חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מפלי מים ואגם

מדוע גבס מהווה חציצה בטבילה הרי האדם אינו מקפיד על כך

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

לפעמים כשיש ספק בחציצה לאשה אחרי שטבלה, אז שואלים אותה : כך היית יוצאת לאירוע?
לכאורה המדד הוא (להקל) , שגרת החיים, אם אינה מקפדת לצאת כך לרחוב, מוכח דאינה מקפדת. לאירוע אנחנו מקפידים בדרך כלל בהופעה מושלמת, גם בבגדים מפוארים יותר.

מצד שני, אשה שיש לה גבס ביד, היא תתבייש לבוא עם זה לחתונה? היא תכסה את זה ? ודאי שלא.    אז גבס לא חוצץ?!

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אכן צדקת בדבריך כי המדד מה נקרא הקפדה לגבי חציצה נמדד לפי מה שדרך האדם להקפיד עליו כאשר הוא מתארגן ומכין את עצמו להיראות טוב, ולא לפי מה שהולך ביום יום. חשוב גם שתדע שאין מודדים את מידת ההקפדה לפי מה שהיה האדם מקפיד ביום חתונתו או בכל הופעה אחרת שיש בה הקפדה יתירה.

לגבי גבס ואביזרים רפואיים שהאדם נצרך לצאת עמהם ואינו יכול להוציאם, אע”פ שאינו מקפיד להוציאם גם כשהולך לאירוע חשוב. אין זה אומר שאינו מקפיד על כך, שהרי וודאי הקפדה גמורה היא עבורו, אלא שמחוסר ברירה נצרך לצאת עם זה, ולכן גם לא מתבייש להיות עם זה, כיוון שאנשים מבינים את ההכרח שלו, אמנם אין בכך בכדי להוכיח שאיננו מקפיד על כך, לכן אביזרים אלו מהווים חציצה.

מקורות ונימוקים:

כתב הטור יורה דעה סימן קצ”ח וז”ל:  צריכה שתטבול כל גופה בפעם אחת לפיכך צריך שלא יהא עליה שום דבר החוצץ, ואפי’ כל שהוא אם דרך בני אדם לפעמים להקפיד עליו חוצץ, אפי’ אם אינה מקפדת עליו עתה, או אפילו אינה מקפדת עליו לעולם, כיון שדרך רוב בני האדם להקפידה בכך חוצץ.

מבואר בדברי הטור שני דברים א’. שאומדן החציצה אינו נמדד לפי מידת ההקפדה של האדם על עצמו, אלא לפי רוב העולם. ב. שלא בודקים את מידת ההקפדה של האדם באותו רגע, אלא את מידת ההקפדה לפעמים, ואם דרך להקפיד על כך לפעמים חוצץ, אפילו שכעת אינו מקפיד עליו.

וביאר הבית יוסף שהמקור לדברי הטור הללו, הם דברי הרא”ש בפרק תינוקת בשם הראב”ד (בעלי הנפש שער הטבילה עמ’ צג) וכן כתב הר”ן בפרק ב’ דשבועות (דף ז. ד”ה דבר תורה) בשם הראב”ד.

ובדברי השו”ע יורה דעה הלכות נדה סימן קצ”ח סעיף א’ נבחין שכלל השו”ע את שני הדברים הללו במשפט אחד בזה”ל: צריכה שתטבול כל גופה בפעם אחת לפיכך צריך שלא יהיה עליה שום דבר החוצץ. ואפילו כל שהוא  אם דרך בני אדם  לפעמים להקפיד עליו חוצץ אפילו אם אינה מקפדת עליו עתה, או אפילו אינה מקפדת עליו לעולם כיון שדרך רוב בני אדם להקפיד עליו חוצץ.

 

בביאור גדר מקפדת לפעמים כתב הש”ך שם ס”ק א’, דכיון דאיכא זימנא דמקפדת חוצץ לעולם אף על פי דרוב פעמים אינה מקפדת.

אמנם בפתחי תשובה שם ס”ק א’ הביא בשם שו”ת זכרון יוסף חי”ד סי’ יו”ד שכתב דמ”מ בעינן דוקא שמקפדת לעתים מזומנות, כאותה שכתב הט”ז ס”ק כ”ג דטבעת מהודקת באצבע חוצץ משום דמסירתו בשעת לישה דהרי אם מיקלע לה עיסה ללוש כמה פעמים היום או מחר מסירתו. אבל אם אינה מקפדת רק פעם אחת לזמן מרובה לא. ומ”ש בש”ע אפילו אינה מקפדת עליו עתה כו’ אין פירושו אלא שמקפדת עליו לזמן רחוק, אלא פירושו שאינה מקפדת עתה בשעת טבילה, ומ”מ מקפדת בימים שקודם ושלאחר הטבילה ע”ש.

מן האמור היה מקום ללמוד שיש מחלוקת בין הש”ך לפת”ש בשם הט”ז, אבל המעיין היטב יראה שאין כאן מחלוקת כלל [דהלא גם הש”ך לא חלק על דין טבעת שהביא הפת”ש וא”כ מדוע כתב שמקפדת הוא רק שאיכא זימנא דמקפדת]. אלא הש”ך בא לאפוקי שלא צריך שרב פעמים תהיה מקפדת, כלומר שבא לאפוקי שאין ההגדרה שצריך שתהיה מקפידה ביום יום אלא שצריך שתהיה מקפדת פעם בכמה זמן. כלומר שביום שהיא משקיעה במראה שלה כגון שיוצאת לחתונה וכדו’, היא מקפדת על כך. וע”ז בא הפתחי תשובה בשם ט”ז להוסיף, שלא נאמר שההקפדה תלוי במה שמקפידה פעם בכמה שנים להראות טוב אלא לפי מה שמקפידה לעיתים מזדמנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש