” גם כאשר נמצאים באמצע ברכה ארוכה?
  6. ומה לגבי אמירת 3 תיבות אלו כאשר אישה נמצאת באמצע אמירת ברכות קריאת שמע שאומרת ללא שם ה’/ באמצע קריאת שמע של אישה?

תודה רבה

תשובה

תשובה:

שלום וברכה

  1. איש או אשה שנמצאים באמצע קריאת ההלל, צריכים לענות אמן על ברכות ששומעים מאדם אחר, לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל.
  2. כיון שרשאי לענות, עליו לענות.
  3. כל ברכה שיש לה פתיחה בברוך וסיום בברוך, נחשבת לברכה ארוכה. למעט ברכות הנהנין וכדו’.
  4. האמור הוא לגבי עניית דברים שבקדושה, כגון ברכו או קדושה, אולם אין לברך ואפילו ברכה עוברת.
  5. לא יאמר מודים אנחנו לך, אולם ישחה ויכופף ראשו עם הציבור.
  6. כך תעשה גם אשה, ומחשבה טובה מצרפה למעשה.

 

מקורות ונימוקים:

לעניין עניית אמן באמצע אמירת ההלל, כתב בספר חזון עובדיה חנוכה עמוד רכ”א, שיש לענות אמן על ברכה ששומע מחבירו, גם באמצע הלל עם ברכה, ועיין שם במקורות באריכות רבה.

לעניין עניית אמן באמצע ברכה ארוכה, עיין כאן.

לעניין אמירת ברכה עוברת באמצע ברכה ארוכה כגון באמצע שמונה עשרה או ברכת יוצר אור וכדו’, עיין בשו”ת להורות נתן חלק י”ג סימן ג’, שכתב שלא לומר כי לא נתנו חז”ל רשות לשנות ממטבע שטבעו בברכות לשם כך.

לעניין אמירת מודים אנחנו לך כאשר הוא נמצא באמצע שמונה עשרה, עיין בילקוט יוסף תפילה ב’ סימן קכא סעיף ד’, שם כתב כי העומד באמצע תפלת שמונה עשרה, והשליח צבור הגיע למודים, צריך להשתחוות עם כל הצבור האומרים מודים דרבנן, אך אין לו לומר עמהם נוסח מודים כלל, אלא שוחה בשתיקה, שלא יהיה נראה כופר במי שהצבור משתחוים לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש