חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

שאלה

מי שרוצה יכול לשבת לאכול בחדר האוכל,
ומי שרוצה יכול לקחת בקופסאות למקום הישיבה שלו במשרד למשל
או אם שבע יכול לקחת את השאריות בקופסא
השאלה שלי
אם אני משלמת את ה 30 ₪
ויושבת לאכול, האם מותר לי לקחת מכל מה שחופשי ללא הגבלה בקופסאות הביתה, כמובן ללא הגזמה אלא בין 2-4 קופסאות אוכל?

תשובה:

תשובה

אני מאוד מבין לליבך, אולם מבחינת הלכה אין היתר לקחת לבית רק מה שנשאר בצלחות שהכנת לעצמך בתחילה על דעת לאכול ולא על דעת לקחת.

ויהי רצון שעל ידי זה שאת שומרת את דיני ההלכה כדת וכדין, ונזהרת ומתרחקת מעוון גזל, הקב”ה ישפיע עליך שפע גדול של ברכה ועושר ובעיקר אושר בכל פועליך ומעשה ידייך.

 

מקורות ונימוקים

ידועה היא מחלוקת הפוסקים באורח המיסב אצל בעה”ב מתי חשיב האוכל ברשותיה, דבשו”ת הרשב”ש (סי’ תקפג) כתב, דאורח המיסב בסעודה אצל בעה”ב מדאגביה קנייה וקמה ליה ברשותיה, ואפילו לקדש בו את האשה. ואילו המהרי”ט (בראשונות סי’ קנ) ס”ל, דלא קנה עד שיתן לתוך פיו. והרבה מן הפוסקים צידדו להלכה כשיטת הרשב”ש, הלא המה: התשב”ץ ח”ג (סימן צה), והמהרשד”ם (אהע”ז סימן ה’). וגם בשו”ת הרדב”ז (סימן תיד) העלה, בדין ראובן ושמעון שהיו אוכלים במסיבה, ונטל שמעון כוס של יין ונתן לראובן בעד קידושי בתו, וז”ל: ואם רוצים להקל בדבר מפני שהיין היה של ראובן, הא לאו מילתא היא דאין זה גזל, דמדעת ראובן נוטל שמעון כל כוס וכוס, והרי הוא שלו ממש וממונו לקדש בו את האשה, עכ”ל. וכן הובא להלכה ברמ”א (אבן העזר סי’ כח סעי’ יז) בשם השלטי גיבורים.

ושוב ראיתי שכן מפורש בב”ח (או”ח סימן קע סעיף יט) שכתב, דהיכא דבעה”ב זימן את האורחים רשאים הם ליתן זה לזה, ואפילו לקדש בו אשה, ואין בו משום גזל, משום שכל שהוא זימן אותם אינו מקפיד במה שנותנים אלו לאלו. והביא שכן כתב הבית יוסף (סימן קסט) בשם ר’ יונה (ברכות מג:). (ולפי”ז אזלא ליה השגת הט”ז שם – על הרמ”א שפסק שאורח מצי לקדש בחלקו והיא מקודשת, וכתב דאין הדין כן והוי גזל וספק קידושין, עיי”ש הכרחו, ודו”ק). וע”ע בשו”ת רב פעלים ח”א (אה”ע סימן יג).

ועי’ בערוך השולחן (אה”ע סימן כח סעיף עה), דאכסנאי שמשלם עבור אכילתו י”ל שמיד כשהונח לפניו זכה בו לכו”ע. וכן העלה להלכה בשו”ת שבט הקהתי חלק א’ (חו”מ סי’ שמב).

אולם כל זה כלפי מנתו לא כלפי שאר מאכלים שיש במסעדה, שבזה ודאי שאין לו שייכות ומעיקרא ודאי יכול לאכול במקום כפי שליבו חפץ אבל לא מניחים שם ע”ד שיקח לביתו ואין חילוק כמה לוקח לביתו.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש