חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אם לא הכרתי את אבי כל חיי והוא נפטר, האם אני אומר עליו קדיש?

תשובה:

בן אומר על אביו “הביולגי”, קדיש גם אם אינו מכירו שהרי עשה לו טובה בזה שהביאו לחיי עולם הזה וחיי עולם הבא, ובזה אתה גורם להחזיר לו טובה גדולה להביא את נשמתו לחיי עולם הבא. ועליך לשים את כל השיקולים האחרים בצד, גם אם אתה צודק בהם, אבל מבחינה הלכתית טהורה, עליך לומר עליו קדיש שהרי הוא אביך.

 

 

מקורות ונימוקים:

כתב רבי אליהו – רוגלר (סי’ סו) שאמירת קדיש על אב ואם, הוא מהדברים שעומדים ברומו של עולם וכמו שאמרו בקידושין (לא:) מכבדו בחייו ומכבדו במותו, והקדיש לא ניתן למחילה, וגם אם יתן איש לו כל הון ביתו וכל העושר שבעולם, לא ניתן הדבר למחילה, וכל אב מקווה לזה. ואין גנאי גדול מזה שבן אינו חושש לומר קדיש על אביו, ואמירת הקדיש הוי כמצוות עשה של תורה, ואף על הספק יש לחייב את הבן לומר קדיש שאין לך כבוד גדל מזה שיזכה אותם לגן עדן. עכת”ד.

וכל דיני אבלות ואנינות ואמירת הקדיש אינם תלויים במי שמכיר את אביו, אלא אפילו נפטר אביו בעודו מעובר או כשאביו לא רצה להכיר את הבן משום סיבות שונות, עדיין זהו אביו לכל הדינים וההלכות. ואדרבה בכך מקיים מצווה גדלה יותר שעושה לשם שמים, והקב”ה בודאי יחזיר לו טובה על כך בעולם הזה ובעולם הבא.

ועי’ בספר חזון עובדיה ח”א (עמוד שנט) שכתב מרן זצוק”ל שאפילו גר צדק שמתו הוריו ואין הבן מבחינה הילכתית מתייחס אליהם, עם כל זאת יאמר קדיש עליהם לפי שהם גרמו לו להסתפח בנחלת ה’ ולהכיר בדת האמת. כל שכן בנידון דידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש