חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

בעלי רוצה שאני יקדים את הטבילה בכמה ימים.
הוא במילואים וזה לא מסתדר טבילה בזמן, האם מותר הדבר?

תשובה:

שלום וברכה לשואלת הנכבדה,

לצערי אין שום היתר להקדים טבילה קודם ליום השביעי לספירת השבעה נקיים, וגם אם מדובר בצורך גדול כשאלתך. כמו כן אין שום היתר של מגע ביניכם קודם הטבילה.

ולדעתי בכדי שבעלך לא יתלה תקוות, נכון יהיה להסביר לו עוד קודם הגיעו לבית, שלא תוכלי להיות עימו לפי שעדיין לא נטהרת, וה’ יעזור שהדברים יתקבלו על ליבו.

עליך להיות חזקה מאוד בדבר הזה, כי עיקר הבית שלכם עומד על דבר זה, ואם את אוהבת את בעלך ורוצה לשומרו אל תחטאו בדבר, ואדרבה זכות מסירות הנפש הזו שהיא לא קלה ופשוטה כלל! תגן בעדו ויחזור לחיים טובים ולשלום הוא וכל חיילנו העומדים על משמר ארצנו.

 

מקורות ונימוקים:

אע”ג שמצד דיני התורה כל שלא ראתה שלשה ימים רצופים אין לה דין זבה גדולה, ואינה צריכה ז’ נקיים, מ”מ נשי דידן החמירו מכמה טעמים ע”ע שכל רואה יש לה דין זבה גדולה ומונה ז’ נקיים.

ומנהג זה לאחר שקיבלוהו נעשה דין והלכה גמורה ואין להקל בו וכמ”ש הרא”ש (שם), והב”י. וכ”כ הרמב”ן (בהלכותיו לנדה פרק א’) שחומרא זו הוכשרה בעיני חכמים ועשו אותה להלכה פסוקה בכל מקום, ולפיכך אסור להקל בה ראשו לעולם.

וכתבו הטור ומרן הב”י (סו”ס סימן קפג) בטעם החומרא, וז”ל: הוסיפו חומרא אחר חומרא עד שאמרו שאפילו אם לא תראה אלא טיפת דם כחרדל תשב עליה ז’ נקיים כזבה גדולה. ובריש פרק תינוקת (שם) בתר תקנתא דרבי בשדות אמר רבי זירא בנות ישראל החמירו על עצמן שאפילו רואות טיפת דם כחרדל יושבות עליה שבעה נקיים וכתבו הרי”ף והרא”ש, אף על גב דהא תקנתא דשדות ליכא למיחש בה לאיסורא כלל, עבדו רבנן הרחקה יתירא ואנהיגו בנות ישראל למיעבד כרבי זירא דהא אמרינן בריש פרק אין עומדין (ברכות לא.) דהא דרבי זירא הלכה פסוקה היא עד כאן לשונם.

והר”ן (שבועות ד. ד”ה ואף על גב) כתב שהטעם שהחמירו כרבי זירא ולא סגי להו בתקנתא דרבי יש אומרים דהיינו כדי שלא יטעו בדבר שלפעמים תהא זבה גדולה ותהא סבורה שלא ראתה אלא שנים כגון שראתה שתי ראיות ואחת מהן בין השמשות ולא תספור אלא ששה והן וכדי שלא תבוא לטעות בכיוצא בזה השוו מדותם שאפילו בדם טיפה כחרדל יהיו יושבות שבעה נקיים ועדיין אין זה מספיק אלא יש לומר שכיון שלפעמים בטיפה כחרדל יושבת שבעה נקיים דהיינו בזיבה הסותרת החמירו בנות ישראל על עצמן לעשות כל דם שתראינה כאילו היא סותרת עכ”ל. וכן כתב הרב המגיד בפרק י”א (ה”ד) בשם הרמב”ן ז”ל (בהלכותיו פ”א הי”ח) דטעמא דהחמירו בנות ישראל כך כדי שיהיו בכל זמן מונות מנין אחד ולא ישתנה מנהגן בין ראייה אחת לשלשה ימים הרי שראתה שלשה ונעשית זבה התחילה וספרה עד (שבעה) [ששה] נקיים וראתה בשביעי טיפה כחרדל ודאי צריכה לישב עליה שבעה נקיים שהרי סתרה כל המנין ויש שאינן בקיאות בין תחלת הראייה לסתירת הספירה ויבוא הדבר לכלל טעות, עכ”ל.

ואע”ג דבמקום ודאי מכשול יש מעט פוסקים שהיקלו שולא כדבר בעל העקידה, אולם בזה צריך להכיר מי הבעל והאשה, ואין להקל ראש בזה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש