חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום כבוד הרב. אני עובד בחווה. האם יורשה לי לאסוף את החמורים (שהם מטיילים בשדה) בזמן שאני רוכב על סוס? או שמא מעשה זה נאסר בגלל כלאים?
 

תשובה:

שאלה יפה שאלת, והואיל ואינה שכיחה נפניתי לעיין בה.
והתשובה היא: שמותר בהתקיים שני תנאים אלו: א. אינם קשורים יחד. ב. אינם נושאים משא משותף יחד.
 

מקורות: אע”ג שמלשון הרמב”ם והשו”ע (סי’ רצז) שכתבו: אחד החורש או הזורע או המושך בהם עגלה או אבן כאחד, או הנהיגם כאחד, ואפילו בקול, לוקה. נראה שגם בהנהגתם יחד, יש לאסור אפילו אין להם משא. אולם כבר כתב הט”ז (יורה דעה סימן רצז ס”ק ה’) דאי אפשר לפרש כן, שהרי מבואר בדברי התוס’ והרא”ש בפרק במה בהמה הביאן ב”י בסי’ זה על מה שאמרו בגמרא ואדם מותר עם כולן כו’ והקשו אפי’ יהא אדם נמי אסור תקשה דמה כלאים שייך כיון שאינו מושך בעגלה וקרון דהא בשבת איירי וא”ל דאסור להנהיג אפילו לא ימשוך שום דבר דא”כ יהא אסור להוליך ולהזיז ממקומו שור פסולי המוקדשי’ דחשיב כשני מיני’ בפ’ בתרא דמכות וי”ל דבלבד שלא יכרוך בחול קאמר ומיירי שמושכים שום דבר א”נ י”ל דחשיב משיכה מה שנושאים החבלים וכן מוכח בירושלמי שבשביל משא החבלים הוה החיוב עכ”ל וא”כ גם כאן שכ’ הרמב”ם או הנהיגם כאחד פירושו שעושים שום מלאכה או משא החבל שנושאים ביחד. וגם בפירוש המשנה (בפ”ח דכלאים) כתב הרמב”ם דמה שאמרו המנהיג בכלאים חייב היינו שיש שם עגלות שנמשכות על ידיהם. ובפרט שבנד”ד יש לצרף דעת שאר ראשונים שרק בקשורים ממש יחד אסור, והב”ד ברמ”א (שם).

 

 

שאלה:

שלום כבוד הרב. אני עובד בחווה. האם יורשה לי לאסוף את החמורים (שהם מטיילים בשדה) בזמן שאני רוכב על סוס? או שמא מעשה זה נאסר בגלל כלאים?

 

תשובה: שאלה יפה שאלת, והואיל ואינה שכיחה נפניתי לעיין בה.

והתשובה היא: שמותר בהתקיים שני תנאים אלו: א. אינם קשורים יחד. ב. אינם נושאים משא משותף יחד.

 

מקורות: אע”ג שמלשון הרמב”ם והשו”ע (סי’ רצז) שכתבו: אחד החורש או הזורע או המושך בהם עגלה או אבן כאחד, או הנהיגם כאחד, ואפילו בקול, לוקה. נראה שגם בהנהגתם יחד, יש לאסור אפילו אין להם משא. אולם כבר כתב הט”ז (יורה דעה סימן רצז ס”ק ה’) דאי אפשר לפרש כן, שהרי מבואר בדברי התוס’ והרא”ש בפרק במה בהמה הביאן ב”י בסי’ זה על מה שאמרו בגמרא ואדם מותר עם כולן כו’ והקשו אפי’ יהא אדם נמי אסור תקשה דמה כלאים שייך כיון שאינו מושך בעגלה וקרון דהא בשבת איירי וא”ל דאסור להנהיג אפילו לא ימשוך שום דבר דא”כ יהא אסור להוליך ולהזיז ממקומו שור פסולי המוקדשי’ דחשיב כשני מיני’ בפ’ בתרא דמכות וי”ל דבלבד שלא יכרוך בחול קאמר ומיירי שמושכים שום דבר א”נ י”ל דחשיב משיכה מה שנושאים החבלים וכן מוכח בירושלמי שבשביל משא החבלים הוה החיוב עכ”ל וא”כ גם כאן שכ’ הרמב”ם או הנהיגם כאחד פירושו שעושים שום מלאכה או משא החבל שנושאים ביחד. וגם בפירוש המשנה (בפ”ח דכלאים) כתב הרמב”ם דמה שאמרו המנהיג בכלאים חייב היינו שיש שם עגלות שנמשכות על ידיהם. ובפרט שבנד”ד יש לצרף דעת שאר ראשונים שרק בקשורים ממש יחד אסור, והב”ד ברמ”א (שם).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש