חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם זה בסדר לפרסם תמונות באינסטגרם עם שם ה’? יכול להיות שמישהו משתמש בטלפון שלו בחדר האמבטיה, ואז השם של אלוקים יוצג בחדר האמבטיה.

תשובה

שלום וברכה לשואלת הנכבדה, מותר לפרסם תמונות שנזכר בהם שם שמים גם ברשתות חברתיות ואין לחוש שיראו אותם במקומות המטונפים, לפי שרוב הזמן האדם לא נמצא במקומות אלו, ואין לחוש למיעוט. ובפרט שבתמונה הדבר קל יותר.

מקורות ונימוקים:

תלמוד בבלי מסכת ראש השנה (דף יח עמוד ב’): מותיב רב אחא בר הונא: בתלתא בתשרי בטילת אדכרתא מן שטריא, שגזרה מלכות יון שמד שלא להזכיר שם שמים על פיהם, וכשגברה מלכות חשמונאי ונצחום התקינו שיהו מזכירין שם שמים אפילו בשטרות. וכך היו כותבים: בשנת כך וכך ליוחנן כהן גדול לאל עליון. וכששמעו חכמים בדבר אמרו: למחר זה פורע את חובו ונמצא שטר מוטל באשפה, וביטלום.

ומבואר שמעיקר הדין לא חששו למה שדרכם של בני אדם להיכנס לבית הכסא עם השטרות, וגם לאחר שחזרו וביטלו לא מטעם בית הכסא ביטלום, אלא משום שלא יתגולל באשפה.

ונראה דהסיבה לכך היא, דהרי כתב השו”ע (סימן שדמ) דההולך במדבר ואינו יודע זמן שבת מונה שבעה ימים מיום שנתן אל ליבו שכחתו, ועיי”ש במג”א (סק”א) דהיינו מדין רוב, ורק היכא דיש קבוע אמרינן דכל קבוע כמחצה על מחצה.

והיינו שגם בזמן מצינו דין רוב שהולכים אחר רוב הזמן, וכ”כ להדיא הפוסקים אשה ששכחה יום וסתה וסתות, דאזלינן בתר רוב ומותרת.

ומה שחששו וביטלו ועשו ע”ז יו”ט, היינו משום שהוא דבר מצוי שלאחר שפורעים את השטר משליכים אותו לאשפה. אבל מדין קדושת השטר במקומות המטונפים לא חששו, כלענ”ד.

ובפרט בנד”ד שהיא תמונה פוטוגראפית, דקיל טפי כנז’ באחרונים.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש