חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום הרב

יש סגולה לכאבי ראש?

תשובה

אכן, ישנם כמה וכמה סגולות, חלקם לכאבי ראש קלים, וחלקם עלולות להועיל אפי’ במקרים של מיגרנה. ואולם יש לדעת, שכפי הנראה בבדיקת המציאות, סגולות אלו מועילות להקל מעוצמת הכאב אבל לא תמיד להעלים לגמרי את הכאב.

ונשתדל בעהי”ת להביא את הסגולות שהם יותר קלות ליישום וגם לא דורשים כוונות בשמות הקודש, ואלו הן:

  • בראש ובראשונה, יש לזכור דברי חז”ל (עירובין דף נ”ד ע”א): “אמר רבי יהושע בן לוי וכו’ חש בראשו – יעסוק בתורה, שנאמר כי לוית חן הם לראשך”. ע”כ. וזו מעבר ל”סגולה” אלא ע”י עסק התורה יסורין בדלים ממנו. ומ”מ המדובר כאן אינו על “לימוד” לבד אלא “עסק” זאת אומרת לימוד בעיון היטב, אם יתאפשר הדבר. וביארו האחרונים (מהרש”א שם ובשבת דף ס”ז ע”א, והרב תורת חיים על שבועות דף ט”ו ע”ב) שהכוונה היא שיש ללמוד תורה לשם מצוה (שהיא “רפואת הנפש”) ולא לשם רפואת הגוף, וממילא גם הגוף יתרפא, אבל אין ללמוד תורה לשם רפואה.
  • סגולה לכאבי ראש, למרוח על הראש שמן אגוזים. (כן מצאתי בצילומי כתב יד קודשו של המקובל רבי יצחק כדורי זצ”ל, קדושת יצחק ח”ג). וכשהודעתי על סגולה זו לאנשים הסובלים מכאבי ראש, אמרו שהדבר באמת הועיל להם (אינני יודע אם הועיל לגמרי אז שעזר להקל מעליהם את עצמת הכאב).
  • לקחת בידו בקבוק שמן זית, לקרוא פעם אחת אות “ש” של פרק קי”ט שבתהילים, ואז למרוח את השמן על המקום שכואב.
  • סגולה מספר “מראה הילדים” שחיבר המקובל מוהר”ר אברהם חמווי זצ”ל: יאמר פסוק זה: [וַיֹּאמֶר הָעָם אֶל שָׁאוּל הֲיוֹנָתָן יָמוּת אֲשֶׁר עָשָׂה] הַיְשׁוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל חָלִילָה חַי ה’ אִם יִפֹּל מִשַּׂעֲרַת רֹאשׁוֹ אַרְצָה כִּי עִם אֱ-לֹהִים עָשָׂה הַיּוֹם הַזֶּה וַיִּפְדּוּ הָעָם אֶת יוֹנָתָן וְלֹא מֵת: (ז’ פעמים, ואולם בספר נפש זכריה כתב לומר ט’ פעמים). ואח”כ יאמר: יהי רצון מלפניך ה’ א-להינו וא-להי אבותינו, מלך הרחמים, שתרחם עלי ותסיר ממני כאב ראש ומיחוש ראש ותרפאני רפואה שלימה ואשוב אל בריאותי כבראשונה, בזכות שמותיך הקדושים היוצאים מפסוק לַיהוה הַיְשׁוּעָה עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה (ז’ פעמים). יהוה הושיע המלך יעננו ביום קוראינו. אמן| אמן| אמן, נצח נצח נצח, סלה סלה סלה, ועד ועד ועד.
  • עפ”י רב האי גאון, קריאת מזמור ג’ שבתהילים מועילה לכאב הראש והכתף. מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי | אַבְשָׁלוֹם בְּנֽוֹ: יה’ מָֽה-רַבּוּ צָרָי רַבִּים קָמִים עָלָֽי: רַבִּים אֹמְרִים לְנַפְשִׁי אֵין יְֽשׁוּעָתָה לּוֹ בֵֽא-לֹהִים סֶֽלָה: וְאַתָּה יְהוָה מָגֵן בַּעֲדִי כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִֽׁי: קוֹלִי אֶל ה’ אֶקְרָא וַיַּֽעֲנֵנִי מֵהַר קָדְשׁוֹ סֶֽלָה: אֲנִי שָׁכַבְתִּי וָֽאִישָׁנָה הֱקִיצוֹתִי כִּי ה’ יִסְמְכֵֽנִי: לֹֽא-אִירָא מֵרִבְבוֹת עָם אֲשֶׁר סָבִיב שָׁתוּ עָלָֽי: קוּמָה ה’ | הוֹשִׁיעֵנִי אֱלֹהַי כִּֽי-הִכִּיתָ אֶת-כָּל-אֹיְבַי לֶחִי שִׁנֵּי רְשָׁעִים שִׁבַּֽרְתָּ: לַה’ הַיְשׁוּעָה עַֽל-עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּֽלָה:
  • מובא בשם הרב מרדכי שרעבי, שכוס קפה מועיל לכאב ראש (ומוסיף שיש בזה ב’ דרכים, או שיעבור הכאב ראש, או שיגרום לו להקיא ואז ג”כ יעבור הכאב).
  • סגולה ידועה לכאבי ראש, ללבוש את הכיפה הפוכה (ועיין מה שכתב בזה אחד מבחירי בית מדרשנו ברכת אברהם, הרה”ג ר’ שמואל כהן שליט”א, בספרו בן ציצית הכסת עמ’ תנ”ז).
  • יבשל שיבול שועל בחומץ, ואח”כ יניח את השיבולת שועל (כשעדיין קצת חם) על המצח, עד שיזיע מהחום. (כת”י קבלה מעשית).
  • ואציין גם סגולה שקצת יותר קשה ליישום (מפני שהיישום דורש כעשרים וחמש דקות), אבל כיון המקור הוא חשוב מאוד לכן בכל זאת אציין: בספר הפעולות למוהרח”ו זלה”ה עמ’ א’ (סגולה זו לוקחת): בעת שכואב לו הראש, יקח כוס מים (ויתכן שצריך להניח את הכוס על מקום הכאב – הלשון לא ברור בענין זה) ויאמר שלוש מאות פעמים את הפסוק: כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה’ בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. וישתה את המים.
  • יתפלל על הגאולה, כי יתכן שכאבי הראש הם להזכיר לבני האדם על צערו של הקב”ה בגדול, שכביכול אומר קלני מראשי (במשנה בסנהדרין דף מ”ו ע”א, והוא כמובן משל ולא כפשוטו).
  • כשאוכל מרק ביום שבת קודש, יתן ג’ חתיכות מהחלה בתוך המרק ויאכל (הרה”ק בעל ה”נתיבות שלום” זיע”א, שכך יש קבלה מפי הרה”ק מקוברין זיע”א).
  • ישמור אצלו חתיכה מהאפיקומן של ליל הסדר (ספר אלה המצות למהר”מ חאגיז זיע”א).
  • המסתפר בערב ראש חודש ניסן, היא סגולה למניעת כאבי ראש במהלך השנה (כך מקובל בשם מוהר”ר יוסף חיים זוננפלד זצוק”ל).

וישנם סגולות כלליות שעלולות לעזור גם לזה, כגון סגולת רבי מתיא בן חרש וכדומה.

וכמובן על אף שישנם סגולות וכנ”ל, אין להזניח את ההשתלות הטבעית, ולכן מי שסובל מכאבי ראש כרוניים עליו לפנות לרופא, וישנם דברים יודעים שיש בהם כדי להועיל (מלבד משככי כאבים כמובן), וכגון ההקפדה התמידית על שתיית מים בכמות נאותה, להקפיד תמיד על שעות שינה מסודרות ולא מעט מדי ולא יותר מדי, לקיחת ויטמין E ואומגה 3 בתדירות, כדומה.

רפואה שלמה בעהי”ת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש