חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מטבעות צדקה

התורם סכום קטן למגבית גדולה האם יש לו את זכות כל המגבית

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

זכור לי שראיתי באיזה מקום, כמדומני מאהבת חסד, ששם כתוב [בערך אני כותב רעיון מרכזי, בטח לא מדייק אך רעיון של הדברים] נניח אדם שנותן שקל לצדקה לטובת מגבית מסוימת. שלמרות שנתן 1 שח, כלפי שמיא זה “נמהל” בתוך כלל התרומה שנתנו למגבית זו, והוא מקבל שכר כמו של כולם ביחד. [לדעת כמובן כותב הספר, לא אומר שכך הלכה לכולם]

האם תוכלו למצוא לי את המקור המדויק לכך, ולצטט לי אותו מילה במילה מהמקור יחד עם המקור? [בהנחה ואני לא טועה]

אני כמעט בטוח שזה היה כתוב באהבת חסד, בוודאות מוחלטת כמעט באחד מספרי הח”ח.

ממש אשמח לתשובה.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אכן בשני מקומות כתב כן החפץ חיים,

הראשון: בספר אהבת חסד חלק ב’ פרק ט”ז, בדיבור המתחיל: ואעורר בכאן.

השני: בספר שמירת הלשון, חתימת הספר פרק ז’, בדיבור המתחיל: ועל כן.

ללשונו המלא של החפץ חיים, תוכל לעיין בזה במקורות והנימוקים להלן, שם העתקתי ללשונו.

חשוב לדעת שאין דברי החפץ חיים אמורים, אלא כאשר האדם נותן סכום למצווה מסויימת, באופן שלא היה ניתן לעשות את המצווה בלא תרומתו. על מקרה כזה אומר החפץ חיים, שכיון שלא היה ניתן לעשות את ההלוואה בלי כספו, למרות שהוא לא נתן אלא חלק מהסכום, נחשב הדבר כאילו הוא לבדו עשה את כל המצווה.

כמו למשל כאשר יש צורך ברכישה של דבר גדול שלא ניתן לרכוש אותו בלא שותפות של כלל הציבור, או למשל כאשר יש צורך להעניק הלוואה לתמוך ביד אדם שנקלע למצוקה כלכלית, ויש צורך לגייס סכום גבוה, שבמקרה כזה למרות שכל אדם נתן רק חלק מן הסכום, כיון שלא הייתה אפשרות להוציא את אותו אדם ממצבו אלא בהענקת הלוואה גדולה, והסכום הצטבר רק בזכות כל השותפים בתרומה, לכן נזקפת זכות המצווה לכל אחד ואחד מן השותפים.

בדומה לעשיית מלאכה בשבת, שכאשר שנים עשאוה פטורים, אולם אם אף אחד לבד לא יכול לעשותה לבדו, שניהם חייבים.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בספר אהבת חסד חלק ב’ פרק ט”ז כתב בזה”ל: ואעורר בכאן להראות לפני הכל מה יפה כח החברה הקדושה הזו, שהיא יפה מסתם מצות גמ”ח שהאדם עושה לפרקים לעצמו, מחמת כמה טעמים.

א’ כי אינו דומה מרובים העושם את המצוה למועטים העושים את המצוה כמו שאחז”ל, ואף שמחמת שהם מרובים לא בא מעותיו בסך כל הלוואה כי אם מעט, אעפ”כ נראה פשוט שהקב”ה יחשוב לכל אחד כאלו הוא לבדו היה הגומל חסד, כיון שבלאו מיעוט המעות שלו לא היה העני יכול להשיג המבוקש שלו, ע”כ.

כראיה לזה ציין בהערה לדברי הגמרא בשבת דף ג’. שאע”פ שחיוב אדם העושה מלאכה בשבת הוא דווקא כאשר עושה את כל המלאכה ולא את מקצתה, מ”מ אם זה אינו יכול לישא את המשא וזה אינו יכול, איתא במשנה בדף צ”ב: דחייב. הואיל וכאשר בלעדיו לא היה יכול השני להשלים את המלאכה נחשב הדבר כאילו הוא לבדו עשה את כל המלאכה.

זה לשון המשנה שם צ”ב: “המוציא ככר לרשות הרבים חייב הוציאוהו שנים פטורין לא יכול אחד להוציאו והוציאוהו שנים חייבין, ורבי שמעון פוטר, ע”כ.

 

שוב שנה החפץ חיים את דבריו ביתר אריכות בספר שמירת הלשון בחתימת הספר פרק ז’ וכתב בזה”ל:

ועל כן מפני גדולת המצוה הזאת נהגו בכל תפוצות ישראל לעשות חברת גמ”ח, להלות לאדם בעת צרכו. ובאמת מה יפה כח חברה קדושה הזו, שהיא יפה מסתם מצות גמ”ח שהאדם עושה לעצמו, מחמת כמה טעמים.

א’. כי אינו דומה מרובים העושים את המצוה למועטים העושים את המצוה כמו שאמרו חז”ל. ואף שמחמת שהם מרובים לא בא מעותיו בסך כל הלואה כי אם מעט, אעפ”כ נראה פשוט שהקב”ה יחשוב לכל אחד כאילו הוא לבדו היה הגומל חסד, כיון שבלאו מיעוט המעות שלו לא היה העני יכול להשיג המבוקש שלו. [וכעין מה דאמרינן (בשבת ג’ ב) העושה את כולה ולא העושה את מקצתה, ואעפ”כ אם זה אין יכול לבדו לישא את המשא וזה אין יכול, פסקה המשנה (בדף צ”ב ב) דחייב. והטעם דזה לא נקרא מקצת מלאכה, כיון דבלאו דידיה לא היתה נשלמת המלאכה, נחשב כאלו הוא לבדו עשה כל המלאכה].

וגם היא מצוה שהאדם מוציא עליה מעות ולא באה ברקניא, ושכרה הרבה יותר גדול מחמת זה כמו שכתב הזוה”ק פ’ תרומה. וגם המצוה יכולה להתקיים אפילו בעת שהוא עוסק בעסקיו, או שהוא ישן.

ולבד כל אלה ידוע הוא מה דאיתא במדרש קהלת, שאם אדם הומה ומהמה אחר מצוות, ומצוה קבועה לדורות אין לו, מה הנאה יש לו. אבל מי שיש לו חלק במצוה דרבים, כגון זו שאמרנו, או מי שהניח מעות להחזיק ישיבות של תלמוד תורה, אפילו אם ישב בגן עדן יתוסף לו נועם ואור על נפשו ע”י הקיום של המצות שמתקימות תמיד ע”י המעות שהניח מיוחד לזה, עכ”ל.

2 תגובות

  1. אם למשל מארגנים מגבית מסוימת, לצורך “נציב יום” בכולל ברכת אברהם.
    היות והסכום גדול, אז אוספים מכמה אנשים סכום לצורך זה, למשל.
    למשל – ביום שאין נציב יום, וחבל שלא יתרמו ליום זה.
    נניח אוספים סכום, ואז כשמצטבר לנציב יום, עושים את זה כנציב יום ליום מסוים שאין לו נציב.

    האם למעשה, במקרה זה [ לא קרה במציאות, רק שואל עקרונית ] ייחשב לכל תורם כאילו היה נציב יום לבד ?
    מבחינת כמות הזכויות.

    1. אכן כן,
      לפי המבואר באהבת חסד, במקרה כזה בו לא ניתן להגיע לסכום הגדול בלא עזרת כל אחד מן המשתתפים,
      כל אחד מן המשתתפים זוכה בתרומתו לזכויות כל נציב היום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש