חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דלת בית דירה מפתח בדלת

מי שהתפנה מביתו בגלל המלחמה – צריך לעשות חנוכת הבית כשחוזר?

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

לגבי מה שכתב בקונטרס היחיאלי בית האדם, לגאון הרב יצחק אלפייה ע”ה, אודות עניין חנוכת הבית.

האם נכון לומר, שכל מי שפונה מביתו, בעקבות המצב הנוכחי במלחמת חרבות ברזל, ולא נכח בבית הרבה זמן, שעליו לעשות, בלי נדר, עם חזרתו הבייתה “חנוכת הבית” , פעם נוספת, לצורך חזרה מחדש למגורי קבע, לאור העקירה הזמנית מהבית, וכעת חזרה לבית ?

כי למרות שחזר מידי פעם בפעם לבית, אך אין שם מגורים על זה.

תודה

תשובה

שלום וברכה

ראשית מאחל לכם חזרה בקרוב לביתכם בבריאות ובשלום לכם ולכל עם ישראל

לגוף שאלתם, בקונטרס היחיאלי כתב לבאר את הטעם לתיקון חנוכת הבית שעיקר עניינו לסילוק המזיקים, הן במקרה בו היה הבית ריק קודם, והן במקרה בו היה הבית מיושב קודם לכן בדיירים אחרים.

אולם לא מצאנו בפוסקים שכתבו לעשות חנוכת הבית למי שיצא מביתו לצורך כל שהוא, בין אם זה חודש או חודשים או שנה או שנתיים, ולא מצאנו שמי שיצא לחו”ל לזמן מה, שכאשר חוזר עושה חנוכת הבית, וכלל הוא בידינו בכל הדברים הסגוליים, שמה שלא כתוב אין לנו לחדשו מעצמנו.

אכן בדברי הגאון רבי יצחק אלפייה שם כתב לחדש דבר נפלא, שהעובר דירה נחשב כבריה חדשה וכאילו בא בגלגול מחדש על ידי הטלטול מבית לבית, ועל כן ראוי לו לעשות תיקון נפש ולשוב בתשובה כבריה חדשה, ללא קשר לחנוכת הבית.

לאור דבריו, נראה בהחלט שהתושבים שהתפנו מביתם בגין המלחמה הנוכחית “מלחמת חרבות ברזל” ועברו גלות של ממש בבתי מלון או במקומות אירוח אחרים, כשיחזרו לביתם נחשבים כבריה חדשה וכאילו באו בגלגול חדש, והוא עת רצון לשוב בתשובה לערוך פדיון נפש או תיקון כרת, כל אחד כפי יכולתו, כי זוהי הזדמנות להתחיל כבריה חדשה של ממש.

וה’ הטוב יעזור לכל אותם התושבים שהתפנו מביתם, לשוב לביתם בריאים ושלמים בגופם בנפשם ובממונם, ויאיר מזלם וגורלם בהתחלה חדשה לטובה ולברכה ברוחניות ובגשמיות, ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו, ויזכו הם וכל תושבי ארץ הקודש לעבוד את בוראם מתוך שלווה השקט ובטח, ונזכה בקרוב ממש לביאת הגואל ולגילוי כבוד מלכותו עלינו.

הרב דוד אוחיון

מקורות  ונימוקים:

מנהג חנוכת הבית

מנהג עם ישראל קדושים לערוך חנוכת הבית בכניסתם לבית חדש, ומצאנו לכך כמה רמזים בדברי חז”ל. בתורה דברים פרק כ’ פסוק ה’ כתיב “ודברו השוטרים אל העם לאמור מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו, ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יחנכנו”.

כמו כן מצאנו בתלמוד ירושלמי סוטה פ”ח ה”ד “המכניס חפציו הצריכים שמירה לביתו ונעל את הבית הרי זה כמי שחנכו והתחיל לישב בדירה”

ובמדרש תנחומא בראשית ב’ נאמר שכאשר ברא הקדוש ברוך היא את העולם בראו בששה ימים ונח ביום השביעי, ברך וקידש את היום השביעי, כמו אדם שבנה את ביתו וגמר את עבודתו ועשה יום טוב.

גם לעניין הלכה מצאנו שנחלקו הפוסקים האם סעודת חנוכת הבית סעודת מצווה היא או לא, עיין בדברי המגן אברהם או”ח סימן תקס”ח ס”ק ג’, ובשו”ת תורה לשמה סימן תפ”ד ועוד.

דברי קונטרס היחיאלי בביאור טעם חנוכת הבית

טעמים רבים נכתבו בביאור עניין חנוכת הבית, ובקונטרס היחיאלי בית האדם האריך לבאר בטוב טעם, טעם לחנוכת הבית, וכתב שגם השוכר בית צריך לעשות חנוכת הבית לאור טעמים אלו, ותוכן דברי הגאון רבי יצחק אלפיה זצ”ל הם:

שהתיקון הוא לצורך בני הבית הבאים לשכון בבית לשמירתם והצלתם מן המזיקים המצויים בבית ריק. כמו שכתב בספר טוב טעם דף ל”ב פרשת עקב על הפסוק פן תרבה עליך חיית השדה וכי חיית השדה קשה מבני אדם והרי ישראל ניצחו בני אדם שיש בהם שכל ותחבולות במלחמה אם כן כל שכן שינצחו את חיות השדה אלא חית השדה הכוונה למזיקים שאין בני אדם יכולים עליהם.

עוד הוסיף, כי גם אם הבית לא היה ריק קודם לכן, אלא התגורר בו אנשים. ואף אם הדרים הקודמים באותו הבית היו צדיקים ויראי ה’ ואפילו אם מי שבא לדור בו עתה הוא צדיק וירא ה’, מכל מקום היות ופעמים רבות בגלגולים הקודמים נשמתו של האדם הייתה בגוף לא כל כך טוב והכעיס את בוראו במעשיו המכוערים ולא היה מרוצה לפני השם יתברך או שהיה עם הארץ דר במקום הזה ואז קיים החשש שמא הסיטרא אחרא תתעורר שם להזיקו כמובא בתיקוני הזוהר תיקון ס”ד לכן טוב להקדים התרופה בלימוד התורה ונתינת הצדקה והסעודה הראויים לה כדלהלן ובזכות שלושה דברים הללו תגן המצוה על השוכנים בבית מכל מרעין בישין.

משום כך אף הבא להתגורר בבית בשכירות, עצה טובה לערוך חנוכת הבית בתורה בסעודה ובצדקה ובפרט אם גרו שם אנשים שלא יראי ה’ יש לתקן הבית בכל מכל וכן יעץ הצדיק המקובל רבי מרדכי שרעבי זצ”ל לערוך חנוכת בית גם לאותם שגרים בשכירות.

היוצא מביתו וחוזר – אינו צריך לעשות חנוכת הבית

על אף האמור בדברי הגאון רבי יצחק אלפיה, לא מצאנו מי שיאמר כי היוצא מביתו לפרק זמן מסויים והותיר את ביתו ריקם, עליו לערוך חנוכת הבית כאשר חוזר לביתו. והיינו טעמא משום שאין הבית נחשב ריק בכך, כאשר עוזבים אותו לפרק זמן קצר, בפרט שדעת הדיירים לחזור אליו, ובפרט שבאים מידי פעם בפעם לקחת חפצים וכדו’.

ובכל הדברים הסגוליים ודברי הסכנה ושמירת הנפש, כלל הוא בידינו כי מה שלא מצאנו כתוב אין לנו לחשוש לו.

מי שהתפנה מביתו זמן ממושך וחזר אליו – נעשה כבריה חדשה וכאילו בא בגלגול מחדש

אמנם לאור המשך דברי הגאון רבי יצחק אלפייה שאציין להלן, יש מקום לראות התחלה חדשה בחזרה לבית לאחר פרק זמן ממושך שהתפנו דייריו ממנו, ולערוך לדיירים החוזרים תיקון כרת ו/או פדיון נפש ולשוב בתשובה שלמה, וזאת ללא קשר לחנוכת הבית עצמו.

הואיל וכתב הגאון רבי יצחק אלפייה, כי יש שנהגו בעת מעבר דירה לערוך תיקון כרת ופדיון להם ולבני ביתם כדי לכפר על עוונותיהם להיות שמורים מכל מיני משחיתים, וזאת משום שבזמן מעבר דירה, על ידי הטלטול מבית לבית נחשבים הדיירים כאילו באו בגלגול מחדש לעולם הזה ונעשים כבריה חדשה שאין בה שום מום. כמו שכתוב בזוהר הקדוש פרשת פנחס דף רט”ז ע”א. על כן מן הראוי בזמן זה לשוב בתשובה, ולדמות בעצמו כאילו הוא בריה חדשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש