שאלה:
שלום כבוד הרב. אני עובד בחווה. האם יורשה לי לאסוף את החמורים (שהם מטיילים בשדה) בזמן שאני רוכב על סוס? או שמא מעשה זה נאסר בגלל כלאים?
תשובה: שאלה יפה שאלת, והואיל ואינה שכיחה נפניתי לעיין בה.
והתשובה היא: שמותר בהתקיים שני תנאים אלו: א. אינם קשורים יחד. ב. אינם נושאים משא משותף יחד.
מקורות: אע”ג שמלשון הרמב”ם והשו”ע (סי’ רצז) שכתבו: אחד החורש או הזורע או המושך בהם עגלה או אבן כאחד, או הנהיגם כאחד, ואפילו בקול, לוקה. נראה שגם בהנהגתם יחד, יש לאסור אפילו אין להם משא. אולם כבר כתב הט”ז (יורה דעה סימן רצז ס”ק ה’) דאי אפשר לפרש כן, שהרי מבואר בדברי התוס’ והרא”ש בפרק במה בהמה הביאן ב”י בסי’ זה על מה שאמרו בגמרא ואדם מותר עם כולן כו’ והקשו אפי’ יהא אדם נמי אסור תקשה דמה כלאים שייך כיון שאינו מושך בעגלה וקרון דהא בשבת איירי וא”ל דאסור להנהיג אפילו לא ימשוך שום דבר דא”כ יהא אסור להוליך ולהזיז ממקומו שור פסולי המוקדשי’ דחשיב כשני מיני’ בפ’ בתרא דמכות וי”ל דבלבד שלא יכרוך בחול קאמר ומיירי שמושכים שום דבר א”נ י”ל דחשיב משיכה מה שנושאים החבלים וכן מוכח בירושלמי שבשביל משא החבלים הוה החיוב עכ”ל וא”כ גם כאן שכ’ הרמב”ם או הנהיגם כאחד פירושו שעושים שום מלאכה או משא החבל שנושאים ביחד. וגם בפירוש המשנה (בפ”ח דכלאים) כתב הרמב”ם דמה שאמרו המנהיג בכלאים חייב היינו שיש שם עגלות שנמשכות על ידיהם. ובפרט שבנד”ד יש לצרף דעת שאר ראשונים שרק בקשורים ממש יחד אסור, והב”ד ברמ”א (שם).