חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב

האם אפשר להשתמש בכתובה אורתודוקסית בטקס רפורמי?

תודה

תשובה

שלום וברכה

ראשית מזל טוב לרגל שמחת החתונה

בהחלט אפשר ואף ראוי להשתמש בכתובה אורתודוקסית בשעת החופה והקידושין, כי אסור לבני זוג להיות נשואים ללא כתובה.

אבל חשוב לדעת, שטקס רפורמי של נישואין, איננו נחשב לנישואין כלל על פי ההלכה, ובני הזוג נחשבים על פי התורה כבני זוג שאינם נשואים, ויש לכך השלכות רבות, כי גם ילדיהם נחשבים כאילו נולדו ללא חופה וקידושין, וחבל מאוד.

מעמד החופה הוא מעמד של השראת שכינה, כי בני זוג שמקימים בית בעם ישראל, השכינה יורדת לשכון ביניהם, לכן חשוב מאוד שהחופה תיערך בצורה הטובה ביותר על פי היהדות, בצורה נכונה הלכתית בקדושה וברוממות. חופה של רפורמים היא לא חופה על פי ההלכה והקב”ה איננו משרה שכינתו בחופה כזאת, וחבל.

מאחל לכם את הטוב ביותר ביום נישואיכם, ומברך אתכם שתזכו להקים בית קדוש ומרומם של אהבה ושמחה, על פי מסורת ישראל בחופה וקידושין כהלכה, בכתובה ובשבע ברכות כדת משה וישראל.

בברכת מזל טוב

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות ונימוקים:

תקנת הכתובה

בגמרא בכתובות י’. אית, איתמר אמר רב נחמן אמר שמואל משום רבי שמעון בן אלעזר חכמים תקנו להם לבנות ישראל לבתולה מאתים ולאלמנה מנה. ובגמ’ ביבמות פ”ט. איתא מאי טעמא תקינו לה רבנן כתובה כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה.

מבואר כי חז”ל תקנו לאשה כתובה כדי שלא יהיה קל בעיני בעלה להוציאה אם לא יחפוץ בה, אמנם נחלקו בגמרא אם כתובה לבתולה היא מן התורה, אולם הדבר מוסכם כי אשה שאיננה בתולה כתובתה מדרבנן.

עוד איתא בגמרא בכתובות פ”ב: כי שמעון בן שטח תיקן שכל נכסיו של הבעל יהיו משועבדים לגביית הכתובה. מאוחר יותר תיקנו הגאונים שהכתובה תהא נגבית גם ממטלטלין.

אסור לאדם לחיות עם אשתו ללא כתובה

כחיזוק לתקנת הכתובה איתא בגמרא בכתובות דף ז. כי אף אסור לאדם להתייחד עם אשתו ללא כתובה, וכמובן שאסורים לקיים יחסי אישות ללא כתובה.

כן פסק גם השולחן ערוך להלכה באבן העזר סימן ס”ו סעיף א’ בזה”ל: אסור להתייחד עם הכלה קודם שיכתוב לה כתובה.

ועיין עוד בדברי הרא”ש בתשובה כלל ל”ז סימן א’ שכתב בזה”ל: שכתבת שנהגו במקומך לארס נשים ולהתייחד עמהן ולדור ביחד בלא חופה ובלא ברכה. מנהג רע הוא זה וחייבים הקהל לבטלו כי אמרו חז”ל ריש מסכת כלה, כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה.

לפיכך אין ספק כי ראוי ונחוץ לערוך כתובה בכל מעמד חופה ששואפים לערוך אותה על פי ההלכה להתיר את בני הזוג לדור זה עם זה כדרך כל הארץ.

השראת השכינה בחופה

בזוהר הקדוש פרשת תרומה דף קס”ט איתא, וצריך לאתקנא חופה נאה ליקרא דכלה עילאה שבאה לשם לראות בשמחת הכלה. [פירוש וצריך להכין חופה יפה לשכינה שהיא הכלה העליונה שבאה לחופה לראות בשמחת הכלה].

עוד מבואר בתיקוני זוהר תיקון י’ כי הסיבה שמברכים ברכת חתנים בעמידה היא מפני כבוד השכינה שנגלית בשעת החופה.

כן ראיתי שמבארים את הטעם שהכלה מכסה את ראשה בהינומא והחתן מתעטף בטלית בשעת החופה, שהוא משום השראת השכינה, דין העומד בתפילה שצריך להתעטף בכיסוי נוסף כאשר עומד לפני השכינה.

מן האמור למדים אנו בגודל מעלת החופה שהוא מקום השראת השכינה בעת בני זוג מקימים בית בישראל, לפיכך מן הראוי לעשותה על הצד הטוב ביותר, בתוספת קדושה וטהרה, כדת משה וישראל.

לפיכך צריך לעשות כל מאמץ לערוך חופה על ידי רב מסדר חופה וקידושין אורתודוקסי, כי לצערנו חופה שנעשית על ידי רבאי רפורמי, איננה נעשית כדת משה וישראל, ומהותה עיוות הקידושין ומעמד הנישואין על פי התורה הקדושה, ולרוב קידושין אלו אינם קידושין על פי ההלכה, כיון שלא נעשים בייחוד עדים כשרים ובלא מסירת טבעת באמירת הרי את מקודשת וכו’, וחופות מעין אלו מרובה תקלתן מתועלתן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש