חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני אדם פשוט ואין לי הבנה במשמעות כל הכוונות והייחודים, אז רציתי לדעת כשיש בסידור כל מיני כוונות, האם מותר לי לכווין אותם?

תשובה

הדבר תלוי באיזה סידור אתם מדברים.

אם מדובר על סידור הרש”ש או סידור דומה עם הרבה כוונות ויחודים ושמות הקודש, אין לך להתפלל מתוך הסידור הזה כלל, כיון שמי שלא למד קבלה (מפי רב מקובל יראי שמים) ויודע היטב מהי המשמעות של הכוונות המוזכרות בסידור הרש”ש וכדומה, אין לו לכווין את הכוונות, כיון שיכול “לקלקל” בעולמות העליונים יותר מאשר מתקן. [וזאת מלבד חשש של יוהרא, שנראה לכל המתפללים מסביבך שהנך “מקובל” גדול, עובדה שאתה מתפלל מתוך סידור של מקובלים, ולפי האמת אינו כן].

אבל אם אתה מתפלל מתוך סידור רגיל, כגון סידור יחוה דעת או עבודת ה’ וכדומה, שאין בהם כוונות מיוחדות, אלא רק כוונה כגון שילוב השמות הקדושים “י-ה-ו-ה” עם “א-ד-נ-י” (יאהדונהי), בזה אין חשש כלל, כי זהו יחוד המותר לכל אדם ושווה לכל נפש, ואדרבא מצוה רבה לכוין כוונה זו בכל פעם שמזכירים שם שמים בתפילה ובברכות, ויש בזה תיקון גדול מאוד, וכאמור זהו יחוד המסור לכל אחד, גם לאלו שאינם מבינים כלל בקבלה. ועל זה הדרך ישנם כוונות פשוטות מאוד, שהם לכאו’ בכלל הנ”ל דליכא קפידא בהם, ולכן מצינו לרבינו בעל ה”בן איש חי” בספר לשון חכמים (ועוד ספרים) שהוסיף מעט כוונות אע”פ שהספר נועד לציבור בכללותו גם לאנשים פשוטים שמימיהם לא למדו קבלה.

וכמובן שגם לאלו שיש להם ידע בקבלה ומותר להם לכוין את כל הכוונות והיחודים כראוי, זהו לכל ימות השנה בלבד, אך בעשרת ימי תשובה ובימי ספירת העומר, שעפ”י הסוד הם ימים של “נסירה”, אין לכווין כלל יחודים, אלא דיש קצת חילוקי דעות בין המקובלים אם אפשר לכויון עכ”פ כוונות פשוטות כמו שילוב הוי”ה אדנו”ת הנ”ל, ואכמ”ל. [וכן נמי לענין שנת השמיטה כולה].

ואגב מענין לענין באותו ענין, אזכיר בזה ידיעה חשובה. שמעתי ממגידי אמת בשם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, שאם ת”ח שמבין את הכוונות והיחודים עומד ומכווין אותם, ומצרף עמו עוד אחד שאינו יודע את הכוונות וזה השני רק עומד ומסכל בכוונות בסידור, אע”פ שהשני אינו מבין מאומה, יש בזה תועלת.

מקורות:

יש לדעת דכל הענין של הכוונות והיחודים והזיווגים העליונים, הם רק לאלו שלמדו (קיבלו מרבותיהם) ביאור הכוונות ויודעים לכוין, אך מה שיש כיום חסרי דעת שלוקחים סידורי כוונות ואין מבינים מאומה מה פעולים בזה, הרי שקרובים לקלקול יותר מתיקון, ומודעת זאת מה שכתב מרן החיד”א במחזיק ברכה סי’ עד”ר וז”ל: “והאמת דמי שאין לו יד בקבלה, אין לומר ולהזכיר או אפילו להרהר הסודות הכתובים בסידור האריז”ל זצ”ל או קיצורים אחרים באין מבין, שהוא קרוב להפסד יותר, ושרי להו מארייהו למתפללים מתוך סדורי האר”י ז”ל ולא ידעו ולא יבינו, דאם מכוונים איזה דבר טועים מאוד, ואי לאו, אסור משום יהוררא וגונב דעת.” עכ”ל. והניף ידו שנית שם בסי’ תפ”ט סק”ג, ובקשר גודל סי’ י”ב אות י”ב. וכ”כ מוהר”ח פלאג’י זלה”ה בספרו חיים לראש הל’ קידוש אות ה’, ובכף החיים דיליה סי’ ט”ו סקי”ט, ובמועד לכל חי סי’ ד’ אות כ”ט. וכ”כ הרב בית עובד בדינים השייכים לתפילת י”ח אות ע”ט. וע”ע בשו”ת רב פעלים ח”ג סוד ישרים סי’ י”ג, ובכה”ח סופר או”ח סי’ צ”ח סק”ג. וכהנה וכהנה אזהרות שמענו בספרי דבי רב ואכמ”ל.

ומה שכתבתנו שכוונת שילוב הוי”ה אדנו”ת היא מסורה לכל אדם, כ”כ מוהר”ר אליהו סלמאן מני זלה”ה בספרו כסא אליהו שער ד’ דף פ’ ע”א.

ומה שכתבנו בענין עשרת ימי תשובה וימי ספירת העומר, הם המה הדברים שהזהיר הרש”ש בעצמו בסידורו דף ל”ב ע”ב ואילך, וכך דעתם של כל גדולי המקובלים מלבד מוהר”ר חיים די לה רוזה זלה”ה בעל תורת חכם שמתיר בדרכים הידועים שלו לכווין כוונות גם בימי הספירה, וגם זה י”ל דהוא רק במקיפים וכו’. וידעתי בינ”י ידעתי דיש מחלקים בין “כוונות” לבין “יחודים”, ובפרט יחודים של למעלה מאצילות, ובפרט אחרי ההמתקה של ל”ג בעומר, אך אכמ”ל בזה כלל.

ומה שכתבנו בשם מרן מאור ישראל רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, כך שמעתי ממשמשו בקודש הרב צבי חקק נר”ו, שכאשר מרן זצ”ל היה עושה פדיון נפש עם הכוונות עבור חולה, היה מבקש מהרב צבי שיצטרף עמו, ולשאלת הרב צבי כיצד יכול להצטרף הרי אינו מבין את הכוונות, ענה לו מרן זצ”ל שמספיק שמסתכל על הספר. ע”כ שמעתי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש