חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב,

רציתי לשאול מה פירוש הפסוק “עקב אשר שמע אברהם בקלי וישמר משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי:

מה ההבדל בין חוקה מצוה ותורה.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

נאמרו בראשונים כמה פירושים בביאור מה נקרא משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי. ובפרט שהרי אברהם אבינו היה עוד הרבה קודם מתן התורה, לפיכך מתעצמת השאלה איזה תורה שמר.

אכן הפירוש הפשוט הוא כפי שביאר רש”י הרמב”ן הרשב”ם ועוד, שאברהם אבינו שמר את כל התורה כולה, עוד לפני שנצטווה על כך, הואיל ולמד את התורה כולה ברוח הקודש, ואף ידע את עמקי סודות טעמיה.

ועל פי זה פירש את הפסוק כך:

וישמור משמרתי – הם איסורי דרבנן שנועדו לשמור על האדם ולהרחיקו מן העבירה.

מצוותי – הם המצוות שמתקבלות על דעת כל אדם אף אם לא היו נכתבים, כגון איסורי גזל ורציחה.

חוקותי – הם המצוות שאינם מתקבלות על הדעת והם חוקים ללא טעם, כגון שעטנז מאכלות אסורות וכדו’.

ותורתי – הם כל הדינים הנלמדים מתורה שבעל פה או מהלכה למשה מסיני בנוסף לכתוב בתורה שבכתב.

להלן במקורות הבאתי פירושים נוספים, המפרשים את הפסוק מתוך הנחה שאברהם אבינו לא שמר את כל התורה כולה אלא את המצוות עליהם נצטווה בלבד.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות וציונים:

התקשו הראשונים מהו פירוש הפסוק ששמר אברהם אבינו את כל התורה, ומהו הפירוש למילים וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי, מהו משמרתי מהו חוקה מצווה ותורה.

וברמב”ן בראשית כ”ו פסוק ה’ כבר כתב לייסד שאברהם אבינו למד את כל התורה כולה ברוח הקדש ועסק בה ובטעמי מצותיה וסודותיה. וכן כתב רש”י במקום אחר שנעשו שתי כליותיו כשני כדים של מים הנובעים תורה.

וכן הוא בהדיא במדרש רבה לפרשת ויגש פרשה צ”ה בזה”ל: וישמור משמרתי, ומהיכן למד אברהם את התורה, רבן שמעון אומר נעשו שתי כליותיו כשתי כדים של מים והיו נובעות תורה, ומנין שכן הוא שנאמר (תהלים טז) אף לילות יסרוני וגו’, רבי לוי אמר מעצמו למד תורה, שנאמר (משלי יד) מדרכיו ישבע סוג לב ומעליו איש טוב, ר’ יונתן שר הבירה אמר אפילו עירובי תבשילין היה אברהם יודע, שנאמר (בראשית כו) עקב אשר שמע אברהם וגו’, ובן כמה שנים הכיר אברהם את בוראו בן מ”ח שנה הכיר את בוראו, ריש לקיש אמר בן שלש שנים דכתיב עקב מנין עק”ב, ואברהם חיה קע”ה שנים נמצאת למד שבן שלש שנים הכיר את בוראו והיה משמר דקדוקי תורה והיה מלמד את בניו שנאמר (שם /בראשית/ יח) כי ידעתיו וגו’, אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה למדת בניך תורה בעולם הזה, אבל בעולם הבא אני בכבודי מלמד לכם את התורה שנאמר (ישעיה נד) וכל בניך למודי ה’, ע”כ.

 

בביאור לשון הפסוק וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי, כתב רש”י בראשית כ”ו ה’ לפרש כך:

וישמר משמרתי – גזרות להרחקה על אזהרות שבתורה, כגון שניות לעריות ושבות לשבת:

מצוותי – דברים שאילו לא נכתבו ראויין הם להצטוות כגון גזל ושפיכות דמים:

חוקותי – דברים שיצר הרע ואומות העולם משיבין עליהם, כגון אכילת חזיר ולבישת שעטנז שאין טעם בדבר אלא גזירת המלך וחקותיו על עבדיו:

ותורתי – להביא תורה שבעל פה, הלכה למשה מסיני:

וברשב”ם כתב לבאר בדרך אחרת מעט, שמשמרתי היינו ברית המילה שכתוב בה ואתה את בריתי תשמור: מצותי היינו כגון מצות שמונה ימים דכת’ כאשר ציוה אותו אלהים: חוקותי ותורותי היינו כל המצות הניכרות כגון גזל ועריות וחימוד ודינין והכנסת אורחים, שכולם היו נוהגין קודם מתן תורה אלא שנתחדשו ונתפרשו לישראל וכרתו ברית לקיימן בנתינת התורה:

ועיין גם בפירוש האבן עזרא הרד”ק ועוד, הצד השווה שבכולם, שפירשו ששמר אברהם אבינו את כל התורה כולה, וכתבו לפרש חוקותי היינו המצוות שאין להם טעם מצוותי המצוות שיש בהם טעם ומתבקשות בשכל הישר, ותורותי היינו המצוות שהינן בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה.

 

אמנם יש שפירשו שאברהם אבינו לא שמר את כל התורה אלא את המצוות אשר ציווהו הקב”ה במפורש, כך כתב החזקוני לפרש, ועל דרך הפשט כתב כי ביאור הפסוק הוא ששמר אברהם אבינו את כל השבע מצוות בני נוח והם הנקראים מצוותי חוקותי ותורותי.

ובדרך אחרת כתב לבאר את הפסוק כך:

וישמר משמרתי – זו מילה שקבלה מיד כדכתיב זאת בריתי אשר תשמרו וגו’.

מצוותי – זו מילה לשמנה, כדכתיב וימל אברהם את יצחק בנו בן שמונת ימים כאשר צוה אותו אלוקים.

חוקותי – שציווה את זרעו אחריו שיהיו נמולים. כדכתיב והיתה בריתי בבשרכם לברית עולם, ואומר ויעמידה ליעקב לחק וגו’.

ותורתי – שאמרתי לו לך לך אל הארץ אשר אראך, וראיה לדבר אשכילך ואורך בדרך זו תלך. וכן יורנו בדרך יבחר וכן כל תורה לשון הוראה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש