חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

אני רוצה להתנצר

האם זה מותר?

תודה

תשובה

שלום וברכה

לא הבנתי משאלתך, אם הנך יהודי או גוי, אז אשתדל להתייחס לשני המצבים השונים.

יסוד האמונה הנוצרית היא האמונה ב”שילוש”, אמונה זו מוגדרת על פי ההלכה היהודית “שיתוף”, [כלומר אמונה שישנו כוח נוסף המשותף עם כוח בורא העולם].

ליהודי אסור להאמין בשיתוף, אמונה זו אסורה באיסור החמור ביותר של עבודה זרה, שהרי נאמר “בלתי לה’ לבדו”,

ועל איסור זה נפסק יהרג ואל יעבור, כלומר שמוטב לו לאדם למות ולא לקבל על עצמו את אמונת הנצרות.

אולם לגבי גוי נחלקו הפוסקים האם אסור הוא באמונת השיתוף, כי יש האומרים שהגויים לא נאסרו בכך,

לכן למעשה כדי לא להיכנס למחלוקת בעוון חמור כל כך, גם לגוי אין לקבל על עצמו את האמונה בדת הנצרות.

בברכת מרובה

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות ונימוקים:

האיסור לעבוד עבודה זרה לגוי וליהודי

ידוע לכל כי עבודה זרה הוא אסור על פי התורה, ואיסור עבודה זרה הוא האיסור החמור ביותר שבתורה, אשר נאמר בהר סיני בעשרת הדיברות, בדברה השניה שבעשרת הדיברות “לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני”. גם העונש על עוון זה הוא החמור ביותר והוא מיתת סקילה בידי בית דין. והוא אחד משלשת העבירות החמורות עליהם נאמר יהרג ואל עבור, כלומר שחייב האדם למסור את נפשו למיתה ואל יעבור עבירה חמורה זאת של עבודה זרה.

יתר על כן בגמרא בסנהדרין דף נ”ו. מבואר שאף בני נוח נצטוו באיסור עבודה זרה, וברמב”ם בהלכות מלכים פרק ט’ הלכה ב’ מבואר כי גוי שעבד עבודה זרה חייב מיתה.

האם הנצרות היא עבודה זרה

השאלה העומדת לפנינו היא, האם הנצרות מוגדרת כעבודה זרה או לא?

והנה ידוע כי מיסודות האמונה שבדת הנצרות היא השיתוף, המכונה אצלם השילוש “הקדוש” שהיא האמונה כי אותו האיש יש”ו, הוא כביכול התגלמות הקל, ומהשכינה התעברה אמו. כמו כן ידוע שישנם כאלו המשתחווים לסמל השתי וערב.

אמונות אלו הכריעו את הכף אצל רוב הפוסקים כי הנצרות היא דת שיש בה עבודה זרה ממש, על כן האמונה ביסודות אלו שבדת הנצרות היא עבודה זרה של ממש, האסור באיסור החמור ביותר שבתורה.

כן כתבו כבר הראשונים הקדמונים דוגמת הרס”ג והרמב”ם.

להלן דברי הרמב”ם הברורים בעניין זה בהלכות עבודה זרה פרק ט’ הלכה ד’: ”הנוצריים עובדי עבודה זרה הן, ויום ראשון יום אידם הוא”.

בתוספת ביאור כתב הרמב”ם בפירוש המשניות למסכת עבודה זרה פרק א’ משנה ג’ בזה”ל: “ודע שזו האומה הנוצרית הטוענים טענת המשיח לכל שינויי כיתותיהם, כולם עובדי עבודה זרה”.

כך לכאורה גם הייתה הגירסא בגמרא בעבודה זרה דף ו’. ודף ז’: לפני מחיקת הצנזורה, “והנוצרי לעולם אסור”.

זאת בשונה מהתייחסות הרמב”ם לדת האיסלאם, שלגביה כתב הרמב”ם בתשובתו בזה”ל: אלו הישמעאלים אינם עובדי עבודה זרה כלל, וכבר נכרתה מפיהם ומלבם, והם מייחדים לאל יתעלה ייחוד כראוי, עכ”ל.

למרות שיש מקום גדול להקל בנוצרים בני זמנינו שרובם אינו עובדים עבודה זרה אלא מסורת אבותם בידיהם, כפי שכבר כתב התוס’ במסכת עבודה זרה דף ב’. ד”ה אסור, שאף כאשר נותנים מעות לגלחים ולכומרים אינו ממש לשם עבודת כוכבים אלא לצורך הנאתם.

מכל מקום המתנצר מקבל על עצמו את אמונת הנוצרים, ואמונתם היא בוודאי כפירה ועבודה זרה, כאמור.

לפיכך אין ספק שליהודי אסור להתנצר ולקבל על עצמו את אמונת הנוצרים, והוא איסור עבודה זרה שהוא האיסור החמור ביותר הקיים בתורה.

אולם לעניין גוי שאינו יהודי האם מותר לו להתנצר יש מקום לדון בכך, הואיל ועיקר אמונת הנצרות היא אמונה בשיתוף, ויש מקום לדון האם גם בני נוח אסורים בשיתוף, או שמא בני נוח לא נאסרו אלא על עבודה זרה של ממש, ולא נאסרו על השיתוף.

ובנידון זה נחלקו הראשונים, לדעת רבנו תם בני נח לא הוזהרו על עבודת הקל בשיתוף, ולכן הגוי איננו אסור באמונת השילוש. כן כתב גם המאירי בספרו בית הבחירה להמאירי לגבי הנצרות, שאיננה נחשבת לעבודה זרה, אלא לאומה הגדורה בדרכי הדתות, שאין יינה יין נסך מן התורה.

ואכן מצאנו גויים רבים כבר מזמן המקרא, שהיו מאמינים בשיתוף, כגון האמור במלכים ב’ פרק י”ז פסוק מ”א, שמלך אשור שלמנאסר, הביא תושבים לשומרון, שהיו עובדים עבודה זרה ומאמינים בה’. כפי שאמר לשון הפסוק: ”וַיִּהְיוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה יְרֵאִים אֶת ה’ וְאֶת פְּסִילֵיהֶם הָיוּ עֹובְדִים…”

ועיין בזה בש”ך יו”ד סימן קנ”א וברמ”א באו”ח סימן קנ”ו, שכתבו שבזמן הזה יש להקל להשתתף עם הנכרים, כי עבודתם היא ע”י שיתוף, ובן נוח איננו מצווה על השיתוף, וכ”כ בשו”ת חו”י סימן קפ”ה.

אולם מאידך עיין בזה בשו”ת מנחת אלעזר חלק א’ סימן נ”ג שהביא לדברי החולקים, שו”ת שער אפרים תשובה כ”ד, ושו”ת מעיל צדקה סי’ כ”ב, הסוברים כי גם בן נוח מצווה ומוזהר על השיתוף כיון שאמונת הבורא ית’ הוא מז’ מצות שלו ע”כ מצוה להאמין באחדות הבורא ית’ כמו ישראל בזה. וסיים דבריו שאין להקל כדברי הש”ך.

ליהודים אסור להאמין בשיתוף

אולם בנוגע ליהודים, הדבר מוסכם כי האמונה בשיתוף זוהי כפירה כאמור לעיל, ועיין בגמרא בסנהדרין ס”ג. אמר רשב”י כל המשתף שם שמים ודבר אחר, נעקר מן העולם, שנאמר בלתי לה’ לבדו.

מה מוגדר לשיתוף

ועיין במהרש”א בחידושיו שם, ובספר עולת תמיד לאו”ח סימן קנ”ו, מדבריהם עולה, כי המאמין בשני כוחות המנהיגים את העולם השווים בגדלותן, הוא עבודה זרה של ממש.

המאמין בכוח הבורא ככוח עליון ובכוח נוסף הנמוך ממנו המנהיג גם הוא בלתי להיות תלוי בכוח העליון. זהו שיתוף הנחשב לכפירה כלפי היהודיים, ולחלק מן הפוסקים גם לגויים.

אולם אמונה בבורא העולם ככוח עליון בלתי מוגבל המאציל כוחות לגורמים נמוכים אחרים, אין זה שיתוף, כפי שכתב המהרש”א שם.

 

לפיכך למעשה אין ספק כי ליהודי אסור להתנצר, והוא איסור עבודה זרה החמור ביותר בכל התורה, והעובר על כך חייב מיתה.

בנוגע למי שאיננו יהודי נחלקו הפוסקים האם אסור הוא גם באמונת הנצרות שהיא אמונה בשיתוף. לכן הואיל והדבר לא יצא מכלל מחלוקת, אין ספק שאין לאף אדם להכניס את עצמו למקום מחלוקת זו, ואף הגוי אין לו להתנצר ולקבל על עצמו את אמונתם הטפילה של הנצרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש