שאלה:
בשבת האחרונה בחזרה מתפילת שחרית בנץ מצאתי ארנק בצד הדרך, מה היה עלי לעשות, האם מותר לי לקחת את הארנק כדי לקיים מצוות השבת אבדה, או שאני צריך להישאר לשמור על הארנק עד מוצאי שבת. אולי בכלל אני יכול להתעלם מהאבדה בגלל שהיא מוקצה.
תשובה:
אין היתר לטלטל מוקצה בשבת, אף במקום מצוות השבת אבידה. לפיכך אין חיוב השבת אבידה במוצא בשבת קודש אבידה שהיא מוקצה, ורשאי אתה להתעלם מן האבידה.
מקורות ונימוקים:
בגמרא בב”מ דף ט’ מבואר כי אין דרך בני אדם להגביה ארנק בשבת, וכתב הרא”ש להוכיח מדברי הגמרא כי אף המוצא ארנק בשבת אסור לו להרימו בשבת, למרות שהוא חושש שמא יבוא אדם אחר ויטול אותו לעצמו. מבואר כי אין היתר להשיב אבידה מוקצה בשבת, או ליטול לעצמו אבידה מוקצה כאשר היא ללא סימן.
למרות שאיסור מוקצה הוא דרבנן, ומצוות השבת אבידה היא דאורייתא, קיימ”ל שהעמידו חכמים דבריהם אף במקום ביטול עשה דאורייתא, בשב ואל תעשה. כפי המבואר בדברי התוס’ ריש מסכת שבת בסוגיא דהדביק פת בתנור. הואיל וכך בנידון שלפנינו אסור למוצא לטלטל את הארנק, ורשאי להתעלם מן האבידה.
כן פסק בשו”ע הרב הלכות אבדה ומציאה סי’ מ’, דאפי’ איסור של דבריהם לא יעשה בשביל ממון חברו כגון להגביה מעות שמצא בשבת, מפני שאין דוחים איסור מפני ממון, שנאמר אני ה’ כולכם חייבים בכבודי. כמו כן העלה בשו”ת חתם סופר חלק א’ סימן פ”ב.
כמו כן לא מוטל על המוצא להישאר על יד האבידה עד למוצאי השבת בכדי לקיים מצוות השבת אבידה ולהימנע מלאו דלא תוכל להתעלם. זאת מאחר ואין מצווה התורה לקיים מצוות השבת אבידה אלא בדרך הרגילה של השבת האבידה למאבדה, ולא בדרך כזאת שאינו דרך העולם.
כפי שמצאנו בדברי הגמרא בב”מ ל’. שדורשת כי זקן ואינה לפי כבודו לא מוטל עליו להשיב את האבידה. כך גם השבת אבידה בדרך כזאת איננה מוטלת על האדם. אלא שבשונה מדין זקן ואינה לפי כבודו שיש בדבר ביזיון ומשום כך לפי הרא”ש אסור לו לזקן להשיבה אף אם ירצה, בנידון זה שאין בו ביזיון אלא שאינו דרך העולם, אם יחפוץ להשאר על יד האבידה על למוצאי השבת רשאי.
כן העלה להלכה בנידון שאלה כעין זו, בשו”ת משנה הלכות חלק ה’ סימן רפ”ו.