חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום כבוד הרב,

הרבה זמן מעסיקה אותי שאלה חשובה ביחס להלכה, מי אמר שההלכה היא רצון השם?

ואני אסביר, למשל ל”ט מלאכות שבת היו נוגעות בעבר בבית המקדש אך איך הן רלוונטיות להיום? מי קבע שלהסתרק, להדליק אור או לשים מרק על הפלטה בשבת היא מלאכה והיא אסורה?

אני מאמינה שהתורה שבעל פה נכונה, אבל אני לא יודעת אם כולה נכונה, לא אפשרי שהיא לא השתבשה לאורך השנים..

בנוסף, הבנתי שבהלכה גם יש גדרות, הן נועדו כדי למנוע מראש את האיסור, אבל לפעמים זה לא הכרחי לדוגמה שאסור לנסוע בשבת על אופניים

בדקתי את הנושא ומותר לנסוע בשבת על אופניים פשוט פסקו בהלכה שלא כדי שאם יתקלקלו לא יצטרכו לתקן אותם או שלא נצא מגדר לגבולות, אז מה הבעיה לנסוע בשבת באופניים ואם הן מתקלקלות להשאיר אותם במקום או להחזיר הביתה. ובכלל, מה מלאכה בלצאת מחוץ לגבולות בשבת או מלאכת טלטול או למה מותר לחתוך בשבת עם סכין אבל מספריים לא, למה אסור לכתוב או להתקלח במים חמים? ובכללי גם לא הלכות בשבת כמו סדר נעילת נעליים וכו’…

תשובה

שאלתך חשובה ויסודית

אכן ישנם אנשים, ואפילו כתות כמו כת הקראים וכדו’, הטוענים כי אכן שומרים הם על כל האמור בתורה שבכתב, אך אינם מאמינים בתורה שבעל פה. לטענתם התורה שבעל פה לא ניתנה מן השמים, אלא חז”ל המציאוה מעצמם ולכך אינם מחוייבים.

ישנו גם פיתוי גדול לצדד אחר דעה זו, כי הרי התורה שבכתב קלה היא ליישום, ואיננה מחמירה כל כך, ואין בה ריבוי פרטים כפי התורה שבעל פה, לא מן הנמנע שנגיעות אלו הן שגרמו להם לנסות להשיל מעליהם את המחוייבות לשמירת התורה שבעל פה.

אולם במקורות להלן אוכיח באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי לא ניתן להעלות על הדעת כי התורה שבכתב ניתנה מן השמים ללא התורה שבעל פה, ובוודאי שגם התורה שבעל פה ניתנה מן השמים ונמסרה למשה רבינו בסיני, למרות שלא נכתבה בחמשה חומשי התורה. כפי המבואר בתלמוד ירושלמי [פאה ב’ ד’]: מקרא, משנה, תלמוד ואגדה, אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו, כבר אמר ה’ למשה רבנו בסיני”.

ככל שתתבסס אצלנו עובדה הזו שהתורה שבעל פה גם היא ניתנה מן השמים יחד עם התורה שבכתב. כבר לא יהא ניתן שוב לשאול אולי לא את הכל צריך לקיים? אולי היום השתנה דבר מה ובעידן המודרני יהיה ניתן לחמם מרק על פלטה, ואולי אף לנסוע במכונית בשבת, שבלי ספק זהו יותר נוח מללכת ברגל. כי אם גם כל פרטי שמירת ההלכה שבתורה שבעל פה נמסרו למשה בסיני, כיצד נעלה על דעתנו שהתורה תשתנה, הרי בלי ספק שתורה שהיא מן השמים איננה בת חלוף, ואיננה מוגבלת בזמן, כפי שאמרו חז”ל זאת התורה לא תהיה מוחלפת, ולא תהיה תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו.

גם בנוגע לתקנות שתקנו חז”ל מדעתם לעשות גדר וסייג לדברי התורה, איננו רשאים לפטור עצמנו מלקיימה. כי אם דברי התורה שבכתב והתורה שבעל פה מן השמיים הם, הרי בתורה ניתנה הסמכות לגדולי החכמים שבכל דור ודור לתקנות תקנות מסויימות על פי גדרי מסויימים המופעים בתלמוד. ותקנות אלו הופכים להלכה של ממש, ואינם תלויים בדעתנו או בהסכמתנו.

להלן במקורות ונימוקים אתייחס לכל פרט ופרט בשאלה, תחילה אוכיח כי התורה שבעל פה גם היא ניתנה מן השמים יחד עם התורה שבכתב, לאחר מכן נבאר מדוע רק לחכמי התורה ניתנה הסמכות לבאר ולתקן ולפסוק הלכות, ומדוע בלי ספק רצון ה’ מאתנו שניצמד ונקיים את כל דבריהם, ואיננו יכולים לפסוק אחרת מדעתנו, גם כאשר נראה לנו ברור כי ההיגיון אומר אחרת.

הרב דוד אוחיון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש