חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

  1. באיזה גיל אסור לילדה לשיר מול דוד, אחיין, בן דוד או גבר אחר שאינו קשור?

  2. באיזה גיל ילדה צריכה לכסות את רגליה ורגליה?

  3. האם מותר לאישה להסתובב כשהחלק הקדמי של שערה חשוף טיפה לפני הכיסוי ראש שלה?

  4. האם מותר לאישה להסתובב כשכפות רגליה, בהונותיה ו/או תחתית רגליה חשופות?

  5. האם מותר לאישה להסתובב עם עצם הצווארון חשופה?

  6. החל מאיזה גיל לא ראוי שבנות ובנים ישחו יחד מבלי שהבנות יהיו מכוסות לחלוטין?

    הנ”ל עם הבנות מכוסות במלואן?

  7. במידה ואחד מהמקרים הנ”ל מותר, מי מהם יגרום לבעיה לעשות ברכה לפני?

תשובה

שלום וברכה

אשרייך על ההקפדה וההתעניינות בדיני הצניעות.

שאלותיך רבות ואשתדל לענות עליהן בדרך קצרה ובצורה ברורה:

  1. מגיל 11 שנה דאז הגיעו לזמן ראיית ווסת ובכלל נדה הם, יש להחמיר בשמיעת קול כל ילדה ואין חילוק בין קרובת משפחתו לבין גבר אחר.[1]

  2. מגיל שש[2], והכל תלוי בנראות הגוף. ואך שיש מחמירים מגיל שלש, המנהג להקל עד הגיל הנז’. ומ”מ אין לומר דברי תורה וברכות כנגד טפח מגולה שבהם כבר מגיל שלש.

  3. אם חשוף מעט מאוד שדרך שנשים רגילות לגלות, אין זה בכלל שער מגולה, ומותר.[3]

  4. בבית מותר ואפילו בעת נדתה, בחוץ אסור במקומות שהדרך לכסות. [4]

  5. ברשות הרבים אין להתיר הדבר אולם עד העצם יש להקל אפילו ברשות הרבים. [5]

  6. גיל שלש. [6]

  7. כל שהתרנו לצאת לרשות הרבים, הוא הדין פשיטא שמותר לברך כנגדן וק”ש ותפלה. וגם כנגד קול זמר של ילדה קטנה, וכן כנגד כפות רגליים של אשתו בבית.

[1] כ”כ בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”א סימן כו).

[2] אע”ג שהביה”ל (סי’ עה ד”ה טפח) שכתב בשם ספר שולחן שלמה להחמיר בזה מגיל שלש. כבר כתב מרן החזון איש (או”ח סי’ טז ס”ק ח’) דכל שנראה שאין דעת בני אדם עליהם, מחמת קטנותם, מותר, ואין כאם שיעור לפי גילם בשנים אלא לפי מציאות קטנות וגדלות גופם. וסמך על דבריו הגרש”ז אויערבאך זצ”ל בסר הליכות שלמה – תפלה (עמ’ רמב). ובדרך זהו הגיל שציינתי, ומ”מ הכל לפי הענין.

[3] בשו”ע (סי’ עה סעיף ב’), שער של אשה שדרכה לכסותו, אסור לקרות ק”ש כנגדו, ואפילו פחות מטפח (8 ס”מ), כי בשיער לא נאמר שיעור טפח, ואע”ג שבשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ד סי’ קיב, ואהע”ז סי’ נח) היקל עד טפח, מ”מ רבים מהפוסקים החמירו בזה, ראה בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סימן סב) ועוד,  אולם אם מגולה מעט כבר כתב הרמ”א (שם) שבמקום שדרך הנשים לגלות, ולהוציא השערות חוץ לצמתן, אין לחוש. והרי זה בכלל, וכ”כ בספר פסקי תשובות ח”א (עמ’ תרה), וע”ע בשו”ת יביע אומר ח”ו (או”ח סי’ יג).

[4] ראה במ”ב (סי’ עה ס”ק ד’), וכ”כ החזון איש (גנזי שערי ציון עמ’ כג)  שאם אין אנשים אחרים מותר, ובספר הליכות שלמה ה- תפלה (עמ’ רמא) התיר לאשה ללכת בגיל גרביים בביתה. ורק ברשות הרבים במקום שדרך הנשים לכסותו, אין להתיר דדינם כבמקומות המכוסים.

[5] הליכות שלמה (שם).

[6] כן מובא בשם מרן החזו”א, שכל שיכולים לזכור בגדלותן אסור . וכ”כ בספר חוט השני – שבת ד’ ע’ רעט בשם מרן החזו”א, ובספר ילקוט יוסף-  חינוך קטן (ע’ שלד)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש