חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

הייתי עם חברים בבית חולים ואחד החברים ראה במכונת ממתקים שיש שם משהו שעומד ליפול אז הוא הזיז את המכונה בכוונה שהממתק יפול ונפל ממתק אחר והוא לקח אותו.

לאחר כמה שעות הוא הביא לי חצי מאותו ממתק.

האם אני עכשיו אשם בגזל בגלל שאכלתי מזה ?

 

תשובה

שלום וברכה

כל הכבוד על רגישותך להישמר מאיסור גזל החמור.

כפי שכתבת, לקיחת חטיף או ממתק ממכונת ממתקים ללא תשלום, מהווה איסור גזל.

כאשר חברך נטל חטיף ללא תשלום, הדבר גזל בידו, והחטיף עודנו בבעלות בעל מכונת הממתקים. לכן במידה וחברך לא שילם על כך, וכיבד אותך מהממתק, אם אכלת אותו, עליך לשלם לבעל המכונה על החלק שלך באכילת הממתק.

על מנת להשיב את הגזל שבידך, מהר לשלם במכונת הממתקים על חלקך באכילת הממתק, וטוב תעשה אם תדבר עם חברך שישלם גם הוא על החלק שאכל הוא, וכך תשלמו את עלות כל הממתק.

נוסף לתשלום על הממתק, על מנת לשוב בתשובה כלפי שמים, עליך לקבל על עצמך שלא לעשות זאת בשנית, והקב”ה יסייע בעדך להינצל מכל חשש גזל.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

מתניתין ב”ק ריש פרק הגוזל ומאכיל דף קי”א:, הגוזל ומאכיל את בניו והניח לפניהם פטורין מלשלם, ואם היה דבר שיש בו אחריות חייבין לשלם.

ובגמ’ מבואר, אמר רב חסדא גזל ולא נתייאשו הבעלים ובא אחר ואכלו ממנו רצה מזה גובה רצה מזה גובה מאי טעמא כל כמה דלא נתייאשו הבעלים ברשותיה דמריה קאי. ושאלה הגמרא מדברי המשנה דתנן הגוזל ומאכיל את בניו והניח לפניהם פטורין מלשלם, ותירצה הגמרא, אמר לך רב חסדא כי תניא ההיא לאחר יאוש, ע”כ.

בדברי הגמרא מבואר, שהגונב והאכיל אחרים מגנבתו, אם האחרים שאכלו מן הגניבה, אכלו קודם יאוש, הרי הם מחוייבים להשיב את הגניבה, והנגנב יכול לגבות את ממונו מן הגנב או מהאחרים שאכלו. ורק אם אכלו האחרים לאחר יאוש פטורים מתשלום, הואיל וקנו הגנב את גניבתו ביאוש ושינוי רשות, ורק הגנב לבדו חייב בתשלומים.

וכן פסק השולחן ערוך להלכה חושן משפט סימן שסא סעיף ה’ בזה”ל: לא הוי שינוי אלא אם כן מכרו או נתנו לאחר. אבל אם בא אחר ונטלו מבית הגזלן שלא מרצונו, כאילו נטלו מבית הבעלים, אם ירצה הנגזל גובה מהראשון או מהשני, או אם ירצה יגבה חצי מזה וחצי מזה. ואם פרעו השני לראשון, או שהגזלן הראשון מחל לשני, אינו כלום, כי אין דינו של שני אלא עם הבעלים, ל”ש אם ידע השני שהוא גזול ביד הגזלן ל”ש שלא ידע. ואפילו אם אכלו השני, חייב לשלם לבעלים.

לפיכך בנידון השאלה שלפנינו, הואיל ובעל מכונת הממתקים לא התייאש, שהרי לא נודע לו כלל על הגניבה, וקיימ”ל יאוש שלא מדעת לא הוי יאוש. לפיכך האוכל את הגניבה חייב לשלם עליה לבעליה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש