חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תחפושת פורים

סגולת אמירת מזמור כ”ב (“אילת השחר”) בתענית אסתר ופורים – כל הפרטים

הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

שלום לכבוד הרב, רציתי לדעת איך בדיוק עושים את הסגולה של פרק כב בתהילים ביום תענית אסתר, שיש הבטחה שהתפילה תתקבל.

והאם אפשר לעשות סגולה זו גם בפורים?

ובשנים שחל שיום תענית אסתר חל בשבת, ומקדימים את התענית אסתר ליום חמישי, מתי עושים את הסגולה? ביום שהוקדם או ביום המקורי?

תשובה

סגולה זו היא בעיקר ליום תענית אסתר (י”ג באדר. ובשנים שתענים אסתר הוקדם ליום חמישי, יש לעשות ביום חמישי, אבל טוב לעשות גם בשבת, אלא שבשבת לא יוכל להדליק נר ולא לבקש בקשות פרטיות על גשמיות). אלא שסגולה זו מועילה מאוד גם בשני הימים של פורים (י”ד וט”ו באדר), וגם ביום “פורים קטן” בשנה מעוברת.

והדרך המובחר ביותר לקיום הסגולה זו (עם מעט הוספות מועילות מאוד בס”ד – שאמנם לא מופיעות בספר קב הישר שהוא מקור בסגולה, מ”מ נכתבו על פי דרכו כדי לחזק את היסודות שעליו מושתת הסגולה), והוא בשלבים דלהלן:

  • להדליק נר ולהפריש צדקה – הכל לעילוי נשמת מרדכי ואסתר.
  • לקרוא מזמור כ”ב בתהילים (וטוב לומר בפיו שאומר מזמור זה לעילוי נשמת מרדכי ואסתר): לַ֭מְנַצֵּחַ עַל-אַיֶּ֥לֶת הַשַּׁ֗חַר מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד: אֵלִ֣י אֵ֭לִי לָמָ֣ה עֲזַבְתָּ֑נִי רָח֥וֹק מִֽ֝ישׁוּעָתִ֗י דִּבְרֵ֥י שַׁאֲגָתִֽי: אֱֽלֹהַ֗י אֶקְרָ֣א י֖וֹמָם וְלֹ֣א תַעֲנֶ֑ה וְ֝לַ֗יְלָה וְֽלֹא-דֽוּמִיָּ֥ה לִֽי: וְאַתָּ֥ה קָד֑וֹשׁ י֝וֹשֵׁ֗ב תְּהִלּ֥וֹת יִשְׂרָאֵֽל: בְּ֭ךָ בָּטְח֣וּ אֲבֹתֵ֑ינוּ בָּ֝טְח֗וּ וַֽתְּפַלְּטֵֽמוֹ: אֵלֶ֣יךָ זָעֲק֣וּ וְנִמְלָ֑טוּ בְּךָ֖ בָטְח֣וּ וְלֹא-בֽוֹשׁוּ: וְאָנֹכִ֣י תוֹלַ֣עַת וְלֹא-אִ֑ישׁ חֶרְפַּ֥ת אָ֝דָ֗ם וּבְז֥וּי עָֽם: כָּל-רֹ֭אַי יַלְעִ֣גוּ לִ֑י יַפְטִ֥ירוּ בְ֝שָׂפָ֗ה יָנִ֥יעוּ רֹֽאשׁ: גֹּ֣ל אֶל-יְהוָ֣ה יְפַלְּטֵ֑הוּ יַ֝צִּילֵ֗הוּ כִּ֘י חָ֥פֵֽץ בּֽוֹ: כִּֽי-אַתָּ֣ה גֹחִ֣י מִבָּ֑טֶן מַ֝בְטִיחִ֗י עַל-שְׁדֵ֥י אִמִּֽי: עָ֭לֶיךָ הָשְׁלַ֣כְתִּי מֵרָ֑חֶם מִבֶּ֥טֶן אִ֝מִּ֗י אֵ֣לִי אָֽתָּה: אַל-תִּרְחַ֣ק מִ֭מֶּנִּי כִּי-צָרָ֣ה קְרוֹבָ֑ה כִּי-אֵ֥ין עוֹזֵֽר: סְ֭בָבוּנִי פָּרִ֣ים רַבִּ֑ים אַבִּירֵ֖י בָשָׁ֣ן כִּתְּרֽוּנִי: פָּצ֣וּ עָלַ֣י פִּיהֶ֑ם אַ֝רְיֵ֗ה טֹרֵ֥ף וְשֹׁאֵֽג: כַּמַּ֥יִם נִשְׁפַּכְתִּי֮ וְהִתְפָּֽרְד֗וּ כָּֽל-עַצְמ֫וֹתָ֥י הָיָ֣ה לִ֭בִּי כַּדּוֹנָ֑ג נָ֝מֵ֗ס בְּת֣וֹךְ מֵעָֽי: יָ֘בֵ֤שׁ כַּחֶ֨רֶשׂ | כֹּחִ֗י וּ֖לְשׁוֹנִי מֻדְבָּ֣ק מַלְקוֹחָ֑י וְֽלַעֲפַר-מָ֥וֶת תִּשְׁפְּתֵֽנִי: כִּ֥י סְבָב֗וּנִי כְּלָ֫בִ֥ים עֲדַ֣ת מְ֭רֵעִים הִקִּיפ֑וּנִי כָּ֝אֲרִ֗י יָדַ֥י וְרַגְלָֽי: אֲסַפֵּ֥ר כָּל-עַצְמוֹתָ֑י הֵ֥מָּה יַ֝בִּ֗יטוּ יִרְאוּ-בִֽי: יְחַלְּק֣וּ בְגָדַ֣י לָהֶ֑ם וְעַל-לְ֝בוּשִׁ֗י יַפִּ֥ילוּ גוֹרָֽל: וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה אַל-תִּרְחָ֑ק אֱ֝יָלוּתִ֗י לְעֶזְרָ֥תִי חֽוּשָׁה: הַצִּ֣ילָה מֵחֶ֣רֶב נַפְשִׁ֑י מִיַּד-כֶּ֝֗לֶב יְחִידָתִֽי: ה֭וֹשִׁיעֵנִי מִפִּ֣י אַרְיֵ֑ה וּמִקַּרְנֵ֖י רֵמִ֣ים עֲנִיתָֽנִי: אֲסַפְּרָ֣ה שִׁמְךָ֣ לְאֶחָ֑י בְּת֖וֹךְ קָהָ֣ל אֲהַלְלֶֽךָּ: יִרְאֵ֤י יְהוָ֨ה | הַֽלְל֗וּהוּ כָּל-זֶ֣רַע יַעֲקֹ֣ב כַּבְּד֑וּהוּ וְג֥וּרוּ מִ֝מֶּ֗נּוּ כָּל-זֶ֥רַע יִשְׂרָאֵֽל: כִּ֤י לֹֽא-בָזָ֨ה וְלֹ֪א שִׁקַּ֡ץ עֱנ֬וּת עָנִ֗י וְלֹא-הִסְתִּ֣יר פָּנָ֣יו מִמֶּ֑נּוּ וּֽבְשַׁוְּע֖וֹ אֵלָ֣יו שָׁמֵֽעַ: מֵ֥אִתְּךָ֗ תְֽהִלָּ֫תִ֥י בְּקָהָ֥ל רָ֑ב נְדָרַ֥י אֲ֝שַׁלֵּ֗ם נֶ֣גֶד יְרֵאָֽיו: יֹאכְל֬וּ עֲנָוִ֨ים | וְיִשְׂבָּ֗עוּ יְהַֽלְל֣וּ יְ֭הוָה דֹּ֣רְשָׁ֑יו יְחִ֖י לְבַבְכֶ֣ם לָעַֽד: יִזְכְּר֤וּ | וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל-יְ֭הוָה כָּל-אַפְסֵי-אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל-מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם: כִּ֣י לַ֭יהוָה הַמְּלוּכָ֑ה וּ֝מֹשֵׁ֗ל בַּגּוֹיִֽם: אָכְל֬וּ וַיִּֽשְׁתַּחֲוּ֨וּ | כָּֽל-דִּשְׁנֵי-אֶ֗רֶץ לְפָנָ֣יו יִ֭כְרְעוּ כָּל-יוֹרְדֵ֣י עָפָ֑ר וְ֝נַפְשׁ֗וֹ לֹ֣א חִיָּֽה: זֶ֥רַע יַֽעַבְדֶ֑נּוּ יְסֻפַּ֖ר לַֽאדֹנָ֣י לַדּֽוֹר: יָ֭בֹאוּ וְיַגִּ֣ידוּ צִדְקָת֑וֹ לְעַ֥ם נ֝וֹלָ֗ד כִּ֣י עָשָֽׂה:
  • לבקש מקב”ה את הבקשות שברצונו לבקש (אפשר לבקש בקשות הרבה, אך יש מקום לדקדק מספר קב הישר שעיקר הסגולה היא לבקש רק בקשה אחת, ויש מקום לסברא זו).
  • לאחר שסים לבקש בקשתו, יאמר להקב”ה שמבקש הכל “בזכות מרדכי ואסתר”, ומאוצרות מתנות חינם.
  • ולסיום, מה טוב ומה נעים אם גם יעורר רחמי שמים בזכות מרדכי ואסתר, בנוסח דלהלן (מספר חמדת ימים): וכרחם אב על בנים רחם עלינו, ויעלה ויבא יגיע יראה וירצה זכרון אבותינו, וזכרון שני שרי צבאות ישראל – צדיק וצדק, מרדכי הצדיק ואסתר התמה, היום ברחמים, ועזוז הדר צדקתם העלה לפני הדום כסא כבודך, ויכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך, ותתנהג עמנו ה’ אלהינו בשלש עשרה מדות רחמיך אשר תקנת בתעלומות חכמה נשגבה, ואת בריתם זכו”ר האל נוצ”ר חסד, (יהרהר בתשובה) ונקה בטל אורות את רושם כתמי עונותינו אשר פיגלנו והיינו מעלי”ן בקודש ולא מורידין בעוצם אשם מעילתנו, ותעלה למעלה עזוז זכות מרדכי ואסתר בני בריתך ולהקים שדי יסודך ושביל דרכיו הסתולל ונראתה הקשת שש ומתפאר בגוונין שלו מבהיק ומבריק עד להפליא, ומחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת ויאבד כל זכר למו.

וכאשר עושה סגולה זו ביום השני של פורים (פורים דמוקפים), טוב ג”כ שידליק נר לעילוי נשמת בעל הסגולה, הרה”ק רבי צבי הירש בן אהרן שמואל קוידאנובר זצוק”ל בעל הספר קב הישר, שיום זה (ט”ו באדר) הוא יום פקודת שנתו, ועי”ז בע”ה תתעורר נשמת הצדיק לבקש רחמים שתועיל הסגולה שפירסם למי שהדליק עבורו נר.

מקורות:

מקור הסגולה שאתם מתכוונים הוא מספר קב הישר פרק צ”ז, שכתב בענין יום תענית אסתר וז”ל:

“כי יום זה הוא המסוגל מאוד שיקובל תפלתינו בזכות מרדכי ואסתר, וכל מי שצריך רחמים על איזה דבר שהוא צריך להתפלל, יקח פנאי לעצמו ביום התענית אסתר ויאמר תחלה מזמור כ”ב בספר תהלים “אילת השחר” ודרשו חז”ל דאסתר היתה נקראת אילת השחר, ואח”כ ישפוך שיחו לפני ה’ ויבקש בקשתו, ויזכיר זכות מרדכי ואסתר אשר בזכותם יעתר לו הקב”ה ויפתח לו שערי רחמים ותקובל תפלתו ברצון.” עכ”ל.

ומאחר והסגולה מבוססת על הזכות של מרדכי ואסתר, מן הראוי גם להדליק נר לעילוי נשמתם, וכן להפריש פרוטה לצדקה לעילוי נשמתם, כי בכך מעוררים את זכותם ביתר שאת ויתר עוז. וכן אמירת המזמור כ”ב, טוב לומר בפה מלא שהוא לעילוי נשמת מרדכי ואסתר, כי הרי תכלית אמירתו הוא לעורר הזכות של שני הצדיקים האלו (מפני שמזמור זה יש לו שייכות לאסתר, כמבואר במדרש תהילים על המזמור הזה), וע”י שאומרים במפורש שהאמירה היא לעילוי נשמתם, מתעורר זכותם ביותר לטובת האדם שקורא את המזמור.

ולענין אם הסגולה מועילה רק בתענית אסתר או גם בימי הפורים, הנה הרב קב הישר הנ”ל כתב דבריו להדיא לענין תענית אסתר, אך הרבה נהגו לעשות סגולה זו גם בשני הימים של פורים, ונראה שיש צדק בדבריהם, דמאחר והסגולה מבוססת על זכות מרדכי ואסתר, הרי שגם בשני ימי הפורים מתעורר זכות שני הצדיקים האלו. וראה גם בקו’ ראש אליהו כ”ץ על פורים עמ’ ע”ה, שכתב שאפשר שהרב קב הישר גרס בתוס’ במגילה דף ד’ ע”א ד”ה פסק, כגירסת האליה רבה סי’ תרצ”ג סק”ט, שמזמור כ”ב אומרים רק בתענית אסתר ולא בפורים, אך לפי הגירסא שלפנינו אומרים גם בפורים.

ולענין מתי עושים סגולה זו בשנים שתענית אסתר (י”ג אדר) חל בשבת (וממילא הוקדם התענית ליום י”א אדר שהוא יום חמישי), הנה נשאל בזה האדמו”ר מתולדות אהרן, הרה”ק ר’ אברהם יצחק הכהן זצוק”ל, ועל זה מבוא בספר זכור לאברהם רוזנפלד ח”ד סי’ ס”א הערה כ’ כתב וז”ל: “רבינו נשאל בענין תענית אסתר מוקדם, מתי הסגולה לומר קאפיטל כ”ב כנ”ל. והשיב, דסגולתו הוא ביום התענית, אע”פ שהוא מוקדם, הרי הכל תלוי ביום התענית.” עכ”ל. ובכן הכי מסתברא, דלאחר שקבעו חז”ל שיום התענית יהיה ביום חמישי, ההשפעות של היום הזה מאירים ביום זה. אך ברור הדבר, שגם ביום ה”מקורי” שהיה אמור להיות התענית, י”ג אדר, קיים “רשימו” של האורות של היום הקדוש הזה, ולכן טוב לומר את המזמור ולבקש בקשות (שמותרות בשבת) גם ביום י”ג אדר שחל בשבת. וכ”כ הגר”ש גנוט שליט”א בלוח דבר בעתו, דנכון לומר בשני הימים. ומה גם דכל הימים שיש להם שייכות לקריאת המגילה (מיום י”א עד ט”ו באדר) עפ”י הסוד הם באמת הם ימים ששייכים לתיקון של ימי הפורים (כנגד אותיות מנצפ”ך, ואכמ”ל), ולכן ברור הדבר שבכל אותם הימים יש תועלת בסגולת אמירת מזמור כ”ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש