חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום כבוד הרב.

שמעתי שיש סגולה בפורים להפיל את איובי ישראל, על ידי מחיקת שמותם ביין. אשמח לדעת את הפרטים על הסגולה.

תשובה

ככל הראה כוונתכם למה שכתוב בספר דרך קדושים (פורים אות י’ ואות י”א) ובספר פורים בציון (מעשה רב עמ’ ל’, ושם בגוף הספר בפי”ד עמ’ ש”כ) בשם מוהר”ר סאלמן מוצפי זצוק”ל, שמביא סגולה לעשות בהיותו בתוך סעודת פורים, לעשות כדלהלן:

  • א. לכתוב בנייר (נראה שכדאי שיהיה נייר קטן ולא גדול) שמות “עמלק” “אגג” “המן”, וגם לכתוב בדף (עדיף עם עט שיש בו צבע “נוזל”) את השמות של “מנהיגי המדינות שונאי ישראל”.
  • ב. אחר כך להכניס את הנייר הנ”ל לתוך כוס יין או בתוך כוס עם מים עכורים, באופן שנמחה הדיו של העט במשקה (באופן שהשמות יהיו מחוקים או מטושטשים).
  • ג. לפורר היטב את הנייר.
  • ד. להשליך את הנייר (וגם את המשקה) לתוך האסלה בשירותים (כמובן באופן שלא יגרום לסתימה, לא לעצמו ולא לשכנים).

וכתב שם שלאחר שהג”ר סאלמן מוצפי זלה”ה היה עושה כן בסעודת פורים, “רבים מהם (כלומר מאותם מנהגים גויים שונאי ישראל)  התפגרו חודשים ספורים לאחר מכן”. עכ”ל.

ואולם כתב שם שתי הסתייגויות:

  • אין לכתוב את השמות באותיות עבריות (לשון הקודש), אלא באותיות לועזית (אנגלית או ערבית).
  • אין לכתוב שמות של “מלכי ערב” אף שהיו נלחמים בישראל, מפני אזהרת שלמה המלך ע”ה בקהלת י’ כ’ “גם במדעך מלך אל תקלל”, ע”כ דבריו. והיינו שמחלק לענין זה בין “מנהיגי המדינות שונאי ישראל” לבין “מלכי ערב”, כלומר שאלו שהם בגדר “מלך” ממש יש יותר להקפיד על כבודם. ועכ”פ נראה פשוט שהמנהיגים של אירגוני טרור, כגון החמאס והחיזבאללה, אין להם דין “מלך” לענין זה.

ע”כ הנודע לסגולה שביקשתם.

וכנודע ישנם פעולות נוספות ג”כ, שלאו צריכים לעשות דוקא בפורים, וכגון חרם דהכל בו, אך לא ראוי להתעסק עמהם כי הכל עלול ח”ו להזיק למי שמתעסק בפעולות כאלו, אך הפעולה הנ”ל של המחיקה ביין נראה ענין טוב ללא חשש. ועכ”פ מומלץ מאוד (ובפרט בסעודת פורים לאחר מחיקת השמות, וגם במהלך כל השנה) לומר את הפסוקים המסוגלים להכנעת אויבי ישראל (“קרבו גוים לשמוע” וגו’).

הערה חשובה בפן ההשקפתי

ומ”מ יש לדעת ולזכור שבאמת לא ישמעאלי זה או אחר הם הסיבה האמיתית לצרות שלנו, אלא אני אומר לעצמי וכל אחד צריך לומר לעצמו “עֲוֹנוֹתֵיכֶם הִטּוּ אֵלֶּה וְחַטֹּאותֵיכֶם מָנְעוּ הַטּוֹב מִכֶּם” (ירמיה ה’ כ”ה), שע”י העוונות שלנו הקב”ה מעורר את הגויים שונאי ישראל לקום נגדנו (ואין זה אומר שאותם שונאי ישראל “פטורים” מעונש על מה שמצערים את ישראל ח”ו, אלא כמו שפרעה קיבל את עשר המכות גם הם יקבלו את עונשם על זה שבחרו להיות השליחים להרע לעם הקודש, אלא שעם זאת אנחנו מצדינו צריכים לעשות חשבון נפש שלנו על מה אבדה הארץ – על איזה עוונות הקב”ה נתן למשחית רשות להשחית, ולחזור בתשובה כל אחד בתחומים שהוא צריך, כי לולי עוונותינו לא היה לאותם שונאי ישראל שום כח לפעול מאומה נגדנו).

ולא עוד, אלא שיש לזכור, שמלבד ענין התשובה, הקב”ה משתמש בבני ישמעאל לעורר אותם לבקש את הגאולה, כי הקב”ה חפץ לגאול אותנו, ולזה אנחנו צריכים לזעוק ולבקש את הגאולה בכל הכח – כדי לזכות בה. והוא כמפורש בדברי חז”ל (לפני אלפיים שנה) בפרקי דרבי אליעזר פרק ל”א: “ולמה נקרא שמו ישמעאל. שעתיד לשמוע הקב”ה באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, לפיכך נקרא שמו ישמעאל.” ע”כ. ומוהרח”ו זלה”ה בספר עץ הדעת טוב על תהלים קכ”ד א’ כתב וז”ל: “וכמו שאמרו רז”ל כי לכן נרא ישמעאל, על שעתידין ישראל לצעוק צעקות גדולות בימי גלותו, ואז ישמעם אל ויענם.” עכ”ל. וזה כמובן אינו אומר שאין חיוב לעשות כל הפעולות הגשמיות הנצרכות כדי להלחם וכדי להנצל מהטרוריסטים, כי זה בכלל מצות ושמרתם מאוד לנפשותכים, אלא שביחד עם חובת ההשתדלות הגשמית אנחנו צריכים לדעת מהי הסיבה הרוחנית המסתתרת מאחרי הבעיה הגשמית אשר איתה אנחנו מתמודדים בדרכי הגשמיות, שהוא כאמור הצורך גם בתשובה וגם בזעקה לגאולה.

לכן, כל הענין של מחיקת השמות וכדומה, אינו “פתרון” לבעיה, כי גם אם מנהיגי הטרור ימותו כולם (בקרוב בעזת ה’), אם אנחנו עדיין חוטאים ח”ו (כגון חילולי שבת ועריות וכדומה) עלולים ח”ו לקום מנהיגים אחרים תחתם. אלא שכאשר יש באמת התעוררות לתשובה (וכיום תהילות לאל יתברך ישנה התעוררות גדולה להתחזקות, גם בקרב הציבור של אלו שפחות זכו לחינוך דתי, שבכל זאת מתחזקים בשבת ובקבלות שונות, ואשריהם ואשרי חלקם), וכאשר מתפללים על הגאולה מכל הלב, אז באמת מועיל ענין מחיקת השמות כדי לזכות שהכל יבוא יותר ברחמים.

ולסיכום, הסגולה הנ”ל הינה דבר ראוי והגון, וכמה שיותר אנשים יעשו אותה היא תפעל יותר, אבל ביחד עם זה חייבים לזכות את העיקר, שזה תשובה ותפילה וכנ”ל.

ויהי רצון שנזכה לברכות התורה “וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם” ולביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש