חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

אני השכרתי את הדירה שלי לארגון חרדי שביקש לשכן תלמידים עד סיום בנייה של מבנה הישיבה. הדירה נהרסה, ולכן ביקשתי לתבוע על פי חוזה. הלכנו לדיין פרטי לפי בקשתו של הנתבע, הדיין ביקש ממני אין ספור פעמים מסמכים שונים שמסרתי לו, וכל הזמן הדיונים נדחו מכל מיני סיבות, בשיחה האחרונה הבעתי תרעומת שכבר מסרתי לו את אותם מסמכים מספר פעמים והעזתי לשאול למה זה קורה כל הזמן? בתגובה הוא ניתק לי את הטלפון, ולאחר מספר דקות הוא צעק עלי ואמר לי שיותר הוא לא מוכן לדבר איתי רק דרך עורך דין או טוען רבני.

ביררתי אצל טוען רבני והוא אומר שלא כדאי לו להתעסק עם התיק הזה, וכן עורך דין ביקש סכומים יותר ממה שאני דורש עבור תיקונים בדירה.

השאלה היא האם יש למי לפנות והאם הדיין יכול להתנהג כך ?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

מצטער לשמוע על המצב, בהחלט לא נחמד.

לגוף העניין, לא ניתן לחייב את הדיין לדון אותך ולשמוע אותך, זכותו של הדיין לפרוש מן התיק, ולומר שאיננו מעוניין להמשיך להיות בורר בתיק אלא אם כן תיקח טוען רבני או עורך דין.

אולם מצד שני, זכותך לומר שאינך מעוניין לדון באופן כזה, אלא הנך מעוניין לייצג את עצמך, ועל כן על הנתבע למצוא בית דין אחר שבו הוא מעוניין להיתבע.

חשוב שתדע שבאופן כללי אין זכות לנתבע לבחור דיין יחיד או בורר, אלא על הנתבע לבחור בית דין קיים ופעיל בעיר מגוריכם.

לכן תפנה לשוכר ותשאל אותו באיזה בית דין הוא מעוניין לדון, ולשם תגיש את תביעתך. כל בית דין שיהיה מעוניין לפסוק בתיק ישמע אותך, לא ניתן לחייב אדם להיות מיוצג אם הוא רוצה לייצג את עצמו.

כדאי שתדע שלפעמים הייצוג הוא לטובתך, כי לאדם יש מעורבות רגשית ולפעמים אפי’ חבר או קרוב משפחה יכול לעזור לך לייצג את עצמך בבית הדין.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

זכות התובע והנתבע לייצג את עצמם בבית הדין

עיקר דין תורה הוא בין התובע לנתבע, ולא באמצעות מייצגים או מורשים, עד כדי כך, שהמשנה באבות שוללת מכל וכל את תפקיד עורכי הדיינים, כפי שאמר רבי יהודה בן טבאי במשנה באבות פרק א’ משנה ח’ אל תעש עצמך כעורכי הדיינים. אמנם ישנם כמה פירושים לכך, ולא הבאתי את דבריו אלא בכדי שנלמד שמעיקר הדין על האדם לייצג את עצמו בבית דין.

יתר על כן, העמדת מורשה איננה פשוטה כלל ועיקר, ומעיקר הדין התובע רשאי להעמיד מורשה, אולם הנתבע איננו רשאי לכך. כפי שפסק השולחן ערוך חו”מ סימן קכ”ד. אלא שהמנהג הוא להעמיד מורשה גם לתובע וגם לנתבע, ככל שאין הדבר נוגע לחקירת העובדות. כפי שכתב התומים על סימן קכ”ד ס”ק א’ בזה”ל: והנה פה בקהילתנו נוהגים להיות מורשה לתובע ונתבע, ולפעמים אין התובע ונתבע עומד לפני בית דין כלל, אבל בהגיע הדבר לידי הכחשה נוהגים שלא לסמוך אמורשה, וצריך בעל הדין להיות עומד בבית דין, ויקום בפניו כחשו, ומנהג יפה הוא.

כך הוא גם בבתי הדין הרבניים בישראל, שהתחדש בתקנות הדיון פרק ה סעיף מ”ז, שישנה אפשרות לכל בעל-דין יכול למנות מורשה להופיע ולפעול בשמו ובמקומו בפני בית-הדין כל-אימת שאין צורך כי בעל-הדין יופיע ויפעל אישית, ע”כ לשון החוק. על כל פנים אין ספק שעיקר הדין הוא שבעלי הדין רשאים לייצג את עצמם בכל ההליכים בבית הדין.

זכות הנתבע לקבוע את בית הדין בו יתבע

כתב הרמ”א חו”מ סימן י”ד סוף סעיף א’, התובע צריך לילך אחר הנתבע, אם הוא בעיר אחרת, אף ע”פ שבעיר התובע הבית דין יותר גדול.

כך הוא גם המנהג שכאשר אדם מעוניין לתבוע את חבירו לבית דין, הנתבע קובע באיזה בית דין מעוניין להתדיין, אכן מעיקר הדין, אין הדברים אמורים אלא כאשר התובע מעוניין לתבוע לבית דין הנמצא בעיר אחרת, כפי שמורים דברי הרמ”א הנזכרים.

בנוגע לקביעת ההרכב בתוך בית הדין שבוחר הנתבע, דנו הפוסקים האם הוא יכול גם לקבוע הרכב מסויים או לא, ועיין בזה בספר תשובות והנהגות כרך ג’ סימן תל”ז שכתב שאין לו זכות לבחור הרכב מעיקר הדין, אולם מאידך לא ניתן לדון את הנתבע כסרבן כאשר מסכים לדון בהרכב אחר.

וכאשר מתווכחים התובע והנתבע באיזה בית דין לדון, ושניהם בעיר אחת, אין הדבר ברור כלל שזכות הנתבע לקבוע באיזה בית הדין לדון, כאשר הבחירה היא בין כמה בתי דינים שכולם באותו העיר. אולם המנהג הוא שהנתבע קובע באיזה בית דין לדון גם כאשר הבחירה היא בין בתי דינים שבעיר אחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש