חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב,

אני צריך לעבור ניתוח שידרוש ממני לפחות שבועיים של הבראה. המנתח הציע לי לבצע את הניתוח הזה ב-25 ביולי. אבל אני חושב שבשבוע של ט’ באב עדיף להימנע מלעשות כזה דבר.

עם זאת, זהו התאריך היחיד הזמין לפני תחילת שנת הלימודים. 25 ביולי הוא תאריך שנח לי מאוד כי אני יכול להתאושש במהלך חודש אוגוסט שזה תקופה של חופש. בספטמבר זה יהיה לי הרבה יותר מסובך. לא מדובר בניתוח דחוף, אלא הכרחי (סטייה של מחיצת האף).

אשמח לחוות דעתך.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

מראש חודש אב ועד ט’ באב, יש להימנע מלהיכנס למקום סכנה במידת האפשר. לכן כתבו הפוסקים שיש להעדיף במידת האפשר לדחות ניתוחים ולא לקבוע ניתוח לתשעה הימים שבין ר”ח לט’ באב.

אולם כיון שהטעם הוא משום סכנה, לכן לדעתי כל ניתוח שאיננו מסוכן מצד עצמו, ואף איננו נעשה בהרדמה כללית, איננו נחשב לדבר סכנה ומותר לקבוע אותו אף בתשעת הימים, בפרט שיש בדבר רווח מסויים כפי שפירטת בשאלתך.

אולם אם הניתוח נעשה בהרדמה כללית, עדיף לדחות אותו במידת האפשר ולא לקבוע אותו בימים אלו, אלא אם כן יש רווח גדול בקביעת הניתוח בתשעת הימים, שאז ניתן להתיר גם ניתוח בהרדמה כללית, כל זמן שהניתוח עצמו לא מסוכן. כי בימינו גם הרדמה כללית איננה נחשבת כל כך לסכנה, ורבבות אנשים בעולם נכנסים לניתוח בהרדמה כללית כל יום.

אולם ניתוח שהוא מצד עצמו מסוכן אין לקבוע בימים אלו שבין ר”ח אב לט’ באב, כי חז”ל לימדו אותנו להימנע מכל דבר סכנה בימים אלו, אכן אין זה איסור הלכתי אלא עצה טובה.

בברכה לבריאות ובשורות טובות

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בתענית דף כ”ט. איתא, משנכנס אב ממעטין בשמחה, אמר רב פפא הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי לישתמיט מיניה באב דריע מזליה ולימצי נפשיה באדר דבריא מזליה.

כמו כן כתב השולחן ערוך להלכה או”ח סימן תקנ”א שצריך ליזהר מי”ז בתמוז עד ט’ באב שלא לילך יחידי מד’ שעות עד ט’ שעות, משום שבהם קטב מרירי שולט, ולא יכו התלמידים בימים ההם. מבואר שיש צורך להיזהר מדבר סכנה בימים אלו.

לעניין ניתוח כתב בספר מועדי ישרון בשם האגרות משה שבתשעת הימים אין לעשות ניתוחים, אף בניתוח קל, אך בבין המצרים מותר ואין צריך לדקדק בזה. וכן בספר מקראי קודש לגר”מ הררי בין המצרים ח’ ו’ כתב לעניין ביצוע ניתוח, שכאשר ניתן הדבר יש להשתדל לא לעשות ניתוחים רפואיים מראש חודש אב ולפחות לא בשבוע שחל בו תשעה באב ואם אין קושי בדבר ימנע מכך כבר מי”ז בתמוז.

אולם בהיות וכל יסוד המניעה מניתוחים הוא מפני הסכנה, לפיכך לענ”ד נראה כדבר פשוט, שבכל ניתוח שאין בו הרדמה כללית, ואין בו סכנה, אין צורך להימנע ממנו אף בשבוע שחל בו תשעה באב. ובפרט כאשר יש צורך להתאושש מהניתוח באופן שלא יפריע לתחילת שנת הלימודים.

לכן אם הניתוח הוא בהרדמה מקומית אין חשש לבצע אותו בתשעת הימים בין ר”ח אבל לט’ באב, אולם אם הוא ניתוח אם הרדמה כללית, יש להעדיף להימנע מלקבוע אותו בתשעת הימים, אלא”כ הוא צורך גדול. וכן ראיתי שכתב לצדד ולחלק בספר תשובות והנהגות דיני בין המצרים.

אכן במקום צורך יש להתיר גם ניתוח בהרדמה כללית, כככל שהניתוח עצמו אין בו סיכון. הואיל ובימינו גם ניתוח בהרדמה כללית איננו נחשב למסוכן, ובכל יום ויום רבבות ואלפים מבצעים ניתוחים בהרדמה כללית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש