חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב

נסענו לנופש ואשתי קיבלה מחזור, האם מותר לי לגעת בה בנופש?

תשובה

שלום וברכה לשואל היקר,

אני מבין מאוד את אכזבתכם, אבל לצערי אין לך שום היתר בנגיעה באשתך בעת קבלת המחזור עד שתטבול כדת ותטהר,

ועליכם לנהוג בכל דיני ההרחקות לרבות הרחקת המיטות.

ובורא עולם משלם גם בעולם הזה וגם בעולם הבא לאדם שיודע לעמד בניסיונות ומתגבר.

חזק ואמץ!

הרב מאיר פנחסי

מקורות ונימוקים:

 

שו”ע (יו”ד סי’ קצה) דאפילו באצבע קטנה אין לגעת באשתו, ובפשטות הוי איסור מן התורה וכן מפורש ברמב”ם בספר המצוות (ל”ת מצווה שנג) וז”ל: הזהירנו מקרוב לאחת מכל אלו העריות ואפילו בלא ביאה, כגון חיבוק ונישוק והדומה להם מפעולות הזנות, והוא אמרו יתעלה באזהרה מזה, “איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערווה” וכו’, ולשון ספרא לא תקרבו לגלות אין לי אלא שלא יגלה, מניין שלא יקרב, ת”ל “ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב”, אין לי אלא בנדה, בל תקרב ובל תגלה, מניין לכל העריות שהן בבל תקרבו ובל תגלו, ת”ל לא תקרבו וכו’. ע”כ. והיינו דדעת הרמב”ם דכל קירבה לאחת מן העריות הוי איסור תורה, וכן מבואר ברמב”ם (פכ”א מאיסו”ב הלכה א’) דהמחבק או המנשק את הערווה לוקה מה”ת. והרמב”ן (שם) האריך לחלוק עליו בזה, וס”ל דקירבה לגילוי ערווה בלא ביאה, איסורו מדרבנן אפילו התכוון להנאה, ויצא להוכיח כן מכמה דוכתי, ולשיטתו, לא תקרב דכתיב בקרא, אסמכתא בעלמא היא. ע”ש. ומיהו כוותיה דהרמב”ם תפסו רבים, ומהם הסמ”ג (לאוין קכו), הרא”ה בספר החינוך (מצווה קפח), הכתר תורה (לאוין שכט), וכן דייק הש”ך (יו”ד סי’ קנז ס”ק י’) מדברי הר”ן המובא ברמ”א שם, דאמרינן יהרג ואל יעבור גם בקירבה של חיבוק ונישוק. גם במגילת אסתר בפירושו לסה”מ (שם), האריך לדחות פי’ הרמב”ן והחזיק כדעת הרמב”ם דהוי איסור דאורייתא. וכן פסק להלכה השו”ע (אהע”ז סי’ כ סעיף א’).

ומרן הבית יוסף (יו”ד סי’ קצה) כתב בשם בתרומת הדשן (סי’ רנב), שאסור לאשה נדה שבעלה רופא למשש לה הדופק. ושכ”כ בתשובת הרמב”ן (מיוחסות סימן קכז) שאסור לבעל למשש דופק של אשתו נדה, וכתב, דנראה מדבריו דאפילו אין רופאים אחרים, אסור. ומיהו אם החולי מסוכן ואין שם רופאים אחרים, משמע קצת מדבריו דשרי משום פיקוח נפש, ומיהו איכא למימר דלשיטתו קאזיל, דס”ל דנגיעת נדה אינה אלא מדרבנן, אבל להרמב”ם דנגיעת ערווה אסורה מן התורה, אף על פי שיש בו פיקוח נפש, אפשר דאסור משום דהוי אביזריהו דגילוי עריות, וצ”ע. עכ”ד.

הרי דהבין הב”י בדעת הרמב”ם דגם נגיעה שלא לשם תאווה הוי בכלל גילוי עריות, דהא מישוש הדופק לית ביה הנאה ואין עושה כן בדרך תאווה וחיבה, ואפ”ה כתב דאליבא דהר”מ הוי אביזרייהו דג”ע, וגם אם האשה במצב פיקו”נ ואין רופאים אחרים, אין לבעלה לגעת בה, כיון דהוא בכלל יהרג ואל יעבור. ואע”ג שהש”ך (שם) פליג. מ”מ היכא שמתכוין לשם תאווה, לכו”ע אסור מה”ת.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש