חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מגן דוד

האם ליהודים או לגויים מותר להאמין בשיתוף / בשילוש

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום אדוני אני ג’יימס קוזטי אני נוצרי אני מקווה שאתה בסדר איתי לשאול שאלות על יהדות אני אעשה זאת בכבוד אדוני.

שאלתי היא: האם האמונות של הקהילה היהודית היום כפי שהיו בימי תורה? כי יש כמרים המספרים עובדות כי הקהילה היהודית האמינה בשילוש כפי שהוא על פי המונח נוצרי, אבל האם זה נכון?

תודה על זמנך ואני מעריך את הידע שלך בנושא.

תשובה

שלום לך ג’יימס

משאלתך ניכר כי הנך מבין לבד ששאלות על יהדות שואלים את הרבנים היהודיים, ולא את הכמרים. כפי ששאלות על נצרות שואלים את הכמרים ולא את הרבנים היהודיים, כל הכבוד.

לגוף שאלתך, על פי היהדות אין שייכות לאמונה בשילוש, ומעולם לא האמינו יהודים בשילוש, אלא אם כן הם יהודים מומרים. יתירה מזאת, המאמין בשילוש נחשב על פי היהדות לכופר באלוקי ישראל. התורה היא נצחית, ואיננה בת שינוי או עדכון, כך שבשום שלב דבר זה לא השתנה, וגם ישתנה בהמשך.

חשוב שתדע שעל פי התורה היהודית, הקב”ה בורא העולם הוא בעל הכוחות כולם, ואין כוח אחר עצמאי מבלעדיו. ועל פי התורה, כל אדם בעולם, יהודי או גוי, חייב להאמין בכך, ומי שאיננו מאמין בבורא העולם, נחשב לחוטא וכופר בבורא העולם.

בנוגע לשאלה האם למי שאינו יהודי מותר להאמין בשיתוף או לא, ישנם בזה כמה דעות בפוסקים ההלכה היהודית, ויש האומרים כי גויים המאמינים בשיתוף אינם נחשבים לחוטאים על פי היהדות, כי התורה לא ציוותה את הגויים שלא להאמין בשיתוף.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

 

מקורות ונימוקים:

איסור עבודה זרה לגוי

בגמרא בסנהדרין דף נ”ו. איתא תנו רבנן שבע מצות נצטוו בני נח דינין וברכת השם עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים וגזל ואבר מן החי.

עוד מבואר בגמרא שם, תנו רבנן איש מה תלמוד לומר איש איש לרבות את הנכרים שמוזהרין על ברכת השם כישראל.

וברמב”ם הלכות מלכים פרק ט’ הלכה ב’ מבואר כי גוי שעבד עבודה זרה חייב מיתה.

האם לגויים מותר להאמין בשיתוף

אלא שנחלקו הפוסקים האם הגויים נחשבים כעובדי עבודה זרה כאשר מאמינים הם בשיתוף, ודעת פוסקים רבים שלא נצטוו על השיתוף, כלומר שאינם נחשבים עובדי עבודה זרה אם מאמינים הם בשיתוף.

ואכן מצאנו גויים רבים כבר מזמן המקרא, שהיו מאמינים בשיתוף, כגון האמור במלכים ב’ פרק י”ז פסוק מ”א, שמלך אשור שלמנאסר, הביא תושבים לשומרון, שהיו עובדים עבודה זרה ומאמינים בה’. כפי שאמר לשון הפסוק: ”וַיִּהְיוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה יְרֵאִים אֶת ה’ וְאֶת פְּסִילֵיהֶם הָיוּ עֹובְדִים…”

ועיין בזה בש”ך יו”ד סימן קנ”א וברמ”א באו”ח סימן קנ”ו, שכתבו שבזמן הזה יש להקל להשתתף עם הנכרים, כי עבודתם היא ע”י שיתוף, ובן נוח איננו מצווה על השיתוף, וכ”כ בשו”ת חו”י סימן קפ”ה.

ועיין בזה בשו”ת מנחת אלעזר חלק א’ סימן נ”ג שהביא לדברי החולקים, שו”ת שער אפרים תשובה כ”ד, ושו”ת מעיל צדקה סי’ כ”ב, וס”ל כי גם בן נוח מצווה ומוזהר על השיתוף כיון שאמונת הבורא ית’ הוא מז’ מצות שלו ע”כ מצוה להאמין באחדות הבורא ית’ כמו ישראל בזה. וסיים דבריו שאין להקל כדברי הש”ך.

ליהודים אסור להאמין בשיתוף

אולם בנוגע ליהודים, הדבר מוסכם כי האמונה בשיתוף זוהי כפירה כאמור לעיל, ועיין בגמרא בסנהדרין ס”ג. אמר רשב”י כל המשתף שם שמים ודבר אחר, נעקר מן העולם, שנאמר בלתי לה’ לבדו.

מה מוגדר לשיתוף

ועיין במהרש”א בחידושיו שם, ובספר עולת תמיד לאו”ח סימן קנ”ו, מדבריהם עולה, כי המאמין בשני כוחות המנהיגים את העולם השווים בגדלותן, הוא עבודה זרה של ממש.

המאמין בכוח הבורא ככוח עליון ובכוח נוסף הנמוך ממנו המנהיג גם הוא בלתי להיות תלוי בכוח העליון. זהו שיתוף הנחשב לכפירה כלפי היהודיים, ולחלק מן הפוסקים גם לגויים.

אולם אמונה בבורא העולם ככוח עליון בלתי מוגבל המאציל כוחות לגורמים נמוכים אחרים, אין זה שיתוף, כפי שכתב המהרש”א שם.

לסיום אבהיר כי לא העמקתי להתבונן באמונת השילוש הנוצרית, כי אין רצוני להכניס למוח את דברי ההבל הללו, אולם ראיתי כי הפוסקים מגדירים את האמונה הזאת כשיתוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש