מקורות וציונים:
התקשו הראשונים מהו פירוש הפסוק ששמר אברהם אבינו את כל התורה, ומהו הפירוש למילים וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי, מהו משמרתי מהו חוקה מצווה ותורה.
וברמב”ן בראשית כ”ו פסוק ה’ כבר כתב לייסד שאברהם אבינו למד את כל התורה כולה ברוח הקדש ועסק בה ובטעמי מצותיה וסודותיה. וכן כתב רש”י במקום אחר שנעשו שתי כליותיו כשני כדים של מים הנובעים תורה.
וכן הוא בהדיא במדרש רבה לפרשת ויגש פרשה צ”ה בזה”ל: וישמור משמרתי, ומהיכן למד אברהם את התורה, רבן שמעון אומר נעשו שתי כליותיו כשתי כדים של מים והיו נובעות תורה, ומנין שכן הוא שנאמר (תהלים טז) אף לילות יסרוני וגו’, רבי לוי אמר מעצמו למד תורה, שנאמר (משלי יד) מדרכיו ישבע סוג לב ומעליו איש טוב, ר’ יונתן שר הבירה אמר אפילו עירובי תבשילין היה אברהם יודע, שנאמר (בראשית כו) עקב אשר שמע אברהם וגו’, ובן כמה שנים הכיר אברהם את בוראו בן מ”ח שנה הכיר את בוראו, ריש לקיש אמר בן שלש שנים דכתיב עקב מנין עק”ב, ואברהם חיה קע”ה שנים נמצאת למד שבן שלש שנים הכיר את בוראו והיה משמר דקדוקי תורה והיה מלמד את בניו שנאמר (שם /בראשית/ יח) כי ידעתיו וגו’, אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה למדת בניך תורה בעולם הזה, אבל בעולם הבא אני בכבודי מלמד לכם את התורה שנאמר (ישעיה נד) וכל בניך למודי ה’, ע”כ.
בביאור לשון הפסוק וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורתי, כתב רש”י בראשית כ”ו ה’ לפרש כך:
וישמר משמרתי – גזרות להרחקה על אזהרות שבתורה, כגון שניות לעריות ושבות לשבת:
מצוותי – דברים שאילו לא נכתבו ראויין הם להצטוות כגון גזל ושפיכות דמים:
חוקותי – דברים שיצר הרע ואומות העולם משיבין עליהם, כגון אכילת חזיר ולבישת שעטנז שאין טעם בדבר אלא גזירת המלך וחקותיו על עבדיו:
ותורתי – להביא תורה שבעל פה, הלכה למשה מסיני:
וברשב”ם כתב לבאר בדרך אחרת מעט, שמשמרתי היינו ברית המילה שכתוב בה ואתה את בריתי תשמור: מצותי היינו כגון מצות שמונה ימים דכת’ כאשר ציוה אותו אלהים: חוקותי ותורותי היינו כל המצות הניכרות כגון גזל ועריות וחימוד ודינין והכנסת אורחים, שכולם היו נוהגין קודם מתן תורה אלא שנתחדשו ונתפרשו לישראל וכרתו ברית לקיימן בנתינת התורה:
ועיין גם בפירוש האבן עזרא הרד”ק ועוד, הצד השווה שבכולם, שפירשו ששמר אברהם אבינו את כל התורה כולה, וכתבו לפרש חוקותי היינו המצוות שאין להם טעם מצוותי המצוות שיש בהם טעם ומתבקשות בשכל הישר, ותורותי היינו המצוות שהינן בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה.
אמנם יש שפירשו שאברהם אבינו לא שמר את כל התורה אלא את המצוות אשר ציווהו הקב”ה במפורש, כך כתב החזקוני לפרש, ועל דרך הפשט כתב כי ביאור הפסוק הוא ששמר אברהם אבינו את כל השבע מצוות בני נוח והם הנקראים מצוותי חוקותי ותורותי.
ובדרך אחרת כתב לבאר את הפסוק כך:
וישמר משמרתי – זו מילה שקבלה מיד כדכתיב זאת בריתי אשר תשמרו וגו’.
מצוותי – זו מילה לשמנה, כדכתיב וימל אברהם את יצחק בנו בן שמונת ימים כאשר צוה אותו אלוקים.
חוקותי – שציווה את זרעו אחריו שיהיו נמולים. כדכתיב והיתה בריתי בבשרכם לברית עולם, ואומר ויעמידה ליעקב לחק וגו’.
ותורתי – שאמרתי לו לך לך אל הארץ אשר אראך, וראיה לדבר אשכילך ואורך בדרך זו תלך. וכן יורנו בדרך יבחר וכן כל תורה לשון הוראה.