הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

שאלה

שלום כבוד הרב,

הרבה זמן מעסיקה אותי שאלה חשובה ביחס להלכה, מי אמר שההלכה היא רצון השם?

ואני אסביר, למשל ל”ט מלאכות שבת היו נוגעות בעבר בבית המקדש אך איך הן רלוונטיות להיום? מי קבע שלהסתרק, להדליק אור או לשים מרק על הפלטה בשבת היא מלאכה והיא אסורה?

אני מאמינה שהתורה שבעל פה נכונה, אבל אני לא יודעת אם כולה נכונה, לא אפשרי שהיא לא השתבשה לאורך השנים..

בנוסף, הבנתי שבהלכה גם יש גדרות, הן נועדו כדי למנוע מראש את האיסור, אבל לפעמים זה לא הכרחי לדוגמה שאסור לנסוע בשבת על אופניים

בדקתי את הנושא ומותר לנסוע בשבת על אופניים פשוט פסקו בהלכה שלא כדי שאם יתקלקלו לא יצטרכו לתקן אותם או שלא נצא מגדר לגבולות, אז מה הבעיה לנסוע בשבת באופניים ואם הן מתקלקלות להשאיר אותם במקום או להחזיר הביתה. ובכלל, מה מלאכה בלצאת מחוץ לגבולות בשבת או מלאכת טלטול או למה מותר לחתוך בשבת עם סכין אבל מספריים לא, למה אסור לכתוב או להתקלח במים חמים? ובכללי גם לא הלכות בשבת כמו סדר נעילת נעליים וכו’…

תשובה

le pays du questionneur: ישראל

שאלתך חשובה ויסודית

אכן ישנם אנשים, ואפילו כתות כמו כת הקראים וכדו’, הטוענים כי אכן שומרים הם על כל האמור בתורה שבכתב, אך אינם מאמינים בתורה שבעל פה. לטענתם התורה שבעל פה לא ניתנה מן השמים, אלא חז”ל המציאוה מעצמם ולכך אינם מחוייבים.

ישנו גם פיתוי גדול לצדד אחר דעה זו, כי הרי התורה שבכתב קלה היא ליישום, ואיננה מחמירה כל כך, ואין בה ריבוי פרטים כפי התורה שבעל פה, לא מן הנמנע שנגיעות אלו הן שגרמו להם לנסות להשיל מעליהם את המחוייבות לשמירת התורה שבעל פה.

אולם במקורות להלן אוכיח באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי לא ניתן להעלות על הדעת כי התורה שבכתב ניתנה מן השמים ללא התורה שבעל פה, ובוודאי שגם התורה שבעל פה ניתנה מן השמים ונמסרה למשה רבינו בסיני, למרות שלא נכתבה בחמשה חומשי התורה. כפי המבואר בתלמוד ירושלמי [פאה ב’ ד’]: מקרא, משנה, תלמוד ואגדה, אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו, כבר אמר ה’ למשה רבנו בסיני”.

ככל שתתבסס אצלנו עובדה הזו שהתורה שבעל פה גם היא ניתנה מן השמים יחד עם התורה שבכתב. כבר לא יהא ניתן שוב לשאול אולי לא את הכל צריך לקיים? אולי היום השתנה דבר מה ובעידן המודרני יהיה ניתן לחמם מרק על פלטה, ואולי אף לנסוע במכונית בשבת, שבלי ספק זהו יותר נוח מללכת ברגל. כי אם גם כל פרטי שמירת ההלכה שבתורה שבעל פה נמסרו למשה בסיני, כיצד נעלה על דעתנו שהתורה תשתנה, הרי בלי ספק שתורה שהיא מן השמים איננה בת חלוף, ואיננה מוגבלת בזמן, כפי שאמרו חז”ל זאת התורה לא תהיה מוחלפת, ולא תהיה תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו.

גם בנוגע לתקנות שתקנו חז”ל מדעתם לעשות גדר וסייג לדברי התורה, איננו רשאים לפטור עצמנו מלקיימה. כי אם דברי התורה שבכתב והתורה שבעל פה מן השמיים הם, הרי בתורה ניתנה הסמכות לגדולי החכמים שבכל דור ודור לתקנות תקנות מסויימות על פי גדרי מסויימים המופעים בתלמוד. ותקנות אלו הופכים להלכה של ממש, ואינם תלויים בדעתנו או בהסכמתנו.

להלן במקורות ונימוקים אתייחס לכל פרט ופרט בשאלה, תחילה אוכיח כי התורה שבעל פה גם היא ניתנה מן השמים יחד עם התורה שבכתב, לאחר מכן נבאר מדוע רק לחכמי התורה ניתנה הסמכות לבאר ולתקן ולפסוק הלכות, ומדוע בלי ספק רצון ה’ מאתנו שניצמד ונקיים את כל דבריהם, ואיננו יכולים לפסוק אחרת מדעתנו, גם כאשר נראה לנו ברור כי ההיגיון אומר אחרת.

הרב דוד אוחיון

Question :

Bonjour Rav,

J’ai une question qui me préoccupe depuis longtemps. Qui nous dit que la Ha’la’hha est la volonté de D. ?

J’explique mon interrogation. Par exemple, les trente-neuf travaux interdits le Chabbat étaient liés au Beit Hamikdach. A priori, elles ne sont plus d’actualité. Pourquoi doit-on les observer ? Qui a statué que se peigner, allumer du feu ou mettre un plat sur la plaque chauffante pendant Chabbat sera considéré comme un travail et donc interdit ?

Je suis convaincu que la Torah Orale est véridique. Mais je doute qu’elle soit vraie dans sa totalité ? Peut-être a-t-elle changé avec le temps ?

Ou encore, j’ai compris que parfois les sages de la Torah ont instauré des règles pour ne pas en venir à transgresser des interdits de la Torah. Par exemple, on ne roule pas en vélo de peur qu’il se casse et qu’on en vienne à le réparer. Ou de peur de dépasser le périmètre autorisé pendant Chabbat. Cela me parait étonnant ! Cette limite supplémentaire qu’ils ont ajoutée, ne m’a pas l’air nécessaire. Si le vélo se casse, il suffit de le laisser sur place ou de le ramener à la maison. Et quel est le problème de sortir du périmètre autorisé le Chabbat ? Pourquoi est-il permis de couper avec un couteau mais pas avec des ciseaux ? Également par rapport à d’autres sujets, qui ne sont pas liés au Chabbat. Pourquoi y-a-t-il un ordre comment chausser nos chaussures?

Merci beaucoup

 

 

 

Réponse

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש