חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

כאשר קוראים את “שנים מקרא”, מהי הדרך הנכונה להגות את שם ה’ בשני יודים, כלומר שנכתב יי?

שאלה זו רלוונטית במיוחד כאשר הפוסקים משתמשים בשם “אלוקים” ואונקלוס עדיין כותב אותה כשני יודים. למשל, בפסוק הראשון של בראשית התרגום כותב את זה עם שני יודים, למרות שזה אלוקים.

(אם כי מעניין שכאשר שני שמות ה’ מופיעים בזה אחר זה – כמו בתחילת העלייה השנייה של בראשית – הוא כן כותב אלוקים).

תשובה

שלום וברכה

ההגייה הנכונה של שמות ה’,  משתנה בהתאם לאופן כתיבת השם, וכדלהלן:

כאשר השם נכתוב בלשון אדנות – מבטאים אדני

כאשר השם נכתב בלשון הוויה – מבטאים אדני

כאשר השם נכתב בלשון אלוקים – מבטאים אלוקים

בתורה או בתנ”ך בכלל, לא מופיע שם השם בכתיבה של יי, אלא מופיע באחד מהצורות הנ”ל, כתיבת שם השם יי אינו מצוי אלא בתרגום אונקלוס או תרגום יונתן, ואופן קריאתו הוא – אדני. בדומה לכך אנו כותבים כיום את שם השם באות ה’ וקריאתו הוא אדני, כי האותיות יי או האות ה’ מהוות סימן מוסכם לשם השם.

הסיבה שבתרגום אונקלוס מתרגם לפעמים אלוקים וכותב יי, היא משום שהאונקלוס איננו מתרגם מעברית לארמית מילה מילה, אלא מתרגם את משמעות הפסוק, ולעניין משמעות הפסוק אין צורך בהכרח להיצמד לאופן ביטוי שם השם, כי העיקר הוא להבין שהמדובר הוא על שם השם.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

 

 

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך אורח חיים סימן ה’ סעיף א’ בזה”ל: יכוון בברכות פירוש המלות. כשיזכיר השם, יכוין פירוש קריאתו באדנות שהוא אדון הכל, ויכוין בכתיבתו ביו”ד ה”א שהיה והוה ויהיה, ובהזכירו אלהים, יכוון, שהוא תקיף בעל היכולת ובעל הכחות כלם.

בדברי השולחן ערוך מבואר שהגיית שם השם שנכתב בשם אדנות או בשם הוויה היא כאופן קריאת השם אדני. אלא שכאשר נכתב השם באותיות הוויה עליו לכוון גם כאופן קריאתו וגם כאופן כתיבתו.

ובמשנה ברורה שם ס”ק ב’ ביאר, דהיינו מפני שהשם הנכבד והנורא אסור לקרותו ככתבו כמשאחז”ל ההוגה את השם באותיותיו אין לו חלק לעוה”ב אלא צריך לקרותו כאלו היה כתוב שם אדני, וגם בנקודת אדני דהיינו האלף בחטף פתח אבל לא בפתח לבד או בשב”א לבד והד’ בחולם והנון בקמץ וידגיש היו”ד שתהא ניכרת יפה רק בכונה יכוין לשם הוייה. וטעם הנגינה הוא מלרע:

כתיבת שם השם באותיות יי איננה כתיבה המופיעה בתנ”ך, אלא היא אופיינית אך ורק לתרגום אונקלוס ותרגום יונתן ועוד ספרים אחרים רבים ונוספים, הכותבים כך את שם ה’, כפי שאנו כותבים את שם השם באות ה’, שהוא קיצור בלא לכתוב את השם הקודש המלא.

הסיבה שלמרות שכתוב בתורה השם אלוקים, האונקלוס מתרגם יי, היא משום שהאונקלוס איננו מתרגם מעברית לארמית מילה מילה, אלא מתרגם את משמעות הפסוק, ולעניין משמעות הפסוק אין צורך בהכרח להיצמד לאופן ביטוי שם השם, כי העיקר הוא להבין שהמדובר הוא על שם השם.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »
מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש