חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אנו מתכוננים לצאת מחר בבוקר לטיול באזור הצפון, ואנו רוצים להתפלל בקבר הרשב”י תפילת שחרית, האם מותר לנו לנסוע לצפון לפני תפילה כשאנו יוצאים מביתנו לאחר נץ החמה?

 

 

תשובה:

אין לצאת לדרך קודם תפילת שחרית, והיינו כשהגיע כבר זמן תפילה, ואפילו יהיה לו מנין במקום הליכתו, ומ”מ אם עיקר נסיעתו הוא בשביל להתפלל במקומות הקדושים, כגון קברות צדיקים או לכותל המערבי וכיוצ”ב, יש להקל, אבל אם עיקר נסיעתו הוא בשביל טיול וכפי שציינת, ועל הדרך רק מתפלל במקומות אלו, יש להחמיר בזה לכתחילה לצאת קודם עלות השחר.

 

מקורות ונימוקים:

כתב מרן השו”ע (סי’ פט סעיף ג’): אסור לו להתעסק בצרכיו או לילך לדרך עד שיתפלל תפילת י”ח, וכתב הרמ”א שיש נהגו לאחר אמירת מקצת הברכות, ומקורו בתשו’ תרומת הדשן (סימן יח) שכתב שראה רבים שנהגו שקודם יציאתם לדרך אומרים ברכות ותשבחות ואח”כ יוצאים לדרך.וסיים הרמ”א שטוב להחמיר. וכתב הרב משנה ברורה (ס”ק כ) שאפילו אם במקום שיהיה יהיה מנין שיוכל להתפלל עם הציבור בזמנו עכ”ז, לא יצא לדרך ושכ”כ הדרך החיים.

אמנם בשו”ת אור לציון ח”ב (פ”ז תשובה ו’) כתב, שכל זה אינו כשהולך לדבר מצווה כגון להתפלל במקומות קדושים וכיוצ”ב, אבל כשהולך להתפלל במקומות שהתפילה שם נשמעת יותר, וזה עיקר הליכתו, יש להתיר אף קודם שהתפלל.

ולפי”ז בניד”ד שעיקר הליכתך הוא בשביל טיול בצפון, ועל הדרך אתה רוצה להתפלל במקומות הקדושים, לכתחילה יש להחמיר ולצאת קודם עלות השחר, ובדיעבד יש להתיר לאחר אמירת הזמירות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש