הרב מאיר פנחסי
Country: ישראל

Question

  1. At what age is it forbidden for a girl to sing in front of an uncle, nephew, cousin or other unrelated man?

  2. At what age should a girl cover her legs and feet?

  3. Is it permissible for a woman to walk around with the front of her hair slightly exposed before snood?

  4. Is it permissible for a woman to walk around with her feet, toes and/or bottom of her feet exposed?

  5. Is it permissible for a woman to walk around with her collar bone exposed?

  6. Starting at what age is it inappropriate for girls and boys to swim together without the girls being completely covered?

    The above with the girls fully covered?

  7. If one of the above cases is permitted, which one will cause the problem to make a blessing before?

Answer

 

 

Hello and greetings, Your questions are many and I will try to answer them in a short and clear way:

  1. From the age of 11 years at the time, they reached the time of menstrual vision, and in general, they must be strict in hearing the voice of every girl and there is no division between his relative and another man.[1]

  2. From the age of six[2], and everything depends on the appearance of the body. Even that there is poskim that are strict and say from the age of three, the custom of leniency until the age of six. But still words of Torah and blessings should not be said against a ‘tefach’ from the age of three.

  3. If very little is revealed that a way that women are accustomed to discover, it is not at all a ‘ervah’, and it is permitted.[3]

  4. At home it is allowed and even when she is a nidah, and outside it is forbidden in places that the women covers themselves.[4]

  5. In the public domain this should not be permitted, but to the bone it is ok even in the public domain.[5]

  6. Agethree.[6]

  7. All that we have allowed to go into the public domain is the law also that it is permissible to bless against them and say kiriat shema and Tefilla. And also against the singing voice of a little girl, as well as against his wife’s feet at home.

[1] כ”כ בשו”ת אגרות משה (או”ח ח”א סימן כו).

[2] אע”ג שהביה”ל (סי’ עה ד”ה טפח) שכתב בשם ספר שולחן שלמה להחמיר בזה מגיל שלש. כבר כתב מרן החזון איש (או”ח סי’ טז ס”ק ח’) דכל שנראה שאין דעת בני אדם עליהם, מחמת קטנותם, מותר, ואין כאם שיעור לפי גילם בשנים אלא לפי מציאות קטנות וגדלות גופם. וסמך על דבריו הגרש”ז אויערבאך זצ”ל בסר הליכות שלמה – תפלה (עמ’ רמב). ובדרך זהו הגיל שציינתי, ומ”מ הכל לפי הענין.

[3] בשו”ע (סי’ עה סעיף ב’), שער של אשה שדרכה לכסותו, אסור לקרות ק”ש כנגדו, ואפילו פחות מטפח (8 ס”מ), כי בשיער לא נאמר שיעור טפח, ואע”ג שבשו”ת אגרות משה (או”ח ח”ד סי’ קיב, ואהע”ז סי’ נח) היקל עד טפח, מ”מ רבים מהפוסקים החמירו בזה, ראה בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סימן סב) ועוד,  אולם אם מגולה מעט כבר כתב הרמ”א (שם) שבמקום שדרך הנשים לגלות, ולהוציא השערות חוץ לצמתן, אין לחוש. והרי זה בכלל, וכ”כ בספר פסקי תשובות ח”א (עמ’ תרה), וע”ע בשו”ת יביע אומר ח”ו (או”ח סי’ יג).

[4] ראה במ”ב (סי’ עה ס”ק ד’), וכ”כ החזון איש (גנזי שערי ציון עמ’ כג)  שאם אין אנשים אחרים מותר, ובספר הליכות שלמה ה- תפלה (עמ’ רמא) התיר לאשה ללכת בגיל גרביים בביתה. ורק ברשות הרבים במקום שדרך הנשים לכסותו, אין להתיר דדינם כבמקומות המכוסים.

[5] הליכות שלמה (שם).

[6] כן מובא בשם מרן החזו”א, שכל שיכולים לזכור בגדלותן אסור . וכ”כ בספר חוט השני – שבת ד’ ע’ רעט בשם מרן החזו”א, ובספר ילקוט יוסף-  חינוך קטן (ע’ שלד)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PLEASE NOTE*

Attention: You should not learn from one case to another, each case must be analyzed individually. Generally speaking, it's always best to have contact with a Rabbi in person, not just virtual contact. Note that where there is a local Rabbi("Mara Deatra"), one should ask him. The answers are under the responsibility of the rabbi who responded, and not under the responsibility of the website and/or the Head of the Institution.

Advertise Here!
All proceeds are sacred To the Birkat Avraham organization. Also excellent charity, Advertising is also profitable for your business.

Didn't find an Answer?

Ask The Rabbi

Share us for friends

Last Articles

Contact Us

Secretariat

צור קשר

מזכירות:

The segulah of the Chidah ztz"l to raise luck

The Chief Rabbi of the Institute, together with dozens of Torah sages, will perform the Chidah’s segulah for you to raise your “Mazal” (luck, destiny), at the time of the opening of the Aron HaKodesh.

With Divine kindness, many were saved from their problems with this segulah!

Leave your details and we will return to you

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש