לגבי עצם טלטול הדלת, משנה שלימה שנינו (שבת צא) קופה שהיא מליאה פירות ונתנה על האסקופה החיצונה כו’, פטור עד שיוציא כל הקופה, רק שאעפ”כ פטור אבל אסור, וכיון שכן יש כמה צדדים להקל, דהא דברי התוס’ (עירובין צח ד”ה אלא) דבאגודו בידו, אפילו איסור שבות ליכא בכרמלית, וכן הוא דעת הריטב”א הובא בב”י וט”ז ומג”א (סי’ שנד), ולזה הסכימו הגאון אבן העוזר (סי’ שנב), והנתיב חיים (שם), וחלקו על הרמ”א והמג”א. ועוד שיש לצרף דעת הפוסקים דס”ל דהאידנא ליכא דין רשות הרבים לפי שאין ס’ ריבוא. ובתרי דרבנן יש לצרף לקולא. ועי’ במג”א (סי’ שנב סק”ד), וכאן אף שהיה הנחה, מכל מקום לא היה עקירה והנחה מעל גבי מקום ד’, דהא הדלת ההיא תלויה על צירי ברזל, ואין להם ד’ על ד’. וכן כתב להקל בכיוצא בזה בשו”ת בית שלמה חלק אורח חיים (סימן מ).
אולם להניח מעיל ע”ג הדלת יש לאסור משום הוצאה, שהרי אינו בטל אליו שהרי אין המעיל חלק מהדלת, ועוד שיש לחוש שמא יפול. ולא דמי לתאנה הדבוקה בכותל. ומ”מ אף בכה”ג ליכא איסור תורה.
בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי