ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
שלום הרב
אני מייעץ בבית ספר ולאחרונה אני מרגיש שאני נכנס לתיקים של שלום בית של הורים זה מקשה עלי מאוד ושואב ממני את כל הכוחות שלי.
אשמח מאוד לראות בספרים על חשיבות העניין של שלום בית שיתן לי חיזוק למה שאני עושה.
תודה
שלום וברכה
ראשית כל הכבוד לך על כך שהנך מתמסר לתלמידים ונכנס לטפל גם בשלום הבית של ההורים, הדבר מעיד על השקעתך ומסירותך להצלחת התלמידים מעבר לחובתך למקום העבודה.
לעצם העניין, ישנם ספרים רבים העוסקים בנושאי ‘שלום בית’, אולם הינם עוסקים יותר בהכוונה והדרכת להשגת שלום בית בין איש לאשתו, ופחות במעלת העוסק וטורח להשכין שלום בית בין איש לאשתו.
אולם אציין לך כאן כמה דברי חיזוק מדברי חז”ל, כדלהלן:
במשנה הראשונה במסכת פאה שנינו, אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא כיבוד אב ואם וגמילות חסדים והבאת שלום בין אדם לחברו ותלמוד תורה כנגד כולם. ובסדר הקורבנות שאנו אומרים בבוקר לפני התפילה מוסיפים ומבארים במפורש “והבאת שלום בין אדם לחבירו בין איש לאשתו”.
טעם הדבר הוא, מפני שעיקר מטרת הבאת שלום בעולם הוא בין איש לאשתו, הואיל ודבר זה הוא שורש וקיום השראת השכינה בעולם, כי השכינה שורה בין איש לאשתו, וכאשר בני זוג חיים במריבה השכינה מסתלקת מביניהם, לפיכך כאשר זוכה להשכין שלום ביניהם זוכה בכך להחזיר את השכינה.
כן איתא בגמרא בסוטה דף י”ז. שאחד משלושת הדברים שעל האדם לדבוק בהם הוא הבאת שלום, ובגמרא ביבמות דף ק”ט. מבואר כי על מנת לעשות שלום בין איש לאשתו אמרה תורה שמי שנכתב ימחה על המים, וכן איתא במדרש ויקרא רבה לפרשת צו פרשה ט’ סימן ט’ תני רבי ישמעאל גדול שלום ששם הגדול שנכתב בקדושה אמר הקב”ה ימחה במים כדי להטיל שלום בין איש לאשתו, ועיין שם עוד במעשה נורא על התנא רבי מאיר כיצד השפיל ומסר את עצמו על מנת להשכין שלום בין איש לאשתו.
ועיין עוד בדברי החיד”א בצפורן שמיר ט’ קל”ד שכתב בזה”ל: יטריח במחשבה דיבור ומעשה לעשות שלום בין איש ובין אחיו ובין איש לאשתו בפה רך מחמאה מתוק מדבש וירבה שלום ובו עצמו יהיה מתחיל שיהיה לו שלום בביתו ושלום עם מכיריו, ואולי יזכה לעשות שלום בין יצר הרע ובין יצר הטוב שיהפך הרע לטוב וכו’ ומלאכי השלום יצאו לקראתו ויהיה שלום במנוחתו עכ”ל
ובספרו מורה באצבע א’ ז’ כתב עוד החיד”א בזה”ל “בקש שלום ורודפהו” זו מידת אהרן הכהן אוהב שלום ורודף שלום ‘והוא סמא דחיי’, ואם כך אמרו לבקש שלום אחרים הדברים קל וחומר לבקש שלום אנשי ביתו וקרוביו ודע שבמקום שיש מחלוקת השכינה מסתלקת ח”ו כי היא אימא שלום ובית שיש בו מחלוקות הוא משכן סיטרא אחרא ח”ו ע”כ והביא דבריו רבנו חיים פלאג”י ז”ל במועד לכל חי כ”ח ל”א. ובספר קרנות צדיק ג’ ס”ד הוסיף וכתב שזהו תיקון לעוון הברית, עיי”ש.
וכן איתא במשנה באבות פרק א’ משנה י”ב, הלל אומר הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. ועל אהרן הכהן אמרו כמה אלפים היו בישראל שנקראו שמם אהרן, שאלמלא אהרן לא בא זה לעולם, הואיל והיה משים שלום בין איש לאשתו ומזדווגים זה עם זו והיו קוראים שם הילוד על שמו. ועיין שם בפירוש רש”י על המשנה שכתב בזה”ל, אמר א’ לאשתו קונם שאין את נהנית לי עד שתרוק בעינו של כהן גדול, היה אהרן שומע היה הולך אצל אותה אשה והיה אומר לה חשתי בעיני ורוק שלך רפואה יש בו, תרוק לי בעין, והיתה רוקקת. על כן נאמר על אהרון, “ויבכו אותו כל בית ישראל” אחד אנשים ואחד נשים במשמע ובמשה לא נאמר אלא בני ישראל כדכתיב ויבכו בני ישראל את משה, ע”כ.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
האם בני התורה צריכים להתגייס כלוחמים במלחמת המצווה “חרבות ברזל”
מקורות ונימוקים: הצלת ישראל מיד אויביהם הקמים עליהם – מלחמת מצווה היא כתב הרמב”ם פרק ה’ מהלכות מלכים הלכה א’
סופר שלא קידש בפיו את כל האזכרות אלא רק את שמות הוי”ה
מקורות ונימוקים: כתיבת האזכרות שבסת”ם לשם קדושת השם בגמרא בגיטין נ”ד: איתא, ההוא דאתא לקמיה דרבי אמי אמר ליה ספר
האם צריך למחוק ממכשיר הטלפון תמונות של סמלי דתות אחרות
מקורות ונימוקים: פסק השולחן ערוך יו”ד סימן קמ”א סעיף א’, שכל הצלמים הנמצאים, אם נעשו לצורך עבודה זרה אסורים, אולם
האם מותר לקדש בטבעת נישואין עם חריטה
מקורות ונימוקים: טבעת נישואין על פי הקבלה כתב הבן איש חי פרשת שופטים שנה ראשונה אות ח’ בזה”ל: יש נוהגין
מקורות ראיתי חסידים ואנשי מעשה שבעת עשיית תענית דיבור כאשר נצרכים להודיע לאחרים איזה דבר הכרחי שאינו מעניין תפילה ות”ת
איזה שם (של בת) מומלץ לקרוא כסגולה לפוריות?
מקורות: [1] כמבואר בזוהר הקדוש פרשת פנחס דף רט”ז ע”ב, ובזוהר חדש דף נ”ז ע”ב, והוא מסוד הפסוק “הא לכם
כשרות מסטיק – ניקוטין לפסח ולכל השנה
מקורות ונימוקים: א). כתב השו”ע (סי’ תמב סעי’ ד’) דחמץ שנתעפש קודם זמן איסורו, מותר לקיימו בפסח, וה”ה דמותר
“השתדלות” מול “בטחון” בגיוס כספים לצדקה
עקב חבילי טרדי”ן שאין להם סוף, לא אוכל לכתוב לעת עתה תשובה ארוכה בענין, אך אגב חביבותיה גבן נכתוב בזה
ביאורים ומקורות מקור הדבר ושיעור ‘שמינית שבשמינית’ מרגלא בפומייהו דרבנן כי תלמיד חכם צריך שיהא בו “שמינית שבשמינית” של מידת
מותר לאכול בשר מתורבת? – והאם הוא בשרי או פרווה?
מקורות ונימוקים: בשר מתורבת – תיאור לפני כעשרים שנה התחילו בני האדם במרוץ אחר ניסיון ייצור בשר מתורבת, כלומר בשר
מקורות ונימוקים: מנהג הכפרות מנהג הכפרות מנהג קדום הוא עוד מימי הראשונים, כפי שכתב הרא”ש בפסקיו בסוף מסכת יומא, בזה”ל:
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם