חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אבא נוטל ידיים לילד

נטלתי ידיים לתפילה האם צריך ליטול ידיים שוב לסעודה

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

נטלתי ידיים לפני התפילה, עבור התפילה, ואחרי התפילה אני אוכל לחם, האם אני צריך ליטול ידיים עוד פעם?

אם צריך, האם אני מברך על נטילה זו?

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

נטילת ידיים בסתם קודם התפילה איננה עולה לנטילת ידיים לסעודה, וצריך ליטול ידיו שנית לסעודה.

למרות שניתן להתנות קודם נטילת הידיים לתפילה שתועיל הנטילה גם לסעודה, אין לעשות כן במקום שישנם מים מצויים.

לעניין שאלתך האם צריך לברך על נטילה זו שנוטל קודם הסעודה. אם לא הסיח דעתו משמירת ידיו, ונותרו נקיות, אין לו לברך על נטילת ידיים. אולם כיום הידיים עסקניות הן וקשה לומר שלא הסיח דעתו מהן, לכן בכל מקום שלא ברור אצלו ששמר את ידיו בנקיות, מומלץ שקודם הנטילה לסעודה, יגע בידו בנעליו או במקומות המכוסים, ולאחר מכן יטול ידיו לסעודה בברכה.

בברכת הצלחה

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך או”ח סימן קס”ד סעיף א’, נוטל אדם ידיו שחרית ומתנה עליהם כל היום,  אפילו שלא בשעת הדחק, ובלבד שלא יסיח דעתו מהם ולא יטנפם. ואם מים מצויים לו, טוב שיחזור ויטול ידיו, אבל לא יברך.

מבואר בדברי השו”ע כי ניתן להתנות מראש בשעת נטילת הידיים לתפילה שנוטל גם לסעודה, ואם עשה כך וכמובן הקפיד על כל מה שנדרש בשביל נטילת ידים לסעודה, אינו צריך ליטול ידיו שנית לסעודה.

מקור הדבר הוא דברי רב בגמרא בחולין ק”ו: אמר רב נוטל אדם את שתי ידיו שחרית ומתנה עליהן כל היום כולו, ע”כ.

אולם כפי שכתב כבר השו”ע אין לעשות כך לכתחילה במקום שהמים מצויים.

נוסף לכך, הרי נחלקו הפוסקים האם יש לעשות כן רק בשעת הדחק או גם שלא בשעת הדחק, ולמרות שדעת השולחן ערוך שיש לעשות כן גם שלא בשעת הדחק, אין דבר זה יוצא מכלל מחלוקת, וכיום שהמים מצויים כל כך, אין סיבה לעשות כך.

 

חשוב לציין שלמרות שקיימ”ל תיכף לנטילת ידיים סעודה, כפי שמבואר בדברי הגמרא בברכות נ”ב:, כבר הקשה כן הר”ר יונה בברכות מ”א: וכתב לתרץ בזה”ל, וי”ל דהתם שלא התנה בנטילה שחרית ונתחייב ליטול בשעת אכילה בזה אמרו תכף לנטילה סעודה, דמאחר שנטל ידיו לאכול מיד שלא יסיח דעתו בנתיים, אבל בזה שאינו מחויב ליטול בשעת אכילה שהרי שמר אותן מהבוקר והתנה עליהן לא אמרו תיכף לנטילה סעודה ע”כ.

ועיין עוד בדברי הנחלת צבי אורח חיים סימן קסד ס”ק א, שהביא לדברי הר”ר יונה, שהקשה גם מדין מי שנטל ידים לסעודה קודם הקידוש בליל שבת.

 

האמור עד כאן הוא לעניין הצורך בנטילה נוספת קודם הסעודה, אולם לעניין הברכה אם צריך לברך על נטילה זו, מבואר בדברי השולחן ערוך כי כאשר שמר ידיו שלא יטנפו ולא הסיח דעתו מהם, אינו צריך לברך שנית.

אכן מאחר והידיים עסקניות הן, ובזמננו קשה לאדם שלא יסיח דעתו מהם, וכמעט תמיד יש להסתפק שמא הסיח דעתו משמירת ידיו, ונגע במקומות המכוסים וכדו’. לפיכך מומלץ שמתחילה בשעת הנטילה לתפילה לא יכוון שיועיל לסעודה, וקודם לנטילת ידיים לסעודה יגע במקומות המכוסים או בנעליו, ולאחר מכן יטול ידיו בברכה.

כפי שכתב המשנה ברורה בביאור הלכה סימן תע”ה סעיף א’ בביאור הלכה ד”ה יטול בזה”ל: וכתוב בשיבולי הלקט כיון שתלוי הטעם בהיסח הדעת אם ברור לו ששימר ידיו היטב ולא נגע בכתבי הקודש או בשאר דברים המטמאין הידים א”צ לחזור וליטול ידיו שהרי ידיו טהורות מנטילה הראשונה ואם נטל אין לו לברך שמא יהיה ברכה לבטלה עכ”ל וכעין זה כתב המ”א בשם המרדכי ואף דלדינא לדידן בודאי צריך לחזור וליטול ידיו וכדלעיל בסימן קנ”ח ס”ז ובפרט כשלא כוון מתחלה לאכילה עכ”פ אין לו לברך וכמבואר שם והנכון שבאופן זה יטמא ידיו קודם הנטילה כדי שיוכל לברך, ע”כ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש