חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום הרב
רציתי לשאול, אני מבין שנח ובניו היו למעשה אומות שלמות, לא אנשים יחידים. האם אני צודק.
 

תשובה:

הנך צודק שמנוח ובניו יצאו אומות שלמות, כפי שמופיע בתורה בפרשת נוח, שמצאצאיו של נוח יצאו שבעים אומות.
אלא שבתחילה נולדו בניו של נוח כאנשים יחידים, ולאחר שנשאו נשים וילדו ילדים נוצרו מבניו ונכדיו של נוח שבעים אומות.
 
מקורות ונימוקים:
המקור לכך שמבניו של נוח ונכדיו יצאו שבעים אומות, הם הפסוקים שבפרק י’ בספר בראשית, שם מתחילה התורה בפרק י’ פסוק א’ ואומרת: ואלה תולדות בני נוח, שם חם ויפת, ויולדו להם בנים אחר המבול וכו’. שם מפרטת התורה את כל בניו של נוח ואת בניו של כל בן מבניו של נוח. ומסיימת התורה את פרק זה בפסוק ל”ב בלשון זה: אֵ֣לֶּה מִשְׁפְּחֹ֧ת בְּנֵי־נֹ֛חַ לְתוֹלְדֹתָ֖ם בְּגוֹיֵהֶ֑ם וּמֵאֵ֜לֶּה נִפְרְד֧וּ הַגּוֹיִ֛ם בָּאָ֖רֶץ אַחַ֥ר הַמַּבּֽוּל.

וכתב הרשב”ם בפירושו שם פרק י פסוק ט”ו, בפרשה זאת כתובים שבעים בנים מבני נח. מכאן אנו למדים שבעים אומות שהרי כתוב בפרשה מאלה נפרדו.

 

ובפירושו של רבינו בחיי על התורה בראשית פרק י’ פסוק א’ כתב בזה”ל:

ואלה תולדות בני נח שם חם ויפת. מן הכתוב הזה, עד הפסוק ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים, תמצא שבעים איש בדיוק, כולם תולדות של נח. וכתיב בסוף הפרשה: אלה משפחות בני נח לתולדותם בגוייהם ומאלה נפרדו הגוים בארץ אחר המבול, ומכאן יש ללמוד כי שבעים אומות יש בעולם, וכל אומה ואומה יש לה לשון בפני עצמה, שהרי הכתוב הזה בא ולמד שנתפרדו אחד אחד איש ללשונו, כלומר שקבעו להם כל אחד לשון לעצמו, ולפיכך תמצא תולדות הפרשה הזאת שבעים, כנגד שבעים נפש שירדו אבותינו למצרים, ומזה אמר הכתוב: (דברים לב, ח) “בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם”. באורו: מעת שנפרדו בני אדם בעולם, הוא שכתוב בכאן: ומאלה נפרדו, מאותו העת, יצב גבולות עמים, הש”י הציב בעולם שבעים אומות, למספר בני ישראל, הם יורדי מצרים שהיו שבעים נפש, וע”כ לא אמר “למספר בני יעקב”, כי היה במשמע י”ב שבטים.

עוד הוסיף שם רבינו בחיי שאין המטרה בסיפור כל האומות, אלא בכדי להוציא מהם את הסגולה הנבחרת שהיא עם ישראל שיצא מאברהם וזרעו. ז”ל רבינו בחיי:

ודע כי כל האריכות הזה שהאריך הכתוב בתולדות חם, הכוונה להודיענו כל האומות שיצאו ממנו שזכה בהן אברהם היוצא מבני שם. ומזה האריך הכתוב בתולדות חם ובתולדות שם, להודיע שאין הכונה והבחירה בשבעים אומות ובשאר התולדות כי אם להוציא מהם הסגולה הנבחרת: אברהם וזרעו. וכבר הביאו רבותינו ז”ל משל על הענין הזה, אמרו: (תנחומא וישב א) משל למה הדבר דומה, לאדם שאבדה לו מרגלית בין החול ומביא כברה וכובר כל החול עד שמצא המרגלית כיון שמצא המרגלית משליך את החול. ובא המשל לומר כי כשם שאין הכונה בו בחול שהוא המרובה כי אם במרגלית היחידה, כך אין תכלית הכונה ברבוי העו”ג האלה כי אם בעם הקדש היוצא מהם, הוא זרע אברהם.

 

שאלה:

שלום הרב

רציתי לשאול, אני מבין שנח ובניו היו למעשה אומות שלמות, לא אנשים יחידים. האם אני צודק.

 

תשובה:

הנך צודק שמנוח ובניו יצאו אומות שלמות, כפי שמופיע בתורה בפרשת נוח, שמצאצאיו של נוח יצאו שבעים אומות.

אלא שבתחילה נולדו בניו של נוח כאנשים יחידים, ולאחר שנשאו נשים וילדו ילדים נוצרו מבניו ונכדיו של נוח שבעים אומות.

 

מקורות ונימוקים:

המקור לכך שמבניו של נוח ונכדיו יצאו שבעים אומות, הם הפסוקים שבפרק י’ בספר בראשית, שם מתחילה התורה בפרק י’ פסוק א’ ואומרת: ואלה תולדות בני נוח, שם חם ויפת, ויולדו להם בנים אחר המבול וכו’. שם מפרטת התורה את כל בניו של נוח ואת בניו של כל בן מבניו של נוח. ומסיימת התורה את פרק זה בפסוק ל”ב בלשון זה: אֵ֣לֶּה מִשְׁפְּחֹ֧ת בְּנֵי־נֹ֛חַ לְתוֹלְדֹתָ֖ם בְּגוֹיֵהֶ֑ם וּמֵאֵ֜לֶּה נִפְרְד֧וּ הַגּוֹיִ֛ם בָּאָ֖רֶץ אַחַ֥ר הַמַּבּֽוּל.

וכתב הרשב”ם בפירושו שם פרק י פסוק ט”ו, בפרשה זאת כתובים שבעים בנים מבני נח. מכאן אנו למדים שבעים אומות שהרי כתוב בפרשה מאלה נפרדו.

 

ובפירושו של רבינו בחיי על התורה בראשית פרק י’ פסוק א’ כתב בזה”ל:

ואלה תולדות בני נח שם חם ויפת. מן הכתוב הזה, עד הפסוק ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים, תמצא שבעים איש בדיוק, כולם תולדות של נח. וכתיב בסוף הפרשה: אלה משפחות בני נח לתולדותם בגוייהם ומאלה נפרדו הגוים בארץ אחר המבול, ומכאן יש ללמוד כי שבעים אומות יש בעולם, וכל אומה ואומה יש לה לשון בפני עצמה, שהרי הכתוב הזה בא ולמד שנתפרדו אחד אחד איש ללשונו, כלומר שקבעו להם כל אחד לשון לעצמו, ולפיכך תמצא תולדות הפרשה הזאת שבעים, כנגד שבעים נפש שירדו אבותינו למצרים, ומזה אמר הכתוב: (דברים לב, ח) “בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם”. באורו: מעת שנפרדו בני אדם בעולם, הוא שכתוב בכאן: ומאלה נפרדו, מאותו העת, יצב גבולות עמים, הש”י הציב בעולם שבעים אומות, למספר בני ישראל, הם יורדי מצרים שהיו שבעים נפש, וע”כ לא אמר “למספר בני יעקב”, כי היה במשמע י”ב שבטים.

עוד הוסיף שם רבינו בחיי שאין המטרה בסיפור כל האומות, אלא בכדי להוציא מהם את הסגולה הנבחרת שהיא עם ישראל שיצא מאברהם וזרעו. ז”ל רבינו בחיי:

ודע כי כל האריכות הזה שהאריך הכתוב בתולדות חם, הכוונה להודיענו כל האומות שיצאו ממנו שזכה בהן אברהם היוצא מבני שם. ומזה האריך הכתוב בתולדות חם ובתולדות שם, להודיע שאין הכונה והבחירה בשבעים אומות ובשאר התולדות כי אם להוציא מהם הסגולה הנבחרת: אברהם וזרעו. וכבר הביאו רבותינו ז”ל משל על הענין הזה, אמרו: (תנחומא וישב א) משל למה הדבר דומה, לאדם שאבדה לו מרגלית בין החול ומביא כברה וכובר כל החול עד שמצא המרגלית כיון שמצא המרגלית משליך את החול. ובא המשל לומר כי כשם שאין הכונה בו בחול שהוא המרובה כי אם במרגלית היחידה, כך אין תכלית הכונה ברבוי העו”ג האלה כי אם בעם הקדש היוצא מהם, הוא זרע אברהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש