חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט

ארץ השואל: ברזיל

סגולת הילולת ה'בית עין'

שלום כבוד הרב. שמעתי שיש סגולה לעשות סעודה ביום י”ב בכסלו, ולבקש מהקב”ה איזה ישועה שצריכים. האם ידוע לכם פרטים על סגולה זו? מה לעשות בדיוק? ומה המקור לסגולה? תודה רבה.

תשובה

ככל הנראה הסגולה ששמעתם, היא סגולת עריכת סעודה לעילוי נשמת הגאון הקדוש רבי אברהם דוב בן רבי דוד מאובריטש (מאווריטש) זצוק”ל (מחבר הספר הקדוש “בת עין”, שהיה ראב”ד דק”ק זיטומיר, ובשנת תק”צ עלה לארץ הקודש ונמנה בין גדולי רבני עיה”ק צפת, ומנוחתו כבוד שם) ביום פטירתו (יום ה”הילולא”) יום י”ב כסלו. אלא דלפי המקורות שנביא לקמן, לא מספיק לערוך סעודה, אלא צריך לקבל על עצמו (בלי נדר) לערוך סעודה כל שנה ושנה ביום י”ב כסלו, לעילוי נשמת הצדיק הנז’. ומ”מ אין צורך שתהיה סעודה מרובת משתתפים, אלא אפשר לקיים זאת ע”י סעודה משפחתית לכבוד הצדיק, אך רצוי שתהיה סעודה ממש, דהיינו סעודה עם לחם.

יש לשים לב, שלפעמים חל התאריך י”ב בכסלו ביום שבת קודש, ואז אין כל כך אפשרות להוסיף עוד סעודה לעילוי נשמת הצדיק, אלא בשנים אלו יוסיפו עוד תבשיל (שאינם רגילים בו בשאר שבתות השנה) לעילוי נשמת הצדיק (וכעצת הרב אליה רבה בשם שיירי כנסת הגדולה, לגבי ראש חודש שחל בשבת).

יצויין, שכמו בכל סעודה “לעילוי נשמת”, יש להקפיד על כמה דברים כדי שהסעודה אכן תועיל לעילוי נשמת ולא להיפך ח”ו, ואלו הן:

  • שכל המשתתפים יברכו ברכה ראשונה ואחרונה בכוונה ובמיתון.
  • שיאמרו דברי תורה בסעודה. ורצוי כמובן שיקראו מתוך הספר “בת עין”.
  • שלא יהיה ח”ו קלות ראש בסעודה, אלא שמחה של מצוה.
  • רצוי לומר בפה מלא שהסעודה והברכות הם “לעילוי נשמת רבי אברהם דוב בן רבי דוד”.

לפי המקורות של סגולה זו, לא נראה שיש צורך לבקש בקשה כל שהיא, אלא הצדיק יתפלל וימליץ טוב על אלו שעשו את הסעודה לכבודו, לכל הישועות הנצרכות. ואולם תפילה היא עצמה הסגולה הגדולה ביותר, ולכן יבקש מהקב”ה את הישועה בזכות הצדיק הנ”ל (ולא יבקש הישועה עצמה מהצדיק, אלא יבקש מהקב”ה בזכות הצדיק, וכמו שהארכנו במקום אחר בס”ד).

ויהי רצון שזכות הצדיק יעמוד לכולם לטובה ולברכה ולעבודתו יתברך.

מקורות:

מקור הסגולה הוא מספר עבודת עבודה, ומובא גם בספר שיח צדיקים פרק תספרו חמשים סי’ ל”ז, וז”ל: “סיפר מחותני כ”ק אדמו”ר מטאהש שליט”א עובדא במשפחה אחת בארץ ישראל שהיתה ברוכה עם ילדים רבים, ושנים רבות שררה בביתם עניות ודחקות עד אין לשער, וגם כמה וכמה צרות בבריאות הילדים ל”ע. פעם אחת נזכרו היות כי הרה”ק בעל בת עין מאווריטש זי”ע אשר מנוחתו כבוד בעיה”ק צפת תובב”א לא הניח אחריו זרע של קיימא, נמנו וגמרו וקיבלו עליהם לערוך סעודה בכל שנה בהילולא דיליה ביום י”ב כסלו, ומאז נהפך להם מצרה לרוחה ובאה להם הרווחה גדולה בביתם בדרך נס ופלא, וגם נתרפאו כולם והאיר מזלם מאז. וכאשר ביקרתי בארץ ישראל בשנת תשל”א באו אלי בני משפחה זו וסיפרו לי כל הקורות אותם האיך ראו הישועות הנפלאות עין בעין בזכותו של אותו צדיק.” עכ”ל.

באופן כללי, כל שעושה סעודה לעילוי נשמת איזה צדיק, ובפרט ביום פטירתו (עיין שו”ת תורה לשמה סי’ תצ”ג ), נשמת הצדיקים “מכירה טובה” ומתפללת להקב”ה על האדם שעשה לו טובה זו. אך לפי שורש הנשמה ולפי סוגי התיקון, יש צדיקים מסוימים שרואים אצלם ענין זה בצורה מוחשית יותר, וביניהם הגאון בעל ה”בית עין”.

ועכ”פ לפי הציטוט דלעיל, נראה שעיקר סגולת הסעודה לכבוד ה”בת עין”, היא עבור אלו שיש להם צרכים הקשורים לילדים, דהיינו או שח”ו הם חשוכי בנים, או שמתוך שברוך ה’ זכו לריבוי ילדים יש להם צרכים מרובים, או שח”ו ישנם ילדים שאינם בקו הבריאות – והוא מכיון שה”בת עין” נפטר ללא זרע של קיימא, נשמתו מתעוררת יותר להמליץ טוב ולהתפלל לצורכי ילדים, וכדמצינו סברא דומה לזו בספר מדרכי החיים גילקמן בחלק הסגולות לזש”ק עמ’ רס”ב, ועוד ספרים.

ואגב גררא כבר שמעתי באומרים לי שהתחילו להפיץ שמועות על גבי שמועות אודות סגולה זו, שכביכול ה”בת עין” עצמו “הבטיח” שאם יעשו סעודה וידליקו נר יראו ישועות וכו’, וכל זה לא היה ולא נברא, אלא מקור הסגולה הוא כמוזכר לעיל, ששנים רבות לאחר פטירת ה”בת עין” משפחה אחת עשו מעשה מדעתם, וקיימו וקיבלו על עצמם לעשות את הסעודה מידי שנה ושנה, וראו ישועות בכמה נושאים. ואין להוסיף על זה מאומה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש