חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

היום בבוקר בהליכתי לעבודה, ראיתי בדרכי אופנים במצב חדש שככל הנראה אבדו לבעליהם, האם מוטל עלי לסחוב אותם איתי על מנת לקיים מצוות השבת אבידה, על חשבון זמן העבודה. אציין כי על כל דקת איחור אני מפסיד כסף.

תשובה:

אינך מחוייב לעסוק במצוות השבת אבידה במקרה בו יגרם לך בהכרח הפסד כספי ברור. עם זאת במידה והנך יכול להשלים את זמן העבודה לאחר מכן ולמנוע הפסד כספי עבורך, מוטל עליך לעסוק במצוות השבת האבידה למרות הפסד הזמן.

 

מקורות:

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן רס”ד סעיף א’ כי מי שאיבד דבר מה ומצא את אבדתו יחד עם אבדת חבירו, אבדתו קודמת. מקור הדין הוא מדברי התורה “אפס כי לא יהיה בך אביון” כפי שדרשה הגמרא בב”מ ל”ג ‘שלך’ קודם לשל אחרים.

מכאן למד הסמ”ע חו”מ סימן רס”ד סעיף ז’ כי מי שעוסק במלאכתו איננו חייב להשיב אבידה, מטעם זה שעל האדם למנוע הפסד ממונו קודם להשבת אבדת חבירו.

כך גם כתב הסמ”ע חו”מ סימן רס”ה ס”ק א’, להוסיף ולבאר את דברי השולחן ערוך שם שכתב כי מי שהיה עוסק במלאכה והתבטל ממלאכתו על מנת להחזיר את אבידת חבירו הרי הוא נוטל שכר פועל בטל. דהיינו שאין חובה על המשיב אבידה להפסיק או להתבטל ממלאכתו על מנת להשיב את אבידת חבירו, ואם בכל זאת החליט לפסוק ממלאכתו ולהשיב את אבידת חבירו חייב בעל האבידה לשלם לו שכרו כפועל בטל.

לפיכך בנידון השאלה, המוצא פטור מלהשיב את האבידה מאחר ובכך יתבטל מעבודתו ויפסיד את שכרו.

עם זאת ככל שהמוצא יוכל להשלים את שעות עבודתו לאחר מכן, בלא שיגרם לו הפסד ממוני מחמת האיחור. על המוצא לעסוק בהשבת האבידה, כי כל כה”ג מוגדר הדבר כאיבוד זמן ולא כאיבוד כסף, ומוטל על האדם לעסוק במצוות השבת אבידה ולהקדיש מזמנו למצווה זו.

מן הראוי לציין כי בכל מקרה בו ההפסד מוטל בספק ואינו וודאי, על כגון זה אמר ר’ יהודה בגמרא בב”מ ל”ג כי כל המקיים בעצמו כך, סוף בא לידי כך. כפי שפסק השולחן ערוך חו”מ סימן רס”ד סעיף א’, כי למרות שהאדם פטור מלעסוק בהשבת אבידה במקרה שמפסיד מכספו, מ”מ עליו להכנס לפנים משורת הדין ולא לדקדק ולומר שלי קודם אם לא בהפסד מוכח, ואם תמיד מדקדק פורק ממנו עול גמילות חסדים וסוף שיצטרך לבריות.

שאלה:

היום בבוקר בהליכתי לעבודה, ראיתי בדרכי אופנים במצב חדש שככל הנראה אבדו לבעליהם, האם מוטל עלי לסחוב אותם איתי על מנת לקיים מצוות השבת אבידה, על חשבון זמן העבודה. אציין כי על כל דקת איחור אני מפסיד כסף.

תשובה:

אינך מחוייב לעסוק במצוות השבת אבידה במקרה בו יגרם לך בהכרח הפסד כספי ברור. עם זאת במידה והנך יכול להשלים את זמן העבודה לאחר מכן ולמנוע הפסד כספי עבורך, מוטל עליך לעסוק במצוות השבת האבידה למרות הפסד הזמן.

 

מקורות:

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן רס”ד סעיף א’ כי מי שאיבד דבר מה ומצא את אבדתו יחד עם אבדת חבירו, אבדתו קודמת. מקור הדין הוא מדברי התורה “אפס כי לא יהיה בך אביון” כפי שדרשה הגמרא בב”מ ל”ג ‘שלך’ קודם לשל אחרים.

מכאן למד הסמ”ע חו”מ סימן רס”ד סעיף ז’ כי מי שעוסק במלאכתו איננו חייב להשיב אבידה, מטעם זה שעל האדם למנוע הפסד ממונו קודם להשבת אבדת חבירו.

כך גם כתב הסמ”ע חו”מ סימן רס”ה ס”ק א’, להוסיף ולבאר את דברי השולחן ערוך שם שכתב כי מי שהיה עוסק במלאכה והתבטל ממלאכתו על מנת להחזיר את אבידת חבירו הרי הוא נוטל שכר פועל בטל. דהיינו שאין חובה על המשיב אבידה להפסיק או להתבטל ממלאכתו על מנת להשיב את אבידת חבירו, ואם בכל זאת החליט לפסוק ממלאכתו ולהשיב את אבידת חבירו חייב בעל האבידה לשלם לו שכרו כפועל בטל.

לפיכך בנידון השאלה, המוצא פטור מלהשיב את האבידה מאחר ובכך יתבטל מעבודתו ויפסיד את שכרו.

עם זאת ככל שהמוצא יוכל להשלים את שעות עבודתו לאחר מכן, בלא שיגרם לו הפסד ממוני מחמת האיחור. על המוצא לעסוק בהשבת האבידה, כי כל כה”ג מוגדר הדבר כאיבוד זמן ולא כאיבוד כסף, ומוטל על האדם לעסוק במצוות השבת אבידה ולהקדיש מזמנו למצווה זו.

מן הראוי לציין כי בכל מקרה בו ההפסד מוטל בספק ואינו וודאי, על כגון זה אמר ר’ יהודה בגמרא בב”מ ל”ג כי כל המקיים בעצמו כך, סוף בא לידי כך. כפי שפסק השולחן ערוך חו”מ סימן רס”ד סעיף א’, כי למרות שהאדם פטור מלעסוק בהשבת אבידה במקרה שמפסיד מכספו, מ”מ עליו להכנס לפנים משורת הדין ולא לדקדק ולומר שלי קודם אם לא בהפסד מוכח, ואם תמיד מדקדק פורק ממנו עול גמילות חסדים וסוף שיצטרך לבריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש