חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום, רציתי לשאול על לימוד יהדות, הצד של אבי במשפחה הוא יהודי, ותמיד התעניינתי מאוד ביהדות, אבל אף אחד מבני משפחתי לא עסק בה. הצד של אבא שלי היה קתולי, ואבא שלי גידל אותי עם ראש פתוח לכל הדתות האחרות, אז למדתי הרבה דתות ותמיד הרגשתי חיבור ליהדות.  אמונה האישית שלי היא שהאלוהות באה בצורה שמישהו צריך.

שאלתי היא, מה הייתה הדרך הטובה ביותר ללמוד על יהדות ותרבות יהודית אם המשפחה שלי לא הייתה עוברת הרבה? האם מותר לי לקרוא בתורה ואם כן האם אצטרך לקרוא אותה בעברית או במקום מסוים כמו בבית מקדש?

יש לי עותק של התורה כספר, אבל זה באנגלית ואני לא בטוח אם זה יהיה חוסר כבוד כלפי התורה לקרוא את זה בצורה הזאת, אז לא ממש נגעתי בזה.

כמו כן, האם ירשו לי ללמוד על היהדות ועל החלק הזה של המוצא האתני שלי למרות שזה הועבר מצד אבי והם לא קיימו את היהדות? אמרו לי שזה צריך לבוא מהצד של האימהות כדי שאני יחשב יהודי?

תודה רבה על עזרתך

תשובה

 שלום וברכה

ראשית אומר לך שאני מעריך את הרגישות והכבוד שהנך נותן לתורה,

לעניין שאלתך, הנך צודק שעל פי התורה, היהדות נקבעת על פי האם, לכן ככל שאמך איננה יהודייה, אף אתה לא נחשב יהודי, ואינך מצווה במצוות התורה לעם היהודי.

למרות זאת, אין מניעה שתלמד על השורשים היהודים שלך, למרות שהנך לא יהודי ולמרות שאביך לא שמר את התורה. תוכל לקרוא על כך בספרי יהדות רבים בשפה האנגלית, רק תבדוק שהנך קורא ספרים נכונים שאינם מסולפים, כי יש הרבה סילוף בכל הנוגע להסברים על היהדות. ממליץ לך לקרוא אך ורק ספרים של רבנים אורתודוכסים.

מותר לך בהחלט ללמוד יהדות כשם שמותר לך ללמוד על שאר הדתות. מותר לך גם לקרוא ספרים המסבירים ומתרגמים את האמור בתורה.

אולם על פי ההלכה היהודית, לגוי אסור ללמוד את התורה עצמה, כי בורא העולם נתנה רק לעם היהודי, ומותר ללמוד את התורה רק בהתייחס לשבע המצוות שגם הגויים מצווים לשומרם.

ובהתייחס לשבע מצוות בני נוח, כתוב שגוי הלומד את שבע המצוות הללו מהתורה מעלתו גדולה מאוד, ככהן העובד בבית המקדש.

בברכה להצלחה

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

האם מותר לגוי ללמוד תורה

בגמרא בסנהדרין דף נ”ט. איתא, אמר רבי יוחנן נכרי שעוסק בתורה חייב מיתה, שנאמר “תורה ציווה לנו משה מורשה”, לנו מורשה ולא להם. ושאלה הגמרא מדוע לא נחשב איסור זה בתוך שבע מצוות בני נוח שנצטוו בהם הגויים, ותירצה הגמרא דכיון דאמר מורשה, מיגזל קא גזיל לה, כלומר ואיסור זה נמצא בתוך איסור גזילה לגוי. מבואר בגמרא שלגוי אסור ללמוד תורה ואיסור זה נכלל בכלל איסור גזל שאף בני נוח מצווים בו.

אולם הקשתה הגמרא, שהרי רבי מאיר אומר מניין שאפילו נכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול שנאמר אשר יעשה אתם האדם וחי בהם כהנים לויים וישראלים לא נאמר אלא האדם הא למדת שאפילו נכרי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול. ותירצה הגמרא, התם בשבע מצות דידהו, ע”כ.

מבואר בדברי הגמרא שלגוי אסור ללמוד תורה, וגוי הלומד תורה נחשב עבורו הדבר כאילו הוא גוזל את התורה של עם ישראל, ואף נכתב כי עונשו חמור במיתה. אולם מאידך גוי הלומד את שבע מצוות בני נוח שנצטווה בהם מעלתו גדולה היא ככהן גדול.

טעם איסור לימוד תורה לגוי

בטעם האיסור לגוי ללמוד תורה מצאנו כמה טעמים בפוסקים, המאירי בסנהדרין נ”ט. כתב שטעם האיסור הוא שמא יבואו לטעות אחריו ויפסיקו לקיים מצוות, כאשר יראו כי אדם שלומד תורה ולמרות זאת לא מקיים מצוות, ולא ידעו כי גוי הוא.

אמנם בזוהר הקדוש לפרשת אחרי מות מצאנו שטעם האיסור הוא, מפני שרק אדם שנימול באות ברית קודש יכול ללמוד תורה שהיא קודש הקודשים, לכן גוי שאינו מהול אינו יכול ללמוד תורה.

היתרים שונים להתיר לגוי ללמוד תורה

יש מן הפוסקים האחרונים שכתבו להתיר לגוי ללמוד תורה שבכתב, ולבאר שהאיסור לגוי ללמוד תורה הוא אך ורק על תורה שבעל פה, כן כתב המהר”י אסאד בשו”ת יהודה יעלה א, ד, והנצי”ב בשו”ת משיב דבר ב, עז.

דרך נוספת להקל, כתב בשו”ת שרידי אש חלק ב’ סימן נ”ה, שאם הגוי לומד תורה כמו שהוא לומד כל חכמה, אין בכך איסור כלל, וכל איסור לימוד תורה לגוי הוא כאשר לומד הוא את התורה כתורה מן השמים ולא כסתם חכמה. זה לשונו שם: מכל מקום, האיסור הוא רק אם הוא קובע הלימוד בתור מצוה ונוהג בעצמו מנהג ישראל. וכן בשבת, אם קובע יום מיוחד לשביתה, כנ”ל. משא”כ אם הוא יושב בטל מתוך עצלות או לומד תורה מתוך אהבת חכמה כמו שלומדים שאר חכמות, או מתוך רצון גרידא להכיר תורתן של ישראל, אז אין שום איסור, לא על העכו”ם ולא על ישראל המלמדו, ע”כ. אמנם דבריו הם חידוש.

אך בשו”ת יביע אומר חלק ב’ יורה דעה סימן י”ז, העלה כי אסור ללמד תורה לגוי, בין תורה שבכתב בין תורה שבע”פ, ואסור לענות לו אף על שאלות ששואל בענייני הדת היהודית. אלא”כ מקשה ותמה על דת ישראל, שבכה”ג מותר להקהות את שיניו ולהשיב לו מלחמה שערה.

ללמד תורה לגוי שבא להתגייר

עוד היתר מצאנו בלימוד תורה לגוי, כאשר בא הגוי ללמוד תורה על מנת להתגייר, כן הוכיח המהרש”א מדברי הגמרא במסכת שבת דף ל”א. שבא גוי לפני הלל להתגייר בשביל שישימו אותו כהן גדול, והחל ללמוד תורה וגילה כי הזר הקרב יומת, ולכן חזר בו מרצונו להתגייר על מנת ללבוש את בגדי הכהן הגדול, וקיבל על עצמו להתגייר על מנת להיות גר צדק. אלמא מותר לגוי ללמוד תורה בשביל להתגייר.

אמנם רעק”א בפסקים מ”א, פליג על דברי המהרש”א, אמנם מאידך מדברי המאירי מוכח כדברי המהרש”א שהרי כתב המאירי בסנהדרין נ”ט. שכתב שמותר לגוי ללמוד תורה כדי ”לדעת לבוא עד תכלית שלמות תורתנו עד שאם ימצאנה שלמה יחזור ויתגייר”.

כך למעשה המנהג כיום ללמד תורה גרים קודם שהתגיירו כפי שכתב בשו”ת אגרות משה יו”ד חלק ג’ סימן צ’, ועיין עוד בשו”ת מנחת אשר לפרשת נח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש