מקורות ונימוקים:
תקנת הכתובה
בגמרא בכתובות י’. אית, איתמר אמר רב נחמן אמר שמואל משום רבי שמעון בן אלעזר חכמים תקנו להם לבנות ישראל לבתולה מאתים ולאלמנה מנה. ובגמ’ ביבמות פ”ט. איתא מאי טעמא תקינו לה רבנן כתובה כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה.
מבואר כי חז”ל תקנו לאשה כתובה כדי שלא יהיה קל בעיני בעלה להוציאה אם לא יחפוץ בה, אמנם נחלקו בגמרא אם כתובה לבתולה היא מן התורה, אולם הדבר מוסכם כי אשה שאיננה בתולה כתובתה מדרבנן.
עוד איתא בגמרא בכתובות פ”ב: כי שמעון בן שטח תיקן שכל נכסיו של הבעל יהיו משועבדים לגביית הכתובה. מאוחר יותר תיקנו הגאונים שהכתובה תהא נגבית גם ממטלטלין.
אסור לאדם לחיות עם אשתו ללא כתובה
כחיזוק לתקנת הכתובה איתא בגמרא בכתובות דף ז. כי אף אסור לאדם להתייחד עם אשתו ללא כתובה, וכמובן שאסורים לקיים יחסי אישות ללא כתובה.
כן פסק גם השולחן ערוך להלכה באבן העזר סימן ס”ו סעיף א’ בזה”ל: אסור להתייחד עם הכלה קודם שיכתוב לה כתובה.
ועיין עוד בדברי הרא”ש בתשובה כלל ל”ז סימן א’ שכתב בזה”ל: שכתבת שנהגו במקומך לארס נשים ולהתייחד עמהן ולדור ביחד בלא חופה ובלא ברכה. מנהג רע הוא זה וחייבים הקהל לבטלו כי אמרו חז”ל ריש מסכת כלה, כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה.
לפיכך אין ספק כי ראוי ונחוץ לערוך כתובה בכל מעמד חופה ששואפים לערוך אותה על פי ההלכה להתיר את בני הזוג לדור זה עם זה כדרך כל הארץ.
השראת השכינה בחופה
בזוהר הקדוש פרשת תרומה דף קס”ט איתא, וצריך לאתקנא חופה נאה ליקרא דכלה עילאה שבאה לשם לראות בשמחת הכלה. [פירוש וצריך להכין חופה יפה לשכינה שהיא הכלה העליונה שבאה לחופה לראות בשמחת הכלה].
עוד מבואר בתיקוני זוהר תיקון י’ כי הסיבה שמברכים ברכת חתנים בעמידה היא מפני כבוד השכינה שנגלית בשעת החופה.
כן ראיתי שמבארים את הטעם שהכלה מכסה את ראשה בהינומא והחתן מתעטף בטלית בשעת החופה, שהוא משום השראת השכינה, דין העומד בתפילה שצריך להתעטף בכיסוי נוסף כאשר עומד לפני השכינה.
מן האמור למדים אנו בגודל מעלת החופה שהוא מקום השראת השכינה בעת בני זוג מקימים בית בישראל, לפיכך מן הראוי לעשותה על הצד הטוב ביותר, בתוספת קדושה וטהרה, כדת משה וישראל.
לפיכך צריך לעשות כל מאמץ לערוך חופה על ידי רב מסדר חופה וקידושין אורתודוקסי, כי לצערנו חופה שנעשית על ידי רבאי רפורמי, איננה נעשית כדת משה וישראל, ומהותה עיוות הקידושין ומעמד הנישואין על פי התורה הקדושה, ולרוב קידושין אלו אינם קידושין על פי ההלכה, כיון שלא נעשים בייחוד עדים כשרים ובלא מסירת טבעת באמירת הרי את מקודשת וכו’, וחופות מעין אלו מרובה תקלתן מתועלתן.