חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה:

רציתי לשאול, מה קורה אם אני חותם חוזה ולאחר מכן התברר שהחוזה הוא הונאה, האם אני פטור מלשלם?
 

תשובה:

שלום וברכה
חסר לי קצת פרטים בשאלתך על מנת להבין באיזו הונאה מדובר, לכן אענה באופן כללי.
ככל שחתמתם על חוזה והתברר לאחר מכן שהייתה הונאה ברורה בכל העסקה, והעסקה בטלה. כגון חוזה מכר שנחתם ולאחר מכן התברר שהנכס איננו של המוכר וכדו’, במקרה כזה ובמקרים הדומים לזה, העסקה בטלה ואינך צריך לשלם מאומה.
אולם ככל שמדובר בהונאה שאיננה מהותית כל כך בכדי לבטל את המקח, כגון שהוסתרו פרטים או שהקונה חשב שהעסקה היא אחרת ממה שהיא באמת, יש צורך לבדוק את לשון החוזה ולבדוק את הפרטים על מנת לדעת האם העסקה בטלה או לא.
לכן אני ממליץ שתלכו לדיין שישמע את שני הצדדים וישקול ויחליט האם המקרה שלכם עונה על הגדרת ביטול העסקה או לא.
בברכת הצלחה
 
מקורות ונימוקים:
הונאה במקח כאשר היא הונאה גמורה המוגדרת כמקח טעות העסקה בטלה ועל המוכר להחזיר את הכסף שקיבל עבור המכירה, ובוודאי שכאשר הקונה לא שילם את הכסף, איננו צריך לשלמו.

אולם צריך לבדוק כל מקרה לגופו האם הוא בכלל מה שנקרא מקח טעות שהמקח בטל, כי לא כל מקח הוא מקח טעות המבטל מקח, וכבר כתב השו”ע חו”מ סימן רל”ג סעיף א’ כי שלשה סוגי מקח טעות ישנן, ז”ל השו”ע:

המוכר לחבירו מין ממיני פירות, ונתן לו מין אחר, אין כאן מכר ושניהם יכולים לחזור בהם. כיצד, מכר לו חטים לבנות ונמצאו אדומות, או איפכא, או יין ונמצא חומץ או איפכא, או עצים של זיתים ונמצאו של שקמה או איפכא. אבל אם מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות, לוקח יכול לחזור בו אפילו לא נתאנה בסכום, והמוכר אינו יכול לחזור בו אפילו הוקרו. ואם מכר לו רעות ונמצאו יפות, אפילו לא נתאנה בסכום, מוכר יכול לחזור בו והלוקח אינו יכול לחזור אפילו אם הוזלו. מכר לו רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפות, אף על פי שאינם יפות שאין למעלה מהם ולא רעות שאין למטה מהם ויש אונאה שתות, אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא קנה ומחזיר אונאה.

 

יתר על כן מצאנו, שאף כאשר המקח איננו שונה במהותו, אלא שיצאו עליו עוררין המערערים על המקח, המקח בטל כאשר העוררין יצאו עוד לפני ששילם הקונה את התמורה למקח ולפני שהתחיל להחזיק במקח. כפי שכתב השולחן ערוך חו”מ סימן רכ”ו סעיף ה’ בזה”ל:

המוכר קרקע לחבירו, ואחר שקנה הלוקח באחד מהדרכים שקונים בהם, קודם שישתמש בה, יצאו עליו מערערין, ה”ז יכול לחזור בו, שאין לך מום גדול מזה, שעדיין לא נהנה בו ובאו התובעים. לפיכך יבטל המקח ויחזיר המוכר את הדמים, ויעשה דין עם המערערים.

על כן יש לדון בכל מקרה של הונאה לגופו ולדון האם המקח הוא מקח טעות ודינו להתבטל, שבמקרה כזה אכן אין הקונה צריך לשלם את התמורה למקח.

 

שאלה:

רציתי לשאול, מה קורה אם אני חותם חוזה ולאחר מכן התברר שהחוזה הוא הונאה, האם אני פטור מלשלם?

 

תשובה:

שלום וברכה

חסר לי קצת פרטים בשאלתך על מנת להבין באיזו הונאה מדובר, לכן אענה באופן כללי.

ככל שחתמתם על חוזה והתברר לאחר מכן שהייתה הונאה ברורה בכל העסקה, והעסקה בטלה. כגון חוזה מכר שנחתם ולאחר מכן התברר שהנכס איננו של המוכר וכדו’, במקרה כזה ובמקרים הדומים לזה, העסקה בטלה ואינך צריך לשלם מאומה.

אולם ככל שמדובר בהונאה שאיננה מהותית כל כך בכדי לבטל את המקח, כגון שהוסתרו פרטים או שהקונה חשב שהעסקה היא אחרת ממה שהיא באמת, יש צורך לבדוק את לשון החוזה ולבדוק את הפרטים על מנת לדעת האם העסקה בטלה או לא.

לכן אני ממליץ שתלכו לדיין שישמע את שני הצדדים וישקול ויחליט האם המקרה שלכם עונה על הגדרת ביטול העסקה או לא.

בברכת הצלחה

 

מקורות ונימוקים:

הונאה במקח כאשר היא הונאה גמורה המוגדרת כמקח טעות העסקה בטלה ועל המוכר להחזיר את הכסף שקיבל עבור המכירה, ובוודאי שכאשר הקונה לא שילם את הכסף, איננו צריך לשלמו.

אולם צריך לבדוק כל מקרה לגופו האם הוא בכלל מה שנקרא מקח טעות שהמקח בטל, כי לא כל מקח הוא מקח טעות המבטל מקח, וכבר כתב השו”ע חו”מ סימן רל”ג סעיף א’ כי שלשה סוגי מקח טעות ישנן, ז”ל השו”ע:

המוכר לחבירו מין ממיני פירות, ונתן לו מין אחר, אין כאן מכר ושניהם יכולים לחזור בהם. כיצד, מכר לו חטים לבנות ונמצאו אדומות, או איפכא, או יין ונמצא חומץ או איפכא, או עצים של זיתים ונמצאו של שקמה או איפכא. אבל אם מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות, לוקח יכול לחזור בו אפילו לא נתאנה בסכום, והמוכר אינו יכול לחזור בו אפילו הוקרו. ואם מכר לו רעות ונמצאו יפות, אפילו לא נתאנה בסכום, מוכר יכול לחזור בו והלוקח אינו יכול לחזור אפילו אם הוזלו. מכר לו רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפות, אף על פי שאינם יפות שאין למעלה מהם ולא רעות שאין למטה מהם ויש אונאה שתות, אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא קנה ומחזיר אונאה.

 

יתר על כן מצאנו, שאף כאשר המקח איננו שונה במהותו, אלא שיצאו עליו עוררין המערערים על המקח, המקח בטל כאשר העוררין יצאו עוד לפני ששילם הקונה את התמורה למקח ולפני שהתחיל להחזיק במקח. כפי שכתב השולחן ערוך חו”מ סימן רכ”ו סעיף ה’ בזה”ל:

המוכר קרקע לחבירו, ואחר שקנה הלוקח באחד מהדרכים שקונים בהם, קודם שישתמש בה, יצאו עליו מערערין, ה”ז יכול לחזור בו, שאין לך מום גדול מזה, שעדיין לא נהנה בו ובאו התובעים. לפיכך יבטל המקח ויחזיר המוכר את הדמים, ויעשה דין עם המערערים.

על כן יש לדון בכל מקרה של הונאה לגופו ולדון האם המקח הוא מקח טעות ודינו להתבטל, שבמקרה כזה אכן אין הקונה צריך לשלם את התמורה למקח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש