חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום הרב, ברצוני לשאול על שמות נשיים המסוגלים לפריון ולאושר זוגי, אני צריך שלושה שמות לבחירה. רב תודות מראש.

תשובה

ככלל, שמות שיש בהם אות ה”א הם שמות מסוגלים יותר לפוריות[1], לכן לאחר שהקב”ה שינה את שמו של “אברם” ל”אברהם” ושינה שמה של “שרי” ל”שרה” זכו לפרי בטן.

ובכן שם מומלץ לפוריות בעהי”ת הוא השם “לאה” (כן אמר מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל בשיעור במוצאי שבת פרשת בהעלותך תשס”ב[2]).

וגם השם “אפרת” (אפי’ שאין בו אות ה”א) הינו מסוגל לזרע של קיימא, מפני שהוא על שם פריה ורביה כמו שאמרו חז”ל במדרש[3]: “ויקח לו כלב את אפרת – זו מרים, למה נקרא שמה אפרת, שפרו ורבו ישראל על ידיה.” ע”כ. והגרב”צ אבא שאול זצ”ל היה מורה ובא שמי שקראו לה “רחל” (שם שיש בו חשש לעקרות) שתוסיף גם את השם “אפרת”[4].

וישנם עוד שמות מומלצים מצד מבנה האותיות, אך מבחינה רוחנית חשוב מאוד לקרוא דוקא על שמות של צדיקים (וממילא יהיו מסוגלים גם לאושר זוגי, מאחר וענין זה תלוי בעיקר במידות הטובות ובהתנהגות נאותה), לכן נכון לבחור אחד משני השמות הנ”ל (ולכווין על שם לאה אמנו ע”ה או על שם מרים הנביאה שנקראת אפרת), ואפשר גם “שרה” כנ”ל.

וכפי שאנחנו מתרשמים מכוונת השואלת, הנידון בשאלה הניצבת בזה אינו לגבי בת שנולדה, אלא הנידון הוא לגבי שינוי השם לעצמה. ובכן אם באמת עברו שנים רבות לאחר הנישואין ועדיין לא זכו להריון, ישנה אפשרות להתיר להוסיף שם (מהשמות המסוגלים לפוריות כנ”ל) כסגולה להריון, כמו שכתב בשו”ת אדמת קודש ח”א חאה”ע סי’ מ”ג ועוד אחרונים[5], ומ”מ כמו כל שינוי השם, אין “להחליף” שם אלא “להוסיף” שם, ויש לעשות כן ע”י תלמיד חכם מובהק שיאמר את ה”מי שברך” לשינוי השם.

מקורות:

[1] כמבואר בזוהר הקדוש פרשת פנחס דף רט”ז ע”ב, ובזוהר חדש דף נ”ז ע”ב, והוא מסוד הפסוק “הא לכם זרע” (שמות מ”ז כ”ג). וכ”כ רבינו בחיי בראשית ה’ ד’ ובפרשת ויצא כ”ט ל”ב שכח ההולדה הוא מהאות ה”א שבשמו של אדם. וע”ע בדברי מרן הגחיד”א זלה”ה במדבר קדמות מע’ ה’ אות ז’, ובכלי יקר בראשית י”ז ט”ו, ובספר נפש חיים פלאג’י מע’ ה’ אות א’, ובספרו רפואה וחיים פי”ב אות כ”א, ובספר ברוך אברהם (למוהר”ר אברהם מני זלה”ה) דף ק”פ ע”א, ולמוהר”א חמווי זלה”ה בספר דבק מאח מע’ ב’ אות כ”א.

[2] והובאו דבריו בספר פניני יוסף ח”ג בהעלותך אות י”ג.

[3] שמות רבה פרשת שמות פרשה א’.

[4] מפי כמה וכמה מתלמידיו.

[5] ובשו”ת תשובות והנהגות ח”א סי’ תש”ץ, ובספר זיו השמות פכ”ח סי’ י’, וספר כתר שם טוב ענף ז’ סי’ ה’ סע’ א’, ועוד, וכפי שהבאנו לעיל גם מהגרב”ץ אבא שאול זצוק”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש