חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

האם לדעתך ספר קהלת הוא ספר השראה?

האם ראוי ללמוד בו כספר מוסר?

תודה רבה

תשובה

ספר קהלת הוא ספר חכמה ומוסר שחיברו שלמה המלך עליו השלום, שהיה החכם מכל אדם.

ספר זה לא נחשב לספר נבואה אלא לספר חכמה, ובגמרא הוא מוגדר כספר שתחילתו תורה וסופו תורה, וברוח הקודש נאמר.

על כן הוא בוודאי מומלץ כספר השראה לחיזוק והתבוננות בתכלית מטרת בואנו לעולם הזה, ומטרת מעשינו בעולם.

כפי שכתב רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער ב’ שעיקר ספר קהלת חברו שלמה המלך עליו השלום, למען ישים האדם על לבו כי העולם הבל הבלים ולא ישתמש בעולם אלא לעבודת הבורא יתעלה.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא במגילה דף ז. איתא, תניא רבי שמעון בן מנסיא אומר קהלת אינו מטמא את הידים מפני שחכמתו של שלמה היא, כלומר שאינה אלא דברי חכמה ומוסר, ולא דברי נבואה.

ובגמרא בשבת דף ל: איתא, אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה ומפני מה לא גנזוהו מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה. תחילתו דברי תורה דכתיב מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש ואמרי דבי רבי ינאי תחת השמש הוא דאין לו, קודם שמש יש לו. סופו דברי תורה דכתיב סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם.

ועיין עוד בחזון איש [ידים ט’ ד’] שכתב נראה דלכו”ע קהלת ושיר השירים הם תורה, ומ”ש רבי שמעון בן מנסיא שחכמתו של שלמה היא, היינו חכמתו בתורה, כפי שמצאנו שהרבה תורה למדו מקראי דקהלת ושיר השירים וכוונת הגמרא במגילה שהוא חכמה, היא לומר שתורה שבעל פה היא ולא תורה שבכתב, ולפיכך לא ניתנה להכתב ולכן ביקשו לגנזה.

והקשה א”כ כיצד התירו לכותבה, הרי דברים שבע”פ אסור לכותבן כדאיתא בגיטין דף ס’:. ותירץ דצ”ל שהתירו לכתבה משום “עת לעשות לה’ הפרו תורתך”, כפי שהתירו לכתוב את מגילת אסתר משום פרסומי ניסא, אף שעדיין לא הותרה לכתוב שאר תורה שבע”פ, כן צ”ל לגבי שיר השירים וקהלת, שראו החכמים רוב החכמה שבה, וחרדו שתשתכח במשך הדורות, לכן כבר אז התירו לכותבה משום עת לעשות לה’ הפרו תורתך.

ועיקר מטרת ספר קהלת הוא שישים האדם על ליבו את עיקר מטרת בואו לעולם, ומה ראוי שיעשה בזמן חלדו בעולם הזה, כפי שכתב החסיד רבינו יונה מגירונדי, בספרו שערי תשובה שער ב’ בזה”ל:

ועיקר ספר קהלת חברו שלמה המלך עליו השלום, למען ישים האדם על לבו כי העולם הבל הבלים ולא ישתמש בו זולתי לעבודת הבורא יתעלה, והודיע כוונתו בפתיחתו וחתימתו, כי פתח ואמר (קהלת א, ב): “הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל”, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (קהלת רבה ג, יג): אילו אדם אחר היה אומר כן, היינו אומרים: אולי לא אסף שתי פרוטות מימיו, על כן נחשב העולם הבל בעיניו אכן שלמה, שנכתב עליו (מלכים א, י, כז): “ויתן המלך את הכסף בירושלים כאבנים”, לו נאה לומר כי העולם הבל הבלים! וחתם ספרו ואמר (קהלת יב, יג): “סוף דבר הכל נשמע את האלקים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »
נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש