חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כוס יין קידוש

האם צריך לשתות את היין של הקידוש מכוס הקידוש דווקא

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

כאשר אני מקדש האם אני יכול למזוג לכוסות כל המסובים כולל לעצמי מכוס הקידוש, או שאני צריך לשתות מכוס הקידוש דווקא?

תשובה

שלום וברכה

המקדש על הכוס, צריך לשתות ממנה שיעור רוב רביעית, שהוא כחמישים מיליליטר, ולמצווה מן המובחר עדיף להחמיר לשתות רביעית שלמה שהיא שמונים מיליליטר.

המקדש יכול לשתות את היין מכוס הקידוש עצמה, לחילופין הוא יכול למזוג את היין לכוס אחרת ולשתות מהכוס הנפרדת את היין. כך גם המסובים האחרים יכולים לשתות מכוס הקידוש, ולחילופין ניתן למזוג את היין לכוסות שלהם.

אבל חשוב שהמקדש ישתה קודם את היין של הקידוש, ורק אחר כך ימזוג לאחרים, על מנת שלא יהיה הפסק בין הברכה שבירך המקדש על הכוס לבין שתיית המקדש את היין. לכן אם רוצה המקדש למזוג את היין לכוסות המסובים, יקפיד לשתות תחילה שיעור רוב רביעית, ורק אח”כ יתפנה למזוג את היין לכוסות המסובים.

בברכת שבת שלום

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב הרמב”ם הלכות שבת פרק כט הלכה ז’, כיצד הוא סדר הקידוש, לוקח כוס שהוא מחזיק רביעית או יתר ומדיחו מבפנים ושוטפו מבחוץ וממלאהו יין ואוחזו בימינו ומגביהו מן הקרקע טפח או יתר ולא יסייע בשמאל, ומברך על הגפן ואחר כך מקדש, ומנהג פשוט בכל ישראל לקרות בתחלה פרשת ויכלו ואחר כך מברך על היין ואחר כך מקדש ושותה מלוא לוגמיו ומשקה לכל בני חבורה, ע”כ.

מבואר בדברי הרמב”ם שכוס הקידוש צריכה להחזיק שיעור רביעית, והמקדש צריך לשתות ממנה מלוא לוגמיו שהוא שיעור רוב רביעית, ואח”כ משקה לכל המסובין.

כן הוא בדברי הגמרא בפסחים ק”ז. שאין צריך לשתות את כל הרביעית, וכן פסק השו”ע או”ח סימן רע”א סעיף י”ג בזה”ל, “צריך לשתות מכוס של קידוש כמלא לוגמיו, דהיינו כל שיסלקנו לצד אחד בפיו ויראה מלא לוגמיו, והוא רובו של רביעית”.

יש לציין שבספר בן איש חי בהלכות שנה ראשונה בראשית הלכה כ”ג, כתב שלמרות שלכתחילה צריך שיטעום המקדש מלא לוגמיו, מצוה מן המובחר לשתות רביעית שלמה.

לעניין שתיית שאר המסובים את יין הקידוש, הוא לחיבוב מצווה, ולא נדרש לשתות רביעית או שיעור רוב רביעית. אכן חשוב לשים לב שלא למזוג למסובין קודם לשתיית המקדש את יין הקידוש, כפי שכתב בשולחן ערוך הרב על סימן רצ”ו, שבשפיכת יין מכוס הקידוש לפני שהמקדש שותה, יש חשש הפסק בין הברכה לשתייה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש