שאלה: היי, מותר לי לחבק את בעלי בפומבי?
תשובה: אין לעשות שום מעשה חיבה וקירבה בין בני זוג בפרהסיה בפני אחרים, לפי שיש בזה חוסר צניעות, וגורם בכך להכשיל אחרים בהרהורי עבירה.
היי, מותר לי לחבק את בעלי בפומבי?
אין לעשות שום מעשה חיבה וקירבה בין בני זוג בפרהסיה בפני אחרים, לפי שיש בזה חוסר צניעות, וגורם בכך להכשיל אחרים בהרהורי עבירה.
מקורות:
בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא (דף נח עמוד א’):
ר’ בנאה הוה קא מציין מערתא, כי מטא למערתא דאברהם, אשכחיה לאליעזר עבד אברהם דקאי קמי בבא. א”ל: מאי קא עביד אברהם? א”ל: גאני בכנפה דשרה וקא מעיינא ליה ברישיה. א”ל, זיל אימא ליה: בנאה קאי אבבא. א”ל: ליעול, מידע ידיע דיצר בהאי עלמא ליכא. עייל, עיין ונפק.
וכתב הנימוק”י דמכאן יש ללמוד שאין לעשות מעשים של חיבה בפני אחרים, שהרי רק בעולם הבא שבטל כח היצר אין לחוש, אבל בהאי עלמא, איסורא איכא.
וכן כתב הרמ”א (אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף ו’): דאין לנהוג אפילו עם אשתו בדברים של חבה, כגון לעיין ברישיה אם יש לו כינים, בפני אחרים.
ולפי”ז כל שכן חיבוק ונישוק, שהדבר גורם לחשק ולהרהורי עבירה שאין לעשות כן בפני אחרים.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
מקורות הנה קודם שיתחיל הש”ץ קדושה בלא”ה אין לזוז ממקום שכילה ג’ פסיעות, כמ”ש השו”ע (או”ח סי’ קכ”ג ס”ב), וז”ל:
קרובי משפחה הנפטרים באים לשמחות (חתונה מילה בר מצוה)
מבואר בזוהר הקדוש[1], שבזמן שמחה, אם אביו ואמו של בעל השמחה כבר נפטרו, נשמתיהם מגיעות להשתתף בשמחה יחד עם השכינה.
מקורות ונימוקים: א). כתב המהר”ם גלאנטי (סימן לח) שאע”פ שמותר בשבת לגרום ברכה שאינה צריכה, מכל מקום אינו רשאי לברך
מקורות וביאורים: כתב מרן השו”ע (יו”ד סימן סט סעיף יב): בשר ששהה ג’ ימים מעת לעת בלא מליחה נתייבש דמו
האם הקראים יהודים – והאם קראי לאחר מותו מטמא באהל
מי הם הקראים הקראים הינם כת הכופרת בתורה שבעל פה ובפירושי חז”ל לתורה, ומאמינים אך ורק בתורה שבכתב ומפרשים אותה
למה נשים יכולות להשלים מניין בפורים ולא בשאר זמנים ?
מקורות ונימוקים: האם מניין נשים נחשב מניין לקריאת המגילה ומדוע פסק השולחן ערוך אורח חיים הלכות מגילה ופורים סימן תר”צ
מקורות ונימוקים: איסור אכילת תבואה חדשה עד להקרבת העומר ויקרא פרק כ”ג פסוקים ט’ – ט”ו וַיְדַבֵּ֥ר ה’ אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:
מקורות וביאורים: כל מלאכה שגוי עושה אותה על דעת עצמו, היינו לנוחותו, אין אני מצווה למחות בו ומותר לי להינות
אופן הגיית שם השם שנכתב יי [שני יודין]
מקורות ונימוקים: פסק השולחן ערוך אורח חיים סימן ה’ סעיף א’ בזה”ל: יכוון בברכות פירוש המלות. כשיזכיר השם, יכוין
האם מותר להוריד ספרים שעלו לאינטרנט בפורמט PDF
מקורות ונימוקים: נידון השאלה נוגע בכמה נקודות הלכתיות מרכזיות כדלהלן: האם ישנה בעלות קניינית על יצירה רעיונית כגון ש”ס מפורש
. מקורות וביאורים: אין איסור באמירת מילים אלו, וכן מבואר בפרי חדש (יו”ד סי’ יט) שהיו הגוים מסכימים לקנות את
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם