חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מתפלל בבית כנסת

האם אפשר להתפלל או לברך מול מראה או השתקפות בחלון או סירים

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום הרב

שמעתי שאין להתפלל מול מראה.

רציתי לדעת מה המקור לזה. אם זה דבר מחייב או הנהגה טובה?

רציתי לדעת אם זה רק השמונה עשרה או גם ברכות שאני מברך במשך היום ושאר חלקי התפילה?

וכן מה נחשב למראה?

אם אני רואה את עצמי בברז או בסירים זה בעיה ?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלותיך חשובות

אכן אין להתפלל כנגד מראה כפי שכתב הרדב”ז בתשובה הביאו הבאר היטב או”ח סימן צ’ ס”ק ל’, וכן פסק במשנה ברורה בסימן צ’ ס”ק ע”א.

דין זה איננו רק הנהגה טובה אלא הלכה למעשה על פי שורת הדין.

בסיבת הדבר נאמרו שני טעמים:

הטעם הראשון הוא, על מנת שלא יראה האדם כמשתחוה לעצמו, בעת שכורע בתפילתו.

הטעם השני הוא, כדי שלא תתבטל כוונתו בתפילה בהסתכלות במראה.

להלכה יש לחשוש לשני הטעמים, לפיכך גם אם עוצם האדם עיניו, אין לו להתפלל מול המראה.

אולם אין האיסור שייך אלא לעניין תפילת שמונה עשרה, אך לא לשאר הברכות, שלגביהן לא שייך החשש שמשתחווה לדמותו, ולגביהן גם לא נאמרו ההלכות להימנע מביטול הכוונה.

לגבי השתקפות קלה מקירות המחופים בשיש או מחלונות זכוכית בלילה או בסירים וכדו’ כתבו הפוסקים להקל כיון שאיננו נראה בכך כמשתחווה לעצמו, כמו כן לגבי ביטול כוונה אם אין ההשתקפות חזקה בדרך כלל אין בזה ביטול כוונה.

אולם ככל שההשתקפות חזקה ומדוייקת ואכן מבטלת את הכוונה, יש להימנע גם מכך, או לחילופין במקרה כזה להתפלל בעצימת עיניים.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

מדוע אין להתפלל כנגד מראה

בשולחן ערוך או”ח סימן צ’ סעיף כ”ג פסק להלכה את דברי הרא”ש וכתב בזה”ל:

הבגדים המצויירים, אף על פי שאינם בולטים אין נכון להתפלל כנגדם, ואם יקרה לו להתפלל כנגד בגד או כותל מצויר, יעלים עיניו.

והוסיף הרמ”א בהגהתו, ולכן אסור ג”כ לצייר ציורים בספרים שמתפללין בהן, שלא תתבטל הכוונה.

על סעיף זה הביא הבאר היטב ס”ק ל’ לדברי הרדב”ז בתשובה שכתב בחלק ד’ סימן ק”ז (אלף קע”ח) תוך כדי תשובה ארוכה על עשיית צורות בהיכל הקודש, בזה”ל: ומזה הטעם בעצמו אנו אוסרים להתפלל כנגד המראה שלא יאמרו משתחוה הוא לבבואה שלו.

כן הביא גם המשנה ברורה להלכה שם או”ח סימן צ’ ס”ק ע”א בזה”ל: אסור להתפלל כנגד המראה דמיחזי כמשתחוה לבבואה שלו. והיינו אף בעינים סתומות, דבפתוחות בלאו הכי אסור משום ביטול כוונה.

מן האמור למדים אנו כי אין להתפלל כנגד מראה, ואין זה הנהגה ראויה, אלא הלכה ממש, כשם שפסק השו”ע שאין להתפלל כנגד הבגדים המצויירים כדי שלא תתבטל כוונתו, וכשם שפסק השולחן ערוך שאין להתפלל מאחורי רבו כדי שלא יראה כמשתחווה לרבו.

ובסיבת הדבר מצאנו ב’ טעמים, הראשון מפני ביטול הכוונה כשם שאסור להתפלל כנגד ציורים, השני מפני שנראה כמשתחווה לדמותו כפי שכתב הרדב”ז. כאשר הנפק”מ בין שני הטעמים היא, במקרה שעוצם את עיניו, שאין ביטול כוונה, אולם יש איסור משום שנראה כמשתחווה לדמותו.

האם מותר להתפלל כנגד חלון זכוכית או סירים שדמותו משתקפת בהם

לעניין מצב בו דמותו משתקפת קלות בזכוכית או בלוח שיש או בסירים וכדו’ ולא במראה ממש, כתבו הפוסקים להתיר, כאשר אין בכך ביטול כוונה, כיון שבאופן זה איננו נראה משתחווה לדמותו, כיון שאין ההשתקפות חזקה ולא נעשו דברים אלו למטרת השתקפות.

אולם אם יש בכך ביטול כוונה ימנע מלהתפלל כנגדם או שיעצום את עיניו.

כפי שכתב בשו”ת אור לציון חלק ב’ פרק ז’ סעיף י”א בהערה בזה”ל: ונראה דהיינו דווקא במראה, אבל בזכוכית אין הוא נראה כמשתחוה לבבואה שלו, אלא שמ”מ נשאר החשש שמסתכל בצורתו ותתבטל כוונתו, ולכן צריך לעצום עיניו ודי בכך. והדבר מצוי בעמודי תפילה של שליח ציבור שיש בהם זכוכית, ויזהר לעצום עיניו או יטה עצמו מעט שלא להתפלל כנגדם.

וכן כתב בילקוט יוסף הלכות קריאת התורה (עמוד רכח) דכל האיסור הוא דוקא כנגד מראה, אבל בזכוכית אין הוא נראה כל כך כמשתחוה לבבואה שלו, אלא שמכל מקום נשאר החשש שמסתכל בצורתו ומתבטל מכוונה, ולכן צריך לעצום עיניו, או שיתן עיניו בסידור. גם בספר משנת יעקב (עמוד קעו) כתב, דלכתחלה בודאי אין להתפלל נגד חלון סגור כשרואה בבואה דידיה, אפילו בעינים עצומות.

וציין עוד הילקוט יוסף, כי גם מרן אאמו”ר שליט”א נוהג לכתחלה להסיט את הוילון כנגד החלון, כדי שלא להתפלל כנגד הבבואה שלו. אך אמר שאין זה חיוב מהדין.

כעין זה כתב גם בשו”ת שבט הלוי חלק ט’ סימן כ”א, לעניין תפילה לפני העמוד עליו יש אותיות שיוויתי ומשתקפת דמותו בהם. וכתב בזה”ל” ולענ”ד בלא”ה אין ראי’ להחמיר בנ”ד דהרדב”ז והפוסקים מדברים במראה ממש שנעשה לראות הצורה בתוכה וכל הסתכלות על המראה במחשבה זאת משא”כ נדון זה שהאותיות נעשו לשם קדושת שויתי וכו’ וזה מטרתם לא זוהר וליטוש המראה וא”כ לא יבא לידי חשד שמשתחוה לבבואה שלו כי הכל יודעים שמשתחוה לעומת שם הוי’ ב”ה וז”פ לענ”ד עכ”פ דרך לימוד זכות.

אמנם יש שפקפקו על זה וכתבו להוכיח שיש להימנע מכך גם כאשר ההשתקפות איננה מדוייקת, כן כתב בשו”ת שבט הקהתי חלק ה’ סימן ל”ב, שלמד מדברי הדרכי תשובה ביורה דעה סימן י”א ס”ק ל”ה, לענין איסור שוחט לתוך מים שלא יאמרו לצורה הנראית במים שוחט, שכל שנראית צורה אף על פי שאינו יכול לזהות את הפרצוף של הצורה, כגון במים עכורים, גם כן הוא בכלל האיסור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש